شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیرفتار حرفه ای صندوق ها، فروش را تشدید نکرد

رفتار حرفه ای صندوق ها، فروش را تشدید نکرد

رحیم نیا

مدیر سرمایه گذاری صندوق های شرکت تامین سرمایه بانک ملت اصلاح بازار سرمایه را ذات اصلی هر بازار مالی دانست و با عنوان این مطلب که نمی توان انتظار داشت که قیمت سهام مداوم در حال رشد باشد، گفت: هر چند برخی گمانه زنی ها از تاثیر مصوبه اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش سقف سرمایه گذاری در سهام در صندوق های بادرآمد ثابت و ایجاد فشار فروش از این ناحیه حکایت دارد، ولی به دلیل رفتار حرفه ای مدیران سرمایه گذاری صندوق های فعال در بازار سرمایه ، هیجانی در سمت فروش از سوی این صندوق ها ایجاد نشده است.

به گزارش رتبه آنلاین، رسول رحیم نیا ، مدیر سرمایه گذاری صندوق های شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به اینکه در خصوص ریزش بازار طی چند روز گذشته گمانه زنی‌های زیادی صورت پذیرفته است، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: خبر عرضه صندوق «دارا دوم» و همچنین «انتشار اوراق سلف نفتی» از جمله این موارد بود. هر چند عدم تاثیر عرضه دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)  بر سودآوری شرکت های پالایشی و همچنین انتشار اوراق سلف نفتی با نرخ سود موثر ۱۹درصد، از لحاظ بنیادی عواملی تاثیر گذار برای شروع ریزش شاخص نخواهند بود، اما منعکس کننده حس بی اعتمادی مردم نسبت به تصمیمات دولت و راهبردهای دولت در زمینه بازار سرمایه بوده است.

وی در ادامه افزود: از جمله عوامل روانی تاثیرگذار بر ریزش شاخص بازار سرمایه می توان به فروش سهام عدالت اشاره کرد که هر چند ارزش فروش این سهام تاثیرچندان زیادی بر ریزش شاخص نداشته ولی نحوۀ فروش سهام بدون ملاحظه منافع سهامداران سهام عدالت از عوامل موثر بر این ریزش بوده است. این امر با توجه فروش بلوکی سهام عدالت تا حدی زیادی از نگرانی بازار کاسته است.

رحیم نیا در ادامه با اشاره به ابلاغیه اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت و ایجاد این شائبه از سوی برخی فعالان بازار که چنین موضوعی در ریزش اخیر بورس موثر بوده گفت:  با وجود ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر کاهش سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت به ۵درصد از کل دارایی‌های صندوق طی حداکثر یکماه، به دلیل رفتار حرفه ای مدیران سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری و توجه به منافع دارندگان واحدهای صندوق سبب شده که هیجانی در سمت فروش از سوی صندوق ها صورت نپذیرد.

رفتار حرفه ای مدیران سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری و توجه به منافع دارندگان واحدهای صندوق سبب شده که هیجانی در سمت فروش از سوی صندوق ها صورت نپذیرد.در عین حال؛ تمدید مهلت رعایت حدنصاب های اعلامی از سوی سازمان بورس تا پایان سال ، نگرانی بازار در این خصوص را برطرف کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: مضاف بر این تمدید مهلت رعایت حدنصاب های اعلامی از سوی سازمان بورس تا پایان سال ، نگرانی بازار در این خصوص را برطرف کرده است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق های شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به اینکه ذات هر بازار مالی با اصلاح همراه است، گفت: به این ترتیب نمی توان انتظار داشت که قیمت سهام مداوم در حال رشد و بیشتر سهام معامله شده در بازار با صف خرید همراه باشند.

رحیم نیا در ادامه به سرمایه گذاران توصیه کرد: درگیر هیجانات ناشی از این مسیر پر افت و خیز نشده و برای استفاده هر چه بیشتر از مزایای بازار سرمایه از خدمات صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: با توجه به افزایش قابل توجه ضریب نفوذ بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر و اهمیت ویژه بازار در شرایط سخت اقتصادی کنونی، از انجام اموری که سبب ایجاد حس بی اعتمادی در مردم شود، باید اجتناب کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید