دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیرعایت استانداردهای خودرویی طبق زمان بندی اعلام شده الزامی است

رعایت استانداردهای خودرویی طبق زمان بندی اعلام شده الزامی است

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: همه واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سازمان ملی استاندارد،«نیره پیروزبخت» افزود: سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملا شفافو مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد کرد و در چگونگی اجرای این استانداردها با توجهبه بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می کند.

وی بیان داشت: از همه خودروسازان درخواست شده دربرنامه اجرایی دقیق خود چگونگی اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: از سال2014 تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکردجدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تایید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سختگیرانهتری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت.

به گفته این مقام مسئول، ملاک سازمان ملی استانداردنیز همین استانداردهای بین المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگرمورد پذیرش قرار گرفته اند و از سال 1393، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام ودرباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده است.

وی اضافه کرد: این توافق در شورای سیاستگذاری خودروبا حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال 1395مورد تصویب قرارگرفته است.

پیروزبخت گفت: همه استانداردهای تایید نوع خودرو،به عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسیجنبه های مختلف عملکردی و الزام های مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را موردارزیابی قرار می دهند.

وی یادآوری کرد: البته استانداردهای تایید نوع فقطبه عنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح جهان، مورد بررسی قرار گرفتهو این استانداردها یکی از شاخص های کیفیت خودرو به شمار می آیند، همانطور که در سطحاروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند.

پیروزبخت اظهار داشت: سایر شاخص های کیفیت همچونخدمات پس از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری درطراحی و ساخت و امکانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش کیفیتکمک می کند.

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: اکنون همه خودروهایتولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییراتشتابنده جهان خودرو، ما نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوری های جدیدرا فراهم کنیم و از این طریق قیمت تمام شده خودروها را کاهش دهیم.

پیروزبخت در پایان افزود: ما مصمم به اجرای همهاستانداردهای 85 گانه در جدول زمانی اعلام شده، هستیم و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنیمردم از این موضوع عقب نشینی نخواهیم کرد.

اجرای فاز نخست استانداردهای جدید اجباری خودرواز روز نخست دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد را از دستورکار خودروسازان خارج کرد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید