دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیرشد ۸ درصدی چقدر پول می‌خواهد؟

رشد ۸ درصدی چقدر پول می‌خواهد؟

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر منابع خارجی بیاید و یا آورده بخش خصوصی بیشتر شود و منابعی که برای تبصره 18 و 19 پیش‌بینی کردیم، محقق شود، امکان دارد که رشد اقتصادی سال آینده از 5 و 6 درصد بیشتر شود.

به گزارش رتبه آنلاین، محمد کردبچه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلایندر پاسخ به این پرسش که رشد اقتصادی براساس لایحه بودجه سال آینده 5 تا 6 درصد برآوردشده است. اما براساس برنامه ششم باید میانگین رشد اقتصادی 8 درصد باشد و این باعث نمی‌شودکه از اهداف برنامه ششم توسعه عقب بمانیم؟ اظهار داشت: البته این‌طور نیست که در سالاول رشد اقتصادی 8 درصد شود؛ به طور متوسط سالانه نرخ رشد اقتصادی باید 8 درصد شود.

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی سال آینده کمتر خواهدبود. در سال 1396 برآورد ما این است که نرخ رشد اقتصادی حدود 5 درصد باشد، اما امکاندارد نرخ رشد بیشتر از این هم باشد.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: موسساتبین‌المللی نیز برای امسال نرخ رشد اقتصادی را 5.9 درصد برآورد می‌کنند. 5 درصد، نرخرشد قابل اعتمادی است.

کردبچه تصریح کرد: در بودجه سال آینده منابع ماافزایش خیلی زیادی نداشته و از سوی دیگر، یک بخشی از مصارف نیز متکی به سایر منابعاست. ما یک بخش منابع عمومی داریم که در بودجه دیده‌ایم و یک بخش هم منابعی است کهدر تبصره 18 و 19 لایحه بودجه پیش‌بینی شده است؛ مثل تجهیز منابع خارجی و منابع سیستمبانکی.

وی متذکر شد: در برنامه ششم توسعه که به نرخ رشد8 درصد اشاره شده، یک‌سری الزاماتی نیاز دارد و عنوان شده که چقدر باید تجهیز منابعخارجی و منابع داخلی صورت گیرد. 770 هزار میلیارد تومان باید سرمایه‌گذاری سالانه صورتگیرد که این رشد را ایجاد کند.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نکتهمهم این‌جاست که رشد بودجه زیاد نیست. برای مثال، آنچه که در رابطه با اعتبارات تملکدارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده آمده، رقم آن نسبت به قانون بودجه سال1396 حدود 15 درصد کاهش دارد؛ اگرچه نسبت به پیش‌بینی عملکرد افزایش دارد، اما نسبتبه قانون مصوب امسال کاهش دارد.

کردبچه افزود: ما برای این‌که این کاهش را جبرانکنیم، موارد دیگری پیش‌بینی کردیم که باید ببینیم محقق می‌شود یا خیر. اگر پیش‌بینی‌هایما محقق شود، رشد اقتصادی از 5 و 6 درصد بالاتر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع خارجی بیاید و یا آوردهبخش خصوصی بیشتر شود و منابعی که برای تبصره 18 و 19 پیش‌بینی کردیم، محقق شود، امکاندارد که رشد اقتصادی از 5 و 6 درصد بیشتر شود.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید