چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرده بندی صاحبان توسعه جامع در دنیا

رده بندی صاحبان توسعه جامع در دنیا

سرعت پایین رشد استاندارد زندگی مردم و افزایش نابرابری اقتصادی و درآمدی در  کشورهای مختلف دنیا ریشه در جهت‌گیری‌های سیاسی  و از بین رفتن فرهنگ توجه به مساله تامین اجتماعی و نیازهای اولیه انسانی به خصوص در کشورهای در حال توسعه دارد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مجمع جهانی اقتصاد،شاخصی به تام شاخص رشد و توسعه جامع تهیه شده است که نشان می‌دهد مردم چه اثر مثبتی در نتیجه رشد اقتصادی کشور خود حس کرده اند. در تهیه این شاخص ۱۵ سیاست اقتصادی ساختاری و سازمانی که در رشد اقتصادی و افزایش فرصت مشارکت اقتصادی مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاثیر مستقیم دارند را در نظر گرفته است. عملکرد هر کشور در  این ۱۵ حوزه ارزیابی شده است و برایند آنها منجر به تهیه شاخص رشد و توسعه جامع شده است.

در واقع شاخص رشد و توسعه جامع تصویری از رشد اقتصادی کشور را از نگاه مردم کشور نشان می‌دهد. این شاخص نشان می‌دهد که مردم تا چه اندازه رشد اقتصادی کشور را حس می‌کنند و این رشد در زندگیشان تاثیر مثبت داشته است. در این مطالعه ۱۰۳ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در دو دسته کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه قرار دارند.

ایران در  میان ۷۴ کشور در حال توسعه که این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند،جایگاه ۲۷ را دارد  و شاخص رشد و توسعه جامع در این کشور برابر با۴.۰۸ است. این شاخص نسبت به شاخص تهیه شده در سال ۲۰۱۳ میلادی ۰.۹۲ درصد تنزل داشته است. وضعیت کشورهای مقدونیه و چین و آلبانی و نیکاراگویه شبیه ایران است. لیتوانی اولین کشوراز نظر بزرگی شاخص رشد و توسعه جامع، در میان کشورهای در حال توسعه است.

در این رده‌بندی نروژ جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. شاخص رشد و توسعه جامع نروژ در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶.۰۶ است و این کشور به عنوان کشوری که بهترین عملکرد اقتصادی را  معرفی شده است.دیگر کشورهای این رده‌بندی،کشورهای ایسلند، لوکسامبورگ، سوییس و دانمارک هستند. کشور استرالیا تنها کشور غیراروپایی است که در ده کشور اول این رده‌بندی جای گرفته است.

شاخص رشد و توسعه جامع سال ۲۰۱۸- کشورهای صنعتی
رتبهنام کشورشاخصتغییر در ۵ سال اخیر (درصد)
۱نروژ۶.۰۸۰.۷۷-
۲ایسلند۶.۰۷۱۲.۵۸
۳لوکسامبورگ۶.۰۷۰.۱۵
۴سوییس۶.۰۵۱.۹۲
۵دانمارک۵.۸۱۴.۷۶
۶سوید۵.۷۶۰.۴۸
۷هلند۵.۶۱۰.۴۳
۸ایرلند۵.۴۴۹.۲۸
۹استرالیا۵.۳۶۰.۴۶
۱۰اتریش۵.۳۵۰۱۷-
۱۱فنلاند۵.۳۳۲.۹۲-
۱۲آلمان۵.۲۷۱.۷۲
۱۳نیوزیلند۵.۲۵۱.۰۴
۱۴بلژیک۵.۱۴۰.۲۴
۱۵چک۵.۰۹۲.۸۸
۱۶کره جنوبی۵.۰۹۲.۲

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید