شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرده‌بندی کشورهای برتر گردشگری زایمان و فرایند«اصل خاک»

رده‌بندی کشورهای برتر گردشگری زایمان و فرایند«اصل خاک»

برای گرفتن پاسپورت دوم، بسته به این که چقدر مشتاق گرفتن آن باشید، شماری از راه‌های مختلف وجود دارند و گرفتناقامت دوم همیشه برای کودکان و نسل آینده‌تان نیز حائز اهمیت است. در این زمینه موضوعی با عنوان گردشگری زایمان یا توریسم زایمان مطرح می‌شود که در این نوشتار ما ۲۹ بهترین کشور برای اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

گردشگری زایمان

من اخیرا در یکی از مقالاتم به نام «توصیه‌هایی برای پدر و مادرهای آینده» به بحث درباره‌ی این موضوع پرداخته‌ام، و به والدینی که اصول تنوع بین‌المللی ما را به کار می‌بندند توصیه می‌کنم چیزی به نام «گردشگری زایمان» را امتحان کنند.

من معتقدم عمل انتخاب بهترین کشور برای به دنیا آوردن فرزند باید برای همه‌ی پدرها و مادرها حائز اهمیت باشد. در این مطالعه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که کودکان به دنیا آمده در بریتانیا نسبت به بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت از نرخ مرگ و میر بیشتری رنج می‌برند.

گردشگری زایمان ساده است: در کشوری زایمان کنید که برای تمام کودکان به دنیا آمده در خود مزایایی فراهم می‌آورد و به فرزندتان پاسپورتی می‌دهد که هرگز نمی‌توانستید در حالت عادی آن را به دست آورید. در بسیاری از موارد، والدین چنین فرزندانی نیز می‌توانند از مزایای دریافت تابعیت بهره‌مند شوند.

به گزارش بازده ، فرایند «اصل خاک» عموما برای هر کسی که در قلمرو یک کشور در حین گردشگری کودکی را به دنیا می‌آورد صدق می‌کند، حتی اگر ساکن موقت یا بیگانه‌ای غیر قانونی باشند. تنها کسانی که واجد شرایط تابعیت فوری نیستند دیپلمات‌ها هستند.

چنین کشورهایی چیزی ارائه می‌کنند به نام «اصل خاک مطلق» یعنی؛ بزرگترین مانعی که در برخی کشورها با آن روبرو خواهید شد این است که مجبور هستید برای گرفتن پاسپورت نام نوزاد خود را در اداره‌ی ثبت احوال به ثبت برسانید.

ایالات متحده و کانادا تنها «کشورهای جهان اول» هستند که به کودکان به دنیا آمده در خاکشان تابعیت بی‌قید و شرط می‌دهند؛ هر چند مکان‌های بی‌نظیر فراوان دیگری نیز وجود دارند که من یکی واقعا ترجیح می‌دهم در آن‌ جا زندگی کنم.

اینجا در آسیا، والدین چینی اغلب می‌خواهند فرزندانشان را در هنگ کنگ به دنیا بیاورند تا برای آن‌ها «حق اقامت» بگیرند. (هنگ‌کنگی‌ها شهروندان چینی هستند، اما از حق ویژه‌ی اقامت در هنگ کنگ برخوردار هستند.)

البته خوب می‌دانیم که ایالات متحده هم به همان دلایل رومیان باستان چنین اقامت‌هایی را ارائه می‌دهد: افزایش تعداد مالیات دهندگان آمریکایی برای جبران و بازپرداخت بدهی‌های فاجعه‌آمیز کشور.

برای کسانی که می‌خواهند برای فرزند خود خارج از جهان غرب که مالیات‌های سنگین دارند اقامت بگیرند، جاهایی وجود دارد که امتیاز «اصل خاک» ارائه می‌دهند.

هر کودکی که در قلمرو آن کشور به دنیا بیاید تابعیت تولد می‌گیرد، و ده دوازده کشوری هستند که قانون‌شان چنین اجازه‌ای را می دهد. بنابراین، کدام کشورها به صورت خودکار به کودکان به دنیا آمده در قلمروشان، فارغ از ملیت والدین‌شان، پاسپورت و تابعیت می‌دهند؟

ده سال پیش، ایرلند قانون اساسی‌اش را اصلاح کرد تا به عنوان آخرین کشوری که به کودکان به دنیا آمده‌ی پدر و مادر خارجی تابعیت بی‌قید و شرط می‌داد به این کار خود پایان دهد. کشور مالت نیز پیش‌تر قانون خود را اصلاح کرده بود. سایر کشورها مانند استرالیا نیز به نحو مشابهی قوانیت سخت‌گیرانه‌تری اعمال کرده‌اند.

اما وقتی از طرح گردشگری زایمان تبعیت کنید، می‌توانید تابعیت دوگانه را فراموش کنید و برای فرزند خود تابعیت مضاعفبگیرید.

در اینجا فهرست کاملی از بهترین کشورهایی ارائه می‌شود که وقتی به فکر گزینه‌ی گردشگری زایمان باشید می‌توانید در آن‌ها فرزند خود را به دنیا بیاورید. کشورهایی که در حال ممنوعیت این طرح هستند از فهرست کنار گذاشته شده‌اند.

۱. آرژانتین

۲. بلیز

۳. بولیوی

۴. برزیل

۵. کانادا

۶. کاستا ریکا

۷. دومینیکا

۸. اکوادور

۹. ال‌سالوادور

۱۰. فیجی

۱۱. گرانادا

۱۲. گواتمالا

۱۳. گویان

۱۴. هندوراس

۱۵. جامائیکا

۱۶. مکزیک

۱۷. نیکاراگوئه

۱۸. پاکستان

۱۹. پاناما

۲۰. پاراگوئه

۲۱. پرو

۲۲. سنت کیتس و نویس

۲۳. سنت لوسیا

۲۴. سنت وینسنت و گرنادین‌ها

۲۵. ترینیداد و توباگو

۲۶. تووالو

۲۷. ایالات متحده‌ی آمریکا

۲۸. اروگوئه

۲۹. ونزوئلا

چند نکته درباره‌ی فهرست فوق:

پاناما، برزیل، و آرژانتین به طور ویژه به خاطر کیفیت ارائه‌ی مراقبت و درمان‌شان معروف هستند، من جمله به خاطر تسهیلات دارای سطح و کلاس جهانی که زایمان را در آن کشورها نه‌تنها آسان‌ می‌سازد، بلکه از هر کشور غربی دیگری نیز ارزان‌تر تمام می‌شود.

دو مورد از کشورها – دومینیکا و سنت کیتس و نویس – در ازای خرید چیزی با قیمت‌ شش رقمی تابعیت اقتصادی می‌فروشند و حتی امکان دریافت پاسپورت را برای فرزند شما نیز فراهم می‌آورند. سایر کشورهایی، مانند بلیز، که سابقا از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری تابعیت می‌دادند نیز گزینه‌های گرشگری زایمان جذابی هستند.

و در کمال تعجب بعضی از این کشورها پاسپورت‌ّای واقعا خوبی ارائه می‌دهند. دارندگان پاسپورت آرژانتین، کاستا ریکا، مکزیک، پاناما، سنت کیتس و نویس، اروگوئه و ونزوئلا از امتیاز مسافرت بدون ویزا به تمام کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و همین‌طور حوزه‌ی شینگن و تقریبا هر کشوری در اروپا برخوردار هستند.

دارندگان پاسپورت گواتمالا از تمام این امتیازات برخوردارند بجز این که حق سفر به مکزیک را ندارند. شهروندان نیکاراگوئه از حق دسترسی به حوزه‌ی شینگن برخوردارند اما در قاره‌ی آمریکا اختیارات محدودتری دارند. و حتی بعضی از آن‌ها که پاسپورت‌های کمتر معتبری نیز دارند به نوعی مسافرت بدون ویزا به بریتانیا، ایرلند، مالزی، و سنگاپور را فراهم می‌آورند.

برای کسی که به تشکیل خانواده در بازارهای نوظهور جهان علاقمند است، پاسپورت پرو نسبت به پاسپورت اکثر «کشورهای جهان اول» اجازه‌ی مسافرت بدون ویزای بیش‌تری به جنوب شرقی آسیا و کشورهای جنوب آفریقا را می‌دهد.

بیرون از کانادا و شیلی، هیچ یک از این شهروندان اجازه‌ی بازدید از آمریکا بدون ویزا را ندارند. اما اگر شما از خوانندگان این نوشتار باشید، ممکن است در واقع آن را به عنوان یک مزیت مضاعف به حساب‌ آورید تا یک ضرر و زیان.

مراقب باشید قبل از فرزند آوری در خارج از کشور به‌روزترین اطلاعات را در اختیار داشته باشید، چرا که تعدادی از کشورها به سیاست ارائه‌ی تابعیت بر اساس زادگاه پایان داده‌اند؛ من جمله استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، فرانسه، مالت و هند.

البته، شما فقط می‌توانید تعیین کنید که تابعیت دوم را در چه فاصله‌ای از وطن خود بگیرید و بازی گردشگری زایمان تلاشی است برای آن که هر تعداد ملیتی که ممکن است برای فرزندان خود اخذ کنید.

و اگر دست بر قضا هم اینک باردار هستید، می‌توانید از همین حالا بیمارستان محل اقامت‌تان را در کشور مد نظر خود ذخیره کنید و دست به کار شوید و سایر اقدامات لازم را انجام دهید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید