شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبررتبه ایران در بخش لجستیک 16 پله ارتقاء یافت

رتبه ایران در بخش لجستیک 16 پله ارتقاء یافت

ایران با موفقیت استثنایی در منطقه و جهان یک کشور تجاری لجستیکی محسوب می‌شود که در حال حاضر جایگاه جهانی آن 16 پله ارتقاء یافته است.


به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مانا مسعود پل مه رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران در همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران با تشریح موقعیت ویژه ایران در لجستیک جهانی  گفت: اهمیت لجستیک از آنجا نشأت می‌گیرد که علاوه بر تأمین نیازهای در زنجیره تأمین داخلی کشور، نقش اساسی در برقراری جریان‌های تجارت بین‌المللی کشورها خواهد داشت.

وی افزود: طبق برآوردهای مستند، 90 درصد زمان گردش کالا در فرآیندهای لجستیکی طی می‌شود. این چرخه نشانگر نقش بسیار مهم لجستیک در مبادله کالا و بخصوص رقابت‌پذیری بنگاه‌های لجستیکی در بازارهای جهانی است. خدمات لجستیکی حاصل از مدیریت هوشمند و رقابت‌پذیر زمانی حائز اهمیت است که کارآمدی خود را در امکان ارسال و دریافت کالا با بالاترین قابلیت اطمینان در طراحی شبکه‌ای، دسترسی به تمامی فرآیندهای ارزش‌افزوده، کمترین میزان تأخیر، کاهش هزینه و حداقل‌ترین میزان آسیب‌دیدگی را فراهم کند.
پل مه اظهار داشت: ترانزیت تنها یکی از مهمترین مصادیق وابسته به پارامترهای پیش ‌گفته می‌باشد ناگفته پیداست جایگاه جغرافیای سیاسی ایران در تحقق و تداوم ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همجوار و وابسته چگونه خواهد بود و چه منافع پویا و کارآمدی از لحاظ درآمدزایی، اشتغالزایی و چه از لحاظ ایجاد وابستگی و روابط مستحکم اقتصادی و نیز سیاسی با دیگر کشورها به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر لجستیک خود می‌تواند به عنوان یک صنعت مستقل اشتغالزا و درآمدزا مطرح باشد. چنین صنعتی علاوه بر تأمین نیاز بنگاه‌های داخلی قادر به ارائه خدمات زنجیره‌ای برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تجاری در سطح منطقه و جهان خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به رتبه 96 ایران در تجارت لجستیکی یادآور شد: این جایگاه به لحاظ عملکرد لجستیکی با آنچه مناسب و ایدئال جمهوری اسلامی ایران است، فاصله زیادی دارد.
وی در پایان ایجاد انواع هاب‌های لجستیکی نظیر بنادر خشک و مراکز لجستیکی، با هدف ایجاد یکپارچگی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، ارائه خدمات ارزش‌افزوده در قاعده مونتاژ سبک، ارائه خدمات لجستیکی تخصصی و یکپارچه، ایجاد شرکت‌های خدمات لجستیکی، توجه ویژه به حمل‌ونقل کانتینری بر پایه خدمات مشتق از بارنامه سراسری، حمل‌ونقل چندوجهی، به کارگیری سیستم‌های ردیابی و رهگیری کالا و تبادل خودکار اطلاعات کالا در شبکه لجستیکی را برای رشد و توسعه لجستیک در ایران الزامی دانست.
شایان ذکر است این همایش با حضور وزیر و معاونین راه و شهرسازی، رئیس انجمن لجستیک اروپا، دست‌اندرکاران و فعالان حوزه لجستیک ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید