یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه‌بندی ۲۵ بیماری کشنده در طول تاریخ

رتبه‌بندی ۲۵ بیماری کشنده در طول تاریخ

کشنده ترین بیماری جهان

هر چند بشر خودش نسبت به همنوعان خودش در طول تاریخ خشونت زیادی ورزیده، اما بزرگ‌ترین قاتلان نژاد بشر، بیماری‌های مرگبار بوده‌اند. خواه مرگ سیاه در قرن ۱۴ میلادی اروپا باشد و خواه بیماری ویروسی ابولا در آفریقای امروز، از دست دادن زندگی انسان و هزینه‌ای که برای جامعه داشته، بسیار عظیم بوده‌است. ۲۵ بیماری قید شده در این نوشتار، کشنده ترین بیماری جهان در طول تاریخ بشریت بوده‌اند. 

کشنده ترین بیماری جهان در طول تاریخ بشریت

۲۵. وبا

این عفونت روده‌ی کوچک به واسطه مصرف آب یا خوردن غذای حاوی مدفوع یک فرد آلوده منتقل می‌شود. در سراسر جهان، حدود ۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اثر بیماری وبا جان خود را از دست می‌دهند.

۲۴. آبله

بعد از کمپین واکسیناسیون قرن بیستم، آبله یکی از دو بیماری عفونی بود که گفته شد به طور کامل ریشه‌کن شده‌اند (بیماری دیگر طاعون گاوی بود). با این حال، بر اساس ادعاها قبل از واکسیناسیون، آبله ۵۰۰ میلیون نفر را تنها در قرن بیستم به کار مرگ کشاند.

۲۳. تب زرد

این بیماری توسط نیش پشه‌های ماده در آفریقا و آمریکای جنوبی ایجاد می‌شود. تب زرد معمولا شامل تب، لرز، بی‌اشتهایی عصبی، تهوع، درد عضلانی (با کمر درد شدید) و سردرد می‌شود، اما در بیش‌تر موارد علائم بیماری پس از چند روز کاهش می‌یابد. با توجه به جنگ و اختلال اجتماعی در سراسر آفریقا، از دهه‌ ۸۰ میلادی عود این بیماره مشاهده شده‌است.

۲۲. بیماری سل کشنده ترین بیماری جهان

بیماری سل که به طور معمول به ریه‌ها حمله می‌کند، توسط بزاق پخش شده در هوا منتشر می‌شود. علائم شایع عفونت سل فعال، سرفه‌ی مزمن همراه با خلط خونی، تب، تعریق شبانه و کاهش وزن است. امروزه بر اساس برخی از برآوردها تقریبا یک سوم مردم جهان به نوعی از سل مبتلا هستند.

۲۱. آنفلوانزا

بیماری آنفولانزا مانند سل معمولا از طریق هوا منتقل می‌شود اما گاهی اوقات از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده نیز قابل انتقال است. با این حال،  از آن‌جایی که این ویروس را می‌توان با صابون غیرفعال کرد، شستن دست‌ها به طور مکرر خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

۲۲. سرطان ریه

در مقیاس جهانی، سرطان ریه شایع‌ترین مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان است که مسئول مرگ و میر ۱.۳۸ میلیون نفر در سال است.

۱۹. اسهال

یکی از علل شایع مرگ در کشورهای جهان سوم و دومین علت مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان، از دست دادن مایعات بدن از طریق اسهال که می‌تواند باعث کم شدن آب بدن و اختلالات الکترولیتی مانند کمبود پتاسیم یا سایر اختلالات نمک شود.

۱۸. عوارض پریناتال (کمی قبل و کمی بعد از زایمان)

هر سال حدود ۵۰۰ هزار زن در سراسر جهان از عوارض مربوط به حاملگی و زایمان از جمله خونریزی شدید، عفونت، سقط جنین خطرناک، اختلال در وضع حمل و اکلامپسی جان خود را از دست می‌دهند. بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر مادران در اثر زایمان در آسیا و کشورهای جنوب صحرای آفریقا رخ می‌دهد.

۱۷. سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری به شدت عفونی است که در بعضی از کشورها به عنوان سرفه‌ی ۱۰۰ روزه شناخته شده‌است. بر طبق برآوردها این بیماری سالانه ۴۸.۵ میلیون نفر را به طور سالانه مبتلا می‌کند که در نتیجه نزدیک به ۲۹۵۰۰۰ مرگ و میر را در سال شامل می‌شود.

۱۶. بیماری ویروسی ابولا

نام این بیماری از رودخانه‌ی ابولا در جمهوری کنگو گرفته شده‌است، جایی که در آن اولین بار این بیماری دیده شد. قربانیان این بیماری معمولا از تب، ضعف عضلانی و برخی دیگر از علائم رنج می‌برند که در نهایت به خونریزی شدید هم به طور داخلی و هم به طور خارجی می‌انجامد و در نهایت سبب مرگ فرد مبتلا در اثر خونریزی می‌شود. متأسفانه هنوز درمانی برای این بیماری یافته نشده‌است. اکثر ما چند سال پیش را به یاد می‌آوریم، زمانی که یکی از بدترین همه‌گیری‌ها در تاریخ رخ داد، که حتی چند مورد در ایالات متحده نیز مشاهده شد.

۱۵. آنفولانزای مرغی

اگر چه ما در حال حاضر به طور کلی آنفلوانزا را تحت کنترل درآورده‌ایم، گونه‌های خاصی با یک میزبان خاص، (در این مورد پرندگان) آداپته می‌شوند. بیش‌تر موارد ابتلای آنفلوانزای مرغی ناشی از تماس با پرندگان مرده‌ و آلوده یا تماس با مایعات آلوده است. به همین دلیل شیوع گسترده‌ی این بیماری در بخش‌های زیادی از آسیا و آفریقا رخ داد.

۱۴. کزاز یا تتانوس

کزاز یا تتانوس اختلالی است که با انقباض طولانی مدت فیبرهای ماهیچه اسکلتی مشخص می‌شود. عفونت به طور کلی از طریق آلوده شدن زخم اتفاق می‌افتد و اغلب شامل بریدگی یا یک سوراخ بسیار عمیق است. در حین این‌که عفونت پیشرفت می‌کند، اسپاسم عضله در فک (به نام “قفل فک” شناخته می‌شود) و دیگر نقاط بدن توسعه می‌یابد.

۱۳. بیماری مزمن انسدادی ریه

این بیماری که اغلب به اختصار COPD نامیده می‌شود، توسط ذرات یا گاز خطرناک و بیش‌تر در اثر سیگار کشیدن که موجب بروز واکنش التهابی غیرطبیعی در ریه می‌شود، رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شد که COPD تا سال ۲۰۳۰ به علت افزایش مصرف سیگار و تغییرات جمعیتی در بسیاری از کشورهای جهان به چهارمین علت مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شود.

۱۲. بیماری‌های ایسکمیک قلب

اساسا، استفاده از این عنوان،  یک شیوه‌ی فانتزی برای صحبت از حملات قلبی (یا حداقل عواملی که سبب می‌شود مردم حمله‌ی قلبی را تحربه کنند) است. بر اساس برخی برآوردها، گفته می‌شود که در هر سه نفر، یک نفر از بیماری‌های قلبی رنج می‌برد.

۱۱. مننژیت کشنده ترین بیماری جهان

مننژیت التهاب غشای محافظتی مغز و نخاع است. این التهاب ممکن است به علت عفونت باشد و به ندرت توسط برخی داروها نیز ممکن است رخ بدهد. شايع‌ترين نشانه‌ی این بیماری سردرد و خشکی گردن است که با تب، سردرگمي يا تغییر در سطح هوشیاری، استفراغ و عدم توانایی فرد برای تحمل نور و صداي بلند همراه می‌شود.

۱۰. آنفلوانزای خوکی

اگر چه ریشه‌کن شدن آنفولانزای خوکی به طور رسمی ‌توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده‌است، اما در واقع این بیماری یکی دیگر از گونه‌های مرگبار و کشنده ویروس آنفلوآنزا است.

۹. سیفلیس

اعتقاد بر این است که این بیماری منتقل شده از راه رابطه‌ی جنسی ۱۲ میلیون نفر را در سال آلوده می‌کند که بیش از ۹۰ درصد موارد در کشورهای در حال توسعه است. علائم بیماری سفلیس شامل همه چیز می‌شود از جمله راش پوستی تا مشکلات قلبی. گاهی اوقات تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است، و همین باعث می‌شود تا درمان در ابتدای ابتلا دشوار باشد.

۸. عفونت دستگاه تنفسی تحتانی

دو نوع عفونت دستگاه تنفسی تحتانی وجود دارد: برونشیت و پنومونی. برخی از نشانه‌های این عفونت‌ها عبارتند از آبریزش بینیو عطسه، سردرد و گلودرد. اگر چه در بیش‌تر کشورهای غربی این بیماری‌ها کشنده نیست، اما در جهان توسعه یافته، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به راحتی می‌تواند کشنده باشد.

۷. بیماری عروق مغزی

این بیماری که در واقع یک راه فانتزی برای خطاب کردن سکته‌ی مغزی است، زمانی اتفاق می ‌فتد که جریان خون به بخشی از مغز قطع می‌شود، زیرا یک رگ خونی مسدود شده یا دچار پارگی شده‌است.

۶. طاعون خیارکی

طاعون خیارکی به این دلیل که عمدتا در میان جوندگان کوچک و انسان وجود دارد، یک بیماری ژئونوزی نامیده می‌شود. این بیماری بدون درمان، حدود دو سوم از افراد آلوده را ظرف ۴ روز به کام مرگ می‌کشاند.

۵. سارس کشنده ترین بیماری جهان

سارس یک بیماری تنفسی ویروسی در انسان است و آخرین شیوع آن در ژوئن ۲۰۰۳ رخ داده‌است. هرگز خبری مبنی بر ریشه‌کن شدن سارس منتشر نشده‌است، و بنابراین هنوز هم ممکن است در منشاء طبیعی خود (حیوانات) وجود داشته باشد و این احتمال وجود دارد که به جمعیت انسانی بازگردد.

۴. جذام

معروف است که این بیماری مزمن قربانیان خود را از جامعه طرد و گوشه‌نشین می‌کند به این دلیل که به طرز وحشتناکی شکل پوست فرد مبتلا را تغییر می‌دهد. گرچه امروزه درمان بیماری جذام کشف شده‌است، اما هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان و کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است.

۳. سرخک کشنده ترین بیماری جهان

سرخك از طريق تنفس گسترش می‌یابد و بسيار مسري است زيرا تقريبا ۹۰ درصد افرادي كه در یک فضای مشترک با يك فرد آلوده زندگی می‌کنند به این بیماری مبتلا خواهند شد. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به سرخک جان سالم از این بیماری به در می‌برند، اما عوارض آن به طور مکرر رخ می‌دهد و ممکن است شامل برونشیت و پانسنفالیت باشد که به طور بالقوه کشنده است.

۲. اچ‌آی‌وی

همان‌طور که بسیاری از مردم می‌دانند، اچ‌آی‌وی نوعی ویروس است و در صورتی که به دقت تحت کنترل و بررسی قرار نگیرد، می‌تواند منجر به ایدز شود. این ویروس باعث نقص مداوم سیستم ایمنی بدن ‌شود که به این ترتیب عفونت‌ها و سرطان‌های خطرناک به راحتی می‌توانند در بدن توسعه بیابند. بیماری ایدز از زمانی که کشف شده، باعث مرگ بیش از ۳۰ میلیون نفر شده‌است.

۱. مالاریا

این بیماری عفونی که از طریق پشه ایجاد می‌شود، علائمی را توسعه می‌دهد که معمولا تب و سردرد را شامل می‌شوند و حتی در موارد شدید ممکن است به کما یا مرگ فرد مبتلا منتهی شود. بیماری مالاریا ابتدا در مناطق استوایی یافت شد و تا کنون هیچ واکسن موثری برای آن تولید نشده‌است.

منبع: list25

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید