چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهخبردل نوشته های اهل فرهنگ برای داریوش شایگان

دل نوشته های اهل فرهنگ برای داریوش شایگان

نویسنده و متفکر برجسته ایرانی که به فارسی و فرانسه آثار مشهوری بر جای گذاشته از 5 شنبه گذشته در پی سکته مغزی در جدال با مرگ است و اهل فرهنگ برای او نوشته اند…

به گزارش رتبه آنلاین، دکتر داریوش شایگان نویسنده و متفکر ایرانی که از پنج شنبه 5 بهمن 1396 و در پی سکته مغزی بستری شده همچنان هوشیاری خود را بازنیافته و بیم و امید درباره وضعیت او به جان و ذهن علاقه مندان فرهنگ ایرانی و اهل فکر چنگ می زند.

در این فاصله شماری از شخصیت های فکری و فرهنگی در یادداشت هایی به نکات شاخص در کارنامه او و جنبه هایی از شخصیت وی پرداخته اند و طبعا به خاطر وضعیت جسمانی و نگرانی فراوان وجه عاطفی این نوشته ها می چربد. هر یک از این نوشته ها خود متنی بلند است اما از هر کدام جمله ای را به نقل از تارنما و کانال بخارا برگزیده ایم:

میلاد عظیمی: خود را تافتۀ جدا بافته ندیده و در عداد خیل روشنفکران شرقی ئر معرض لغزش دانسته است. چقدر مستمند خواهیم شد بی داریوش شایگان و منشِ بی روش او.

حسن اسدی: سالک بین فضاهای بینابین بودن دشوار است و نمی دانم آیا دیگران هم می توانند مانند دکتر شایگان چنین زندگی و سلوکی داشته باشند یا نه؟ خود شایگان بارها گفته اهل نسخه پیچیدن نیست اما چه بتوانیم مثل او باشیم و چه نتوانیم قدردان خوان رنگارنگ آرا و آثار او هستیم.

ایرج زبردست ( رباعی سُرا): باور کنید بعد از لمس خبر، آوار بهمن و ابر را در وجود خویش حس کردم و غربت و بُغض شدم و زمستانی را گریستم. در حال خواندن کتاب « فانوس جادویی زمان» بودم که این سنگ تاریک بر آبگینه ثانیه ها فرود آمد.

جواد رنجبر: حتی اگر بر تمام آثار دکتر شایگان تیغ نقد بکشیم و تمام نوشته هایش را رد کنیم باز هم یک وجود انسانی می ماند که قابل رد و نفی نیست.

محمد منصور هاشمی: داریوش شایگان اندیشمند است و فرق اندیشمند با ظاهرا استادهای بی حس و حالی که دست به اندیشه های هر متفکری بزنند تبدیل به سنگواره می شود این است که اندیشمند مسأله دارد.

کاظم موسوی بجنوردی: عارضه ای که بر تن و جان استاد شایگان این دانشی مرد اندیشمند مستولی شده بی گمان موجب تألم همه اصحاب فرهنگ و اندیشه شده است.

محمد رضا ارشاد: اگر هم بر کسی نقد داشته باشد آن را منصفانه بیان می کند و ادب نقد را نگاه می دارد. شایگان، مهربان، شوخ و خندان است. به گونه ای که می توان به او فیلسوف شاد گفت.

سید مصطفی محقق داماد: او بقیه السلف از حلقه حکمی حکیم و مفسر بزرگ علامه طباطبایی و پرفسور کربن است. برای سلامت او همه دست نیاز به درگاه نیاز برمی داریم.

سروش دباغ: شایگان، انسانی شاکر است که طمأنینه را چشیده و با خود به صلح درونی رسیده و هم نورد افق های دور شده است.

سید علی میر فتاح: در کتاب سیر آفاق معنوی کربن، دکتر شایگان اشاراتی به جلسات معنوی و تجربه های ناب خود با علامه طباطبایی دارد.

منبع : عصر ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید