یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیدستیابی به هندسه‌ با بازده بالا برای نیروگاه‌های دودکش خورشیدی

دستیابی به هندسه‌ با بازده بالا برای نیروگاه‌های دودکش خورشیدی


پژوهشگران دانشگاه تفرش، موفق به دستیابی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه‌های دودکش خورشیدی شدند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مهندس سجاد گل زردی، مسئول بخش تحقیقات در حوزه دودکش خورشیدی آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش گفت: دودکش خورشیدی فناوری‌ای است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیراستفاده می‌کنند، برخوردار است؛ تا جایی که یک تکنولوژی امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا محققان دانشگاه تفرش با توجه به اهمیت جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع صنعتی امروزی، تحقیقات خود را در زمینه استفاده از انرژی‌های نو با تأسیس آزمایشگاه انرژی نو آغاز کردند.

مهندس گل‌زردی، ضمن تعریف فرآیند عملکرد دودکش خورشیدی که در آن از انرژی حرارتی خورشید برای تولید توان استفاده می‌شود، اضافه کرد: تولید توان بدون مصرف سوخت فسیلی، عدم آلودگی محیط‌زیست، استهلاک کم، عمر زیاد و هزینه پایین از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز دودکش خورشیدی است.

مسئول بخش تحقیقات در حوزه دودکش خورشیدی آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش، ادامه داد: این فناوری نه‌تنها در بخش تولید توان بلکه در تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا، شیرین‌سازی آب، پرورش محصولات کشاورزی و صنعت مواد غذایی کاربردهای مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت یک نیروگاه بزرگ آن‌ هم با استفاده از انرژی‌های نو نیازمند تحقیقات ابتدایی در این مورد است؛ به‌گونه‌ای که بتوان هزینه‌های ابتدایی ساخت را کاهش و بازده خروجی را افزایش داد که در این راستا بخش تحقیقات در زمینه نیروگاه دودکش خورشیدی از سال 1393 با هدف بهبود و افزایش عملکرد دودکش خورشیدی در دانشگاه تفرش آغاز شد.

مهندس گل زردی با بیان اینکه سه طرح فوق توسط دکتر مهدی‌پور و دکتر زهرا بنی عامریان ارائه شده و سه دستگاه در رابطه با بررسی عملکرد این سیستم‌ها ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌های تست ایجادشده در رابطه با دودکش خورشیدی با هندسه‌ای متداول در آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش در مقیاس آزمایشگاهی 1 به 100 نمونه واقعی در مانزانارس اسپانیا، طراحی و ساخته شد.

وی ادامه داد: این نتیجه می‌تواند گامی مؤثر برای افزایش بازده دودکش خورشیدی در جهان محسوب شود و علاوه بر این در جهت تحقیق در رابطه با این فناوری نمونه‌های آزمایشگاهی این قابلیت را دارند که بتوان در هندسه‌های مختلف آن‌ها را مورد آزمایش قرار داد و در این راستا مطالعه‌ای کامل از فناوری دودکش خورشیدی انجام داد.

مهندس گل زردی با اشاره به اینکه این فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف سبب شده دانشگاه تفرش در زمینه مطالعاتی دودکش خورشیدی در جایگاه ویژه‌ای در ایران و جهان معرفی  شود، تصریح کرد: یک سیستم جدید دیگر از دودکش خورشیدی با قابلیت‌های خاص ساخته شده است که در زمینه انتقال حرارت و جریان هم‌اکنون در حال آزمایش و بررسی است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید