جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیدر ابتدای راه «فناوری بیمه» هستیم/ نیاز به فروش فرامرزی جدی است

در ابتدای راه «فناوری بیمه» هستیم/ نیاز به فروش فرامرزی جدی است

*كاوه قاضی معاونت برنامه ریزی و توسعه بازار بیمه معلم

– مشتری از اینکه کمترین هزینه های دلالی را بپردازد همواره راضی خواهد بود

بیمه دیجیتال صرفا روی بخشی از حوزه اول «فناوری بیمه» تمرکز دارد

-«فناوری بیمه» گستره وسیع تری نسبت به بیمه دیجیتال دارد

-نمایندگانی که سنتی فرآیند فروش را اجرا می کنند با پیشرفت فروش مدرن و عدم تطبیق از رقابت حذف خواهند شد

 

* حسین حسینی معاون بازاریابی و شبکه فروش بیمه آسیا

-بیمه دیجیتال به نوعی یک خروجی یا یکی از چندین کاربرد اینشورتک است

-اینشورتک هم در فرآیند صدور انواع بیمه نامه ها و هم در فرآیند پرداخت خسارت ها نقش بزرگی را می تواند ایفا نماید

– استفاده از شرکت های استارتاپی برای ایجاد تغییرات در عملکرد شبکه فروش نیاز اصلی نمایندگان سنتی است

 

* علی كمندی مدیر فناوری اطلاعات  بیمه پارسیان

– می‌توان به سنهاب از زاویه «فن آوری بیمه» نگاه کرد

-برای اجتناب از زیان باید در خصوص «تنظیم مقررات و آیین نامه های شفاف و قابل اجرا» اقداماتی رخ دهد

– محدودیت سقف استفاده از فناوری بیمه به هیچ چیز محدود نمی‌شود؛ مگر به خلاقیت

 

* مسعود مومن زاده نائینی مدیر فنآوری اطلاعات بیمه آسیا

– تفاوت عمده فناوری بیمه با بیمه دیجیتال را می توان در مفهوم و عملکرد آنها دانست

– ایجاد تحول و تغیر در پوسته سنتی عملیات بیمه گری باعث  توسعه محصول و بازار می شود

– صنعت بیمه کشور برای حرکت در مسیر تکنولوژی نیازمند ایجاد دگرگونی در ساختارهای خود است

استفاده از فناوری های نوین  در صنعت بیمه یکی از ضرورت هایی است که در صنعت جهانی بیمه پذیرفته شده است. در این حوزه شرکت‌های خصوصی و دولتی حالا دیگر به این سمت و سو کشیده شده‌اند و در تلاشند تا در این حوزه بازیگری قابل باشند. اما با این وجود به گفته کارشناسان فعال در این بخش، در ابتدای مسیری طولانی هستیم و هنوز تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل در این عرصه فاصله زیادی باقی مانده است. با این وجود، طی چند سال گذشته تحولات مناسبی در صنعت بیمه ایران به وجود آمده که می‌توان از انها به عنوان  پیشرفت‌های نسبتا خوب در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه اشاره داشت.

در این سال‌ها صنعت بیمه توانسته است پیشرفت کند و بخشی از فعالیت‌های خود را توسط IT انجام دهد اما هنوز هم با کشورهای پیشرفته فاصله فراوانی وجود دارد و هنوز نتوانسته ایم در حوزه فن آوری های نوین صنعت بیمه که اندکی با دیجیتالی سازی تفاوت دارد موفق و پیشرو باشیم. بر همین اساس و برای روشن شدن نقاط ضعف و قوت صنعت بیمه ایران در مسیر فن آوریهای نو اورانه صنعت بیمه یا همان اینشورتک با برخی از کارشناسان فعال در این حوزه به گفت و گو نشستیم و با طراحی دو دسته سئوال، تلاش کردیم تا روشنگری در این بخش داشته باشیم.

در این خصوص با كاوه قاضی معاونت برنامه ریزی و توسعه بازار بیمه معلم ،حسین حسینی معاون بازاریابی و شبکه فروش بیمه آسیا، دكتر علی كمندی مدیر فناوری اطلاعات  بیمه پارسیان  و مسعود مومن زاده نائینی مدیر فنآوری اطلاعات بیمه آسیا گفت و گو داشته ایم .توضیح آنکه  این گفت و گوها که به صورت جداگانه انجام شده ، در یک مجموعه گردآوری شده تا نتایج بهتری از این بررسی‌ها بدست آید. در ادامه این گفت و گو ها را می خوانید:

 

*در ابتدا می خواستم تعریف شما از زیرساخت‌های نوین «فن‌آوری بیمه» را بدانم؟ به نظر  شما مفهوم «فن‌آوری بیمه» ( اینشورتک) با بیمه دیجیتال چه فرقی دارد؟

كاوه قاضی: تعریف علمی که برای «فناوری بیمه» ارائه شده، عبارت است از راهکارهای نوآورانه و فناوری که برای ایجاد صرفه جویی و بهره وری بیشتر در صنعت بیمه. اگر بخواهیم این تعریف را به زبان ساده بیان کنیم، یعنی به کارگیری هر نوع فناوری در بیمه. «فناوری بیمه» در سه حوزه قابل پیاده سازی است:افزایش سهولت و سرعت ارائه خدمات، کاهش هزینه ها و ارتقای هوشمندانه کسب و کار در ارزیابی ریسک های احتمالی.

در خصوص تفاوت مفهوم «فناوری بیمه» و بیمه دیجیتال، همانگونه که می دانیم، بیمه دیجیتال یا الکترونیکی به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه ای از طریق واسطه های امن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بیمه دیجیتال گفته می‌شود. پس می توان گفت که بیمه دیجیتال صرفا روی بخشی از حوزه اول «فناوری بیمه» که در ابتدا اشاره شد، تمرکز دارد. حال آنکه «فناوری بیمه» گستره وسیع تری نسبت به بیمه دیجیتال دارد. در بیمه دیجیتال ، ما به دنبال افزایش جذابیت فروش برای بیمه گذار هستیم در صورتی که در «فناوری بیمه»، راهکارهای بهینه سازی کسب و کار برای بیمه گر ارائه می شود و در بر گیرنده کلیه فرایندهای کاری شرکت در حوزه های مختلف فروش، خسارت، امور مالی، سرمایه گذاری و مدیریتی خواهد بود.

 

حسین حسینی: اینشورتک یکی از انواع فین تک محسوب می شود که هدف آن  برقراری یک پیوند بین فن آوری و حوزه بیمه است. از دیدگاه اینجانب اینشور­تک یعنی بکارگیری راهکارهای نوین توام با خلاقیت برای تسهیل در فرآیندها و امور بیمه ای برای بیمه گذاران ، کاهش هزینه ها و بالتبع بالابردن بهره وری در صنعت بیمه است.

البته چند سالی است که فناوری در صنعت بیمه بکار گرفته شده است و نمونه آن طراحی بیمه نامه های عمروپس انداز مبتنی بر نیاز مشتری با استفاده از فناوری است.

بطور خلاصه بیمه دیجیتال را به نوعی می توان یک بازار آنلاین خرید خدمات و محصولات بیمه ای تلقی کرد. با کمک بیمه دیجیتال می توان اطلاعات مورد نیاز از جمله قیمت و میزان پوشش بیمه را مقایسه و با آگاهی کامل آگاهانه به خرید محصولات بیمه ای پرداخت. تجربیات مشابهی از این نوع خدمات دیجیتالی در خصوص کالاهای مورد نیاز غیر از بیمه وجود دارد. البته دقت شود که بیمه دیجیتال فقط یک کانال ارتباطی با مشتریان نیست بلکه علاوه بر آن، تاثیر بیمه دیجیتال باعث می‌شود که انتظارات مشتری دچار تغییر شود و امکانات جدیدی برای نزدیکی و ارتباط مستحکم‌تر با مشتری به وجود بیاید. از سوی دیگر بیمه دیجیتال باعث می‌شود که یک بیمه‌نامه در ذهن مشتری از حالت چیزی که فقط دارای قیمت است به حالت موضوعی که دارای ارزش است تغییر کند.

با درنظر گرفتن مفهوم اینشورتک و مفهوم بیمه دیجیتال، می توان گفت که بیمه دیجیتال به نوعی یک خروجی یا یکی از چندین کاربرد اینشورتک است و اینشورتک مفهومی بسیار گسترده و فراتر از بیمه دیجیتالی دارد و وظیفه آن شناسایی نقاط ضعف و عقب افتادگی در صنعت بیمه چه از منظر مشتری چه از منظر شرکت های بیمه ای و استفاده ارایه راهکارهای نوین برای حل مشکلات موجود و تسهیل اموربیمه ای است، که هم در فرآیند صدور انواع بیمه نامه ها و هم در فرآیند پرداخت خسارت ها نقش بزرگی را می تواند ایفا نماید.

 

مومن زاده نائینی: اینشورتک را می توان بهره برداری  از راهکارهای فناوری برای ایجاد نوآوری در صنعت بیمه با هدف افزایش بهره وری دانست ، اینشورتک ها زیر مجموعه ای از فین تک ها هستند که در سال های اخیر در قالب گسترش استار تاپ ها در بسیاری از صنایع شروع به فعالیت کرده و اخیرآ در صنعت بیمه نیز در حال توسعه هستند. تفاوت عمده فناوری بیمه با بیمه دیجیتال را می توان در مفهوم و عملکرد آنها دانست. استفاده از فناوری در صنعت بیمه یا به اصطلاح دیجیتالی کردن بیمه به معنی انتقال فرایندهای سنتی و موجود صنعت بیمه به زیرساختهایIT   به منظور تسهیل و تسریح انجام فرایند ها و مدیریت بهتر آنهاست.به عبارتی همان کاری که در تولید سیستم های بیمه گری و نرم افزارهای مرتبط با صنعت بیمه انجام می شود؛ لیکن در اینشورتک گامی فراتر برداشته می شود. به عبارت دیگر تولید راهکارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری که باعث ایجاد تحول و تغیر در پوسته سنتی عملیات بیمه گری به ویژه در توسعه محصول و بازار می شود.

 

 

*با وجود تحولات فناوری در صنعت بیمه ضعف در حوزه تکنولوژی نوین آسیب های احتمالی برای این صنعت در پی دارد.به نظر شما برای تطابق با تکنولوژی های نوین بدنه صنعت بیمه چه نیاز هایی دارد؟

 

علی كمندی: به طور کلی ترکیبی از خلاقیتِ موجود در استارتاپ ها و فرصت به وجود آمده توسط تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت ایجاد مدلی متفاوت برای کسب و کار بیمه به نوعی «فناوری بیمه» و یا «InsurTech» تلقی می‌شود.

با تحولات اخیر در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات حرکت به سمت «فن آوری بیمه» اجتناب ناپذیر است اما به نظر می‌رسد باید از زاویه ای مثبت به این مساله نگاه کرد و به جای اجتناب ناپذیر بودن، باید با دید «فرصت» به این مبحث نگاه شود. به این طریق نه تنها میتوان باعث رونقِ کسب و کارهای نوپا شد بلکه میتوان در راستای ارزش آفرینی (که ذات هر استارتاپی است) و شکوفایی در صنعت بیمه گام برداشت.

 

مومن زاده نائینی: تحولات در حوزه فناوری اطلاعات از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و قطعآ فناوری های نوین تا زمانی که به حالت کاملآ پایدار برسند ممکن است تبعات منفی و آسیب هایی را نیز به دنبال داشته باشند. از سوی دیگر سرعت این تحولات به گونه ای است که امکان پیش بینی یک دوره نسبتآ بلند مدت برای حصول اطمینان از رفع خطاها و اصلاح آسیب ها برای بهره برداری از آنها وجود ندارد ؛ چرا که در همین دوره ممکن است راهکارهای جدیدتر و به روزتری پا به عرضه ظهور بگذارند. پس صنایع و شرکت هایی که تصمیم می گیرند با این موج همراه شوند یا بهتر است بگوییم تصمیم می گیرند برای رسیدن به اهداف خود بر موج فناوری های نوین سوار شوند قطعآ می بایست در سیاست گذاری های کلان خود تغیراتی را ایجاد کنند. این گونه شرکت ها می بایست به ساختاری چابک و دانش محور مهاجرت کنند. یادگیری سازمانی و تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده می بایست در دستور کار این سازمان ها قرار گیرد. سازمان باید بیاموزد که به راحتی با تحولات جدید خود را منطبق کرده و تغیر دهد. در اینگونه شرکت ها اصرار بر اجرای فرایندهای سنتی و تاکید بر وجود ارتباطات عمودی و بوروکراتیک یک عامل بازدارنده قوی است . حال باید ببینیم صنعت بیمه کشور  و شرکت های بیمه فعال در کشور چقدر با این شرایط انطباق دارند. صنعت بیمه کشور برای حرکت در مسیر تکنولوژی نیازمند ایجاد دگرگونی در ساختارهای خود است. از بکار گیری رهبران و مدیران خلاق و تحول آفرین و متعهد به یادگیری تا کارکنان و شبکه فروش که علم و تجربه را توآم با هم به کار گیرند. مهم ترین نیاز صنعت بیمه برای همراه شدن با تکنولوژی تغییر فرهنگ سازمانی و ارتقاء دانش از طریق آموزش است.

 

 

*همانطور که می دانید خرید بیمه با روش های مدرن در حال توسعه است. از همین رو یکی از آسیب های احتمالی در توسعه فناوری های صنعت بیمه تضعیف نمایندگی های بیمه به روش سنتی است. به نظر شما نمایندگی ها در این نظام و ساختار جدید چه آینده ای خواهند داشت و شبکه‌های فروش محلی چگونه تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت؟

 

كاوه قاضی: روش های مدرن فروش بیمه نامه در کنار دارا بودن نقاط قوتی مانند صرفه جویی در وقت، انرژی و تسهیل در خرید بیمه نامه، تضعیف شبکه فروش سنتی را نیز به همراه خواهد داشت. نمایندگانی که به صورت سنتی فرآیند فروش را اجرا می کنند و مهارت کافی در زمینه فروش مدرن و تسلطی بر دانش روز رایانه ندارند، در آینده و با پیشرفت فروش مدرن و عدم تطبیق خویش با تغییرات به وجود آمده از گردونه رقابت حذف خواهند شد. لذا نمایندگانی در این عرصه موفق خواهند بود که بتوانند خود را با تغییر نیاز مشتری و شرایط فناوری روز تطبیق داده و از آن به عنوان مزیت رقابتی به شکل مناسب، استفاده نمایند.

لازم به توضیح است آنلاین بودن فروش بیمه نامه می تواند موجب شود، نمایندگان سنتی در آینده صرفاً فعالیت خود را به سمتی که فروش بیمه نامه در آن قسمت ها به صورت آنلاین امکان پذیر ناست، سوق دهند که البته البته بازار خیلی محدودی خواهد بود.

 

حسین حسینی: اشاره شد به نمایندگانی که با روش سنتی اقدام به فروش می کنند، موضوعی که مطرح می شود این است که وقتی بیمه گذاران با رشد تکنولوژی و توسعه اینشورتک تسهیل در کار خود می بینند و علاقه مند به استفاده از خدمات نوین می شوند آیا نباید نمایندگی نیز با این تکنولوژی همگام شود؟ البته استفاده از کلمه تضعیف مناسب ناست. همانطوری که فن آوری بیمه باعث تسهیل امورات بیمه ای مشتریان می شود حتما قادر خواهد بود روش های سنتی فروش بیمه نامه را با روش های نوین و توام با خلاقیت و با استفاده از فناوری های جدید جابجا کند؛ زیرا اصولا اینشورتک آمده تا ضعف ها و کاستی ها را با بکارگیری خلاقیت و شیوه های نوین جبران کند. قطعا اگر اینشورتک بخواهد برای مشتریان بیمه ای راهکار خلاقانه ی ارایه کند می بایست برای شبکه فروش نیز ابزاری متناسب با آن ارایه کند و تغییرات باید همزمان انجام پذیرد.در این ساختار جدید قطعا تغییراتی نیز در شیوه کار نمایندگان بوجود خواهد آمد. قطعا در ساختار جدید نیز فروش بیمه نامه به یک فرد با فروش بیمه نامه به یک سازمان بزرگ تفاوت هایی خواهد داشت. نماینده ای موفق خواهد شد که بتواند از تغییرات فناوری به نفع خود استفاده کند. شبکه های فروش محلی نیز قطعا با تغییرات در ساختار جدید تغییراتی در روش های سنتی خود خواهند داد. آیا همین الان همین نمایندگانی که به شیوه سنتی عمل می کنند از فضای مجازی استفاده نمی کنند؟ این نشان دهنده توانایی بالقوه آنان برای پذیرش تغییرات و همگامی با آن است.  استفاده از شرکت های استارتاپی و همکاری با آنها برای ایجاد تغییرات در عملکرد شبکه فروش نیاز اصلی نمایندگان سنتی است و قطعا این شرکت ها که خود پیشرو فناوری بیمه هستند. می توانند روش هایی مناسب برای تقویت شبکه فروش با استفاده از فناوری ایجاد کنند و همچنین می توانند با ترکیب فناوری هایی که قبلا برای سایر صنایع بوجود آورده اند با روش های فعلی فروش شبکه محلی و شناسایی عوامل عقب ماندگی این روشها، روشی نوین برای شبکه فروش بوجود بیاورند.

 

 

*همه درخصوص استفاده از فناوری در صنعت بیمه نگاه مثبت دارند اما به نظر می رسد آسیب های احتمالی نیز وجود دارد، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

 

علی كمندی: استفاده از لغت «ضعف» برای تکنولوژی های نوین برداشت مناسبی را از این مبحث ارائه نمی‌دهد، نکته ای که حائز اهمیت است امکانات گسترده تکنولوژی و جامعه مخاطبِ صنعت بیمه است که برای استفاده بهینه و امن از این امکانات نیاز به رعایت چارچوب ها، توجه به قوانین استفاده از تکنولوژی، سرمایه گذاری مناسب و استفاده از متخصصین فناوری اطلاعات است. به نظر میرسد برای پیشبرد فناوری بیمه نیاز است تا لااقل صنعت بیمه کشور در خصوص 6 مورد زیر اقدامات جدی به عمل آورد:

-کاهش پیچیدگی‌ها (به نحوی که محصول ارائه شده قابل لمس توسط مخاطب بوده و درگیر ابهامات پیچیده بیمه نشود)

-ایجاد ثبات با کاهش تغییرات در قوانین زیرساختی

-ایجاد شفافیت

-همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط (نظیر نیروی انتظای ، حوزه سلامت، ثبت احوال و …)

-امن سازی (توجه ویژه به مباحث امنیت در استفاده از تکنولوژی های نو)

-والبته سرمایه گذاری مناسب (چه در حوزه مالی که بسیار حائز اهمیت است و چه در حوزه اهمیت دادن به نیروهای متخصص)

در هر صورت ورود به یک فضای جدید و استفاده از فرصت های موجود در آن، بدون داشتن دانش در خصوص قوانین بازی، می‌تواند آسیبهای احتمالی وارد کند. تغییر درکسب و کار و یا سقوط پرتفوی کندگی های سنتی بیمه و کلا تغییراتی که در ماهیت شبکه فروش ایجاد می‌کند، می‌تواند یکی از این آسیبها باشد. بنابراین برای اجتناب از هرگونه زیان های احتمالی باید موارد را بررسی و در خصوص «تنظیم مقررات و آیین نامه های شفاف و قابل اجرا» اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

 

مومن زاده نائینی: بطور کلی هر تکنولوژی جدید می تواند در کنار مزایای فراوانی که به همراه دارد ، آسیب ها و پیامد های منفی نیز در پی داشته باشد مهم این است که سیاست گذاران هر حوزه با بررسی دقیق و همه جانبه مزایا و معایب هر تکنولوژی جدید یا راهکار فناورانه و مقایسه آنها و هم چنین در نظر گرفتن فرصت ها و تهدیداتی که بدنبال استفاده از آنها برای سازمان یا صنعت ایجاد می شود در خصوص بکارگیری یا عدم بکارگیری آن تکنولوژی با دید باز تصمیم گیری کنند. متآسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم که در بسیاری از صنایع از جمله صنعت بیمه در اکثر مواقع فقط سطح و پوسته ای از یک ابزار یا راهکار مبتنی بر فناوری مورد توجه قرار گرفته و خیلی ها سعی می کنند در ماراتن بکارگیری آن از دیگری پیشی بگیرند؛ غافل از اینکه آیا اصلآ این نسخه ای که کشورهای دیگر برای خود پیچیده اند بر دردهای پیدا و پنهان صنعت ما با ویژگی های مختص به خود افاقه می کند یا خیر؟ یا راهکاری که یک شرکت برای پیش برد اهداف خود برگزیده آیا راهکار مناسبی برای همه شرکت های فعال در یک صنعت با توجه به تفاوت در اهداف و ساختارهاست؟از مهم ترین آسیب هایی که فناوری های نوین (بسته به نوع صنایعی که وارد آن می شوند) می توانند در پی داشته باشند می توان به تعدیل نیروی انسانی فعال ، مشکلات مرتبط با امنیت اطلاعات ، هزینه های نگهداری و بروزرسانی ، آسیب پذیری به واسطه اختلالات در سیستم ، اشتباهات فرایندی در بکارگیری فناوری ، احتمال تقلب ، کمبود دسترسی به کارشناسان متخصص ، مشکلات حوزه رقابت با توجه به عدم وجود قانون کپی رایت در کشور ، عدم وجود قوانین بالادستی مناسب و … را نام برد.

 

 

*در سال های اخیر فروش آنلاین بیمه نامه در برخی از شرکت های بیمه ای ایران پی گیری شده است اما در عمل عملکرد با انتظارات همگون نبود. دلیل این اتفاق از چه منظری قابل تحلیل است؟

 

كاوه قاضی: از عوامل عدم هماهنگی انتظارات مردم و فروش آنلاین می توان به این امر اشاره کرد که از نظر عموم مردم، بیمه جز کالاهای لوکس بوده و باتوجه به پایین بودن قدرت خرید مردم و سطح تورم جامعه ، مردم تنها اقدام به خرید بیمه های اجباری می نمایند و از خرید بیمه های اختیاری امتناع می کنند. در صورتی که لازم است این نگرش به بیمه تغییر نماید. بیمه در واقع یک کالای حمایتی برای اقشار متوسط یا ضعیف جامعه است. زیرا این قشر متوسط یا ضعیف جامعه است که در مواجه با کوچکترین خسارت به دارایی یا صدمات جسمانی، دچار چالش اساسی می شود. لازمه این تغییر نگرش نیز، ارتقای سطح فرهنگ بیمه در جامعه است.

عامل دیگر، عدم اطمینان مردم به خرید آنلاین، است. در این راستا ارائه خدمات بهتر در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه می تواند موجبات رضایت و تامین انتظارات مشتری را فراهم آورد. دردنیای الکترونیک یکی از عوامل جذب و وفادار بودن مشتریان داشتن روابط مبتنی بر اعتماد خواهد بود. اعتماد از حوزه های جدید مطالعاتی در تجارت الکترونیک بوده که برای شناخت آن نیاز به مطالعات گسترده خواهیم داشت.

همچنین لزوم تدوین قوانین و ضوابط فروش اینترنتی بیمه نامه از طریق نهاد نظارتی (بیمه مرکزی ج.ا.ا) جهت تسهیل در فرآیند فروش آنلاین ضروری می کند.

 

حسین حسینی: توسعه بازار یکی از استراتژیی‌های رشد شرکت است که بازارهای جدیدی را برای محصولات و خدمات فعلی شناسایی کرده و توسعه می‌دهد. استراتژی توسعه بازار، مشتریان بالقوه‏‌ی جدید را در بازارهای جدید و غیرمشتریان را در بازار هدف کنونی، هدف خود قرار می‌دهد. در واقع استراتژی توسعه بازار شامل گسترش بازار بالقوه در میان کاربران جدید می‏‌شود. این کاربران جدید می‏‌توانند در بخش‌های جغرافیایی جدید، در گروه‌های اجتماعی جدید، در گروه‌های روانشناختی جدید و در بخش‌های صنعتی جدید در نظر گرفته شوند؛ به‌عبارت دیگر استراتژی توسعه بازار می‌تواند نوعی روش استفاده‏‌ی جدید از یک محصول یا خدمت را نیز در بر گیرد.  اما نکته حایز اهمیت اینجاست که فروش خدمات بیمه­ای شرایط خاص خود را دارد . تکمیل فرم پیشنهاد، انجام بازدید و تکمیل فرم بازدید، ارزیابی ریسک،فرآیند پرداخت حق بیمه بصورت نقد و اقساط و… از مواردی است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. اینها هر کدام خود شامل مواردی هستند که به این راحتی نمی توان به صورت آنلاین آنها را حل کرد. در واقع شرکت های بیمه ای هنوز نتوانسته اند این مشکل را بدرستی حل کنند. از طرفی هنوز عده زیادی از بیمه گذاران هستند که بنابه عللی تمایل و همچنین اعتماد چندانی به محصولات و خدمات بیمه­ای ندارندیا بعبارتی دیگر هنوز در کشور فرهنگ بیمه ای چه در بین کارکنان شرکت های بیمه چه در بین افراد جامعه از سطح میانگین جهانی بسیار پایین تر است یعنی ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم. این موارد دست بدست هم داده اند تا در عمل تاکنون موفقیت چندانی حاصل نشود.

 

 

*با وجود ادامه برخی تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، بهره گیری از فناوری بیمه تا چه میزان می تواند در فرامرزی عمل کردن صنعت بیمه یاری رسان شود؟ آیا  «فن‌آوری بیمه»می‌تواند صنعت بیمه را قادر ‌سازد تا فرامرزی عمل کند؟

كاوه قاضی: یکی از خاصیت های فناوری بیمه، بدون مرز بودن آن است و از جمله مواردی که باعث محدودیت در فروش بیمه نامه‌های ما در خارج از مرز های کشور می‌شود، در سه بخش قابل بررسی است. ابتدا عدم تولید محصولات بیمه ای جدید ، دوم محدود بودن شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه ها به کشور ایران و سوم ، فاصله فنی و علمی شرکت های بیمه ای ایران با  شرکت های فعال بیمه در سایر کشورها.

برای رفع این محدودیت ها باید با ایجاد مزیت رقابتی، بالا بردن سطح علمی و فنی بیمه و بررسی و شناسایی نیاز‌های مشتریان در خارج از کشور، طرح های جدید بیمه ای متناسب با نیاز مشتریان طراحی و ارائه کنیم. پس در واقع رمز موفقیت شرکت های بیمه ایرانی در بازار بین المللی، در بکارگیری مناسب فناوری بیمه خواهد بود.

 

حسین حسینی: جهانی­شدن­ به عنوان پارادایم عصر حاضر می­رود تا کلیه­ی شئون زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول کند. درهم­تنیدگی اقتصادهای جهان، تسلط سازمان­های غیرملّی بر آن و شتاب فزاینده­ی تحولات، راه را برای فعالیت شبکه های فراملّی در همه­ی عرصه­ها هموار کرده است. در عصر حاضر دیگر هویت انسان­ها، تحت تأثیر جامعه و یک ساختار اجتماعی ثابت قرار ندارد، بلکه دارای یک هویت اجتماعی در عرصه­ی بین­المللی است.

با توجه به تجربه و نمونه موفق در فروش غیرحضوری و فرامرزی بیمه در کشور، از طریق گمرک ایران در ادامه توسعه پنجره واحد تجارت فرامرزی و خدمات الکترونیکی و ایجاد تسهیل فرایند ترانزیت برای شرکت های حمل و نقل بین المللی، می توان گفت که شروع بسیار خوبی در امر فروش فرامرزی بیمه، علیرغم  تحریم های پیاپی بر علیه کشور ایران، بوده است، لذا از این پس می شود خدمات و فروش فرامرزی بیمه  به صورت الکترونیکی  را در سایر بیمه نامه ها نیز با درایت و تفکر عمیق و بدون شتاب انجام داد؛ زیرا در امر فروش فرامرزی می بایست تمام جوانب از فرهنگ، قوانین و مقررات و… جوامع جهانی را بررسی و تحقیق نمود و باعجله نسبت به فروش فرامرزی اقدام کرد. ولی تحقیق و اجرای آن را در صنعت بیمه  با رویکردی متفکرانه، جزء اولین الویت های سیاست گذاری قرار داد.

در جهان رقابت امروز، تکنولوژی و فروش فرامرزی یک مزیت رقابتی است. به طور مثال می توان گفت که مدیرعامل جدید انجمن ملی بیمه کمیسر( NAIC ) ، در  AAIS ،اولویت‌ برنامه های خود را، تکنولوژی ، نوآوری و فروش بیمه فرامرزی، برای ایجاد یک بازار رقابت در دنیا طبق تاکید بسیار ریاست جمهوری وقت  آمریکا، مطرح کرده است. سفارش و تاکید بر فروش فرامرزی از طریق فناوری بیمه از سوی کسی که تحریم های اقتصادی علیه ایران را نه تنها کاهش نداده بلکه افزایش داده است، بسیار جالب است و خود نمود و نشان بهترین راه مقابله علیه تحریم های فرامرزی درحوزه بیمه است، لذا می توان گفت بدون شک، بهترین راه افزایش فروش فرامرزی بیمه با توجه به تحریم های اقتصادی، بهره گیری از فناوری و تکنولوژی بیمه است و مهم­ترین چالش ناشی از پدیده­ی فناوری بیمه، شکسته­شدن قالب­های موجود، گسسته­شدن انحصارها و پیدایش فضای رقابتی شدید در سطح جهانی است.

 

 

*چگونه فن‌آوری بیمه، به تجربه بهتر مشتری و حمایت از مشتری کمک می‌کند؟

كاوه قاضی: در خرید اینترنتی مشتری به تنهایی تصمیم گیرنده بوده و بدون هر گونه واسطه، شرکت های مختلف  بیمه را با درنظر گرفتن اولویت های خود بررسی و نسبت به خرید بیمه نامه اقدام می‌کند. در این شرایط امکان دسترسی به سایر شرکت های بیمه آسان بوده و مشتری شرایط و تعهدات سایر شرکت ها را مقایسه کرده و جهت تحقیق و بررسی زمان کافی برای انتخاب بیمه نامه مورد نیاز خود خواهد داشت  و سپس اقدام به خرید بیمه نامه  برای خود، خانواده و اطرافیان می نماید.

شایان ذکر است با به کارگیری فن‌آوری بیمه، صرفه جویی در زمان علی الخصوص در شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین مشتری از اینکه کمترین هزینه های دلالی را بپردازد همواره راضی خواهد بود و در معرض عدم آگاهی بازاریابان و دلالان بیمه ای قرار نخواهد گرفت و صرفا با توجه به آگاهی های بدست آمده اقدام به خرید بیمه نامه متناسب با نیاز خود می نماید. دسترسی آسان مشتری به اطلاعات شرکت ها موجب بالا رفتن اعتماد مشتری گردیده و اقدامی مشارکتی به شمار می رود .

 

حسین حسینی: با شدت گرفتن رقابت بین شرکت ها و نزدیک شدن آمیخته بازاریابی بنگاههای مختلف به یکدیگر، فلسفه فروش، کارایی خود را از دست داده است. شرکت ها دیگر فقط به دنبال جذب مشتری نیستند بلکه حفظ و تبدیل آنها به مشتریان وفادار یکی از اولویت های کاری هر شرکتی درعصر کنونی است. مشتری اگر به این درک برسد که تحت حمایت شرکت قرار دارد و به نوعی سرمایه شرکت نیز محسوب می شود بسیار دلگرم شده و چه بسا به مشتری ارزنده نیز تبدیل شود. یکی از شیوه های حمایت از مشتری در صنعت بیمه، دادن اطلاعات صحیح و منطبق با واقعیت ها و توضیح در خصوص انواع پوشش های بیمه ای در هنگام خرید خدمات بیمه و دادن اطلاعات و نکات حایز اهمیت در هنگام پرداخت خسارت ها است.

یکی از مواردی که بسیار کم در بین شبکه فروش شرکت ها بیمه ای دیده می شود توجیه مشتری از پوشش ها و شیوه پرداخت خسارت ها و توضیح در مورد موارد مثل فرانشیز و… است. این ضعف زمانی ضربه خود را وارد می کند که مشتری بدلیل ناآگاهی در هنگام دریافت خسارت و کم شدن بخشی از خسارت ناراضی از شرکت بیمه به سراغ شرکتی دیگر خواهد رفت. فن آوری بیمه با تجمیع توضیحات کامل در بسته های نرم افزاری یا اپلیکیشن های خود در خصوص انواع محصولات بیمه ای، توضیح پوشش های مختلف در هنگام خرید اولا محصولات متنوع با قیمتهای مختلف و متناسب با نیاز مشتری را به وی معرفی می کند که انتخاب مشتری را آگاهانه تر و متناسب با شرایطش می کند. ثانیا می تواند با تشریح پروسه پرداخت خسارات احتمالی درک مشتری را بیشتر و انتظارات مشتری را متناسب با حق بیمه پرداختی تعدیل کند. ثالثا فن آوری بیمه چون می تواند به صورت اپلیکشن های موبایلی ارایه خدمات کند دایما در کنار مشتری بوده می تواند با ارایه مطالبی حتی به آموزش مشتری برای جلوگیری از خسارات احتمالی مرتبط با محصول بیمه ای خریداری شده پرداخته و در کاهش خسارات نیز مثمرثمر باشد.

 

*کاربردهای فن آوری های زیر در ((فن آوری بیمه)) چیست؟

علی كمندی: برای توضیح این پرسش به صورت موردی باید به کاربردهای فن‌آوری‌هایی مانند تله‌ماتیک، زنجیره بلوکی ، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون‌سرنشین و بیمه‌ همراه در «فن‌آوری بیمه»اشاره داشت .

تله‌ماتیک: این مقوله در خصوص بیمه های خودرو، باربری و کلیه رشته هایی که بگونه ای با ناوبری سروکار دارند می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. استفاده از امکانات تله ماتیک در حوزه های صدور و خسارت می‌تواند  تغییرات اساسی در فرایندهای سنتی در راستای ایجاد ارزش هم برای مخاطب و هم برای شرکت های بیمه و متعاقبا صنعت بیمه ایجاد کند. ایجاد تحول در محاسبات حق بیمه ، کاهش خسارات احتمالی و … بخشی ازین پتانسیل است.

زنجیره بلوکی : با توجه به حذف واسطه‌ها زنجیره بلوکی باعث تسهیل در معاملات آنلاین شده است و نه تنها می‌تواند باعث اعتماد سازی شده بلکه در مقایسه با روش های سنتی، مبادلات آنلاین را که یکی از عوامل و شتاب دهنده های فن آوری بیمه است را سریعتر و ارزانتر انجام می‌دهد. جدای از تسهیل مبادلات، رشته پول نیز ازاین فناوری متاثر خواهد شد.

کلان‌داده‌ها : این مبحث در حوزه محاسبات ریسک و ایجاد ارزش افزوده متقابل برای مشتری و صنعت بیمه کاربردی بوده و استفاده مناسب از آن حتی برای ارگان های خارج از صنعت نیز می‌تواند مصارف زیادی به همراه داشته باشد. تحلیل کلان داده ها همواره راه گشای مناسبی در تصمیم گیری های خرد و کلان است لذا با توجه به ماهیت صنعت بیمه که مشتریان آن از حوزه‌های مختلف کشور هستند به کارگیری کلان داده بیمه‌ای منجر به اتخاذ تصمیمات مناسب ، شفافیت و شکوفایی هم در خود صنعت بیمه و هم سایر حوزه‌ها می‌شود.

اینترنت اشیاء : اینترنت اشیاء ، انقلابی در حوزه های مختلف اعم از امنیت، سلامت ، انرژی، حمل و نقل و … ایجاد می کند که صنعت بیمه نیز از آن متاثر می‌شود، البته این تکنولوژی باید با مباحث کلان داده‌ها و هوش مصنوعی ترکیب شده و تصور کنید وجود شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند، ساختمان های هوشمند ، خودروهای هوشمند فقط در حوزه خسارت چه تاثیری بر صنعت بیمه دارد.

هوش مصنوعی: هوش مصنوعی گستره زیادی از الگوریتم ها، تکنولوژی ها و کاربردها را در درون خود دارد و باید به آن به عنوان یک علم که نقش بسیار زیادی در زندگی آینده بشر خواهد داشت نگاه کرد. جدای از کاربردهای عمومی این علم، باید به روش ها ، الگوریتم ها و قدرتی که در استفاده از داده ها دارد نگاهی ویژه کرد به عنوان مثال از محاسبه ریسک و حق بیمه توسط روشهای مبتنی بر نقطه اپتیمم روی کلان داده ها گرفته، تا روشهای یادگیری ماشین برای برخورد با مسایلِ جدید.

 

هواپیماهای بدون‌سرنشین : کاربرد این فناوری در حوزه حمل و نقل و یا مواردی که می‌تواند باعث اجتناب از خطرات جانی شود در صنعت بیمه قابل توجه است.

بیمه‌ همراه (موبایل) و نرم‌افزارهای بیمه همراه : یکی از ویژگی های اصلی بیمه همراه در دسترس بودن آن است پیشرفت صنعت در حوزه گوشی های هوشمند باعث شده تا یک کامپیوتر کوچک با تمام امکانات نظیر دوربین ، اینترنت ، سیستم عامل و … را در جیب داشته باشیم ، برای فناوری بیمه ، چه ازین بهتر!. این تکنولوژی نه تنها سمت مشتریان بیمه به جهت اطلاع رسانی، خرید، انجام معاملالت بیمه ای ، پیگیری ها و ارتباطات ایجاد ارزش میکند بلکه در تسهیل فرایندهای بیمه گری نظیر بازدید اولیه ، بازدید آنلاین خسارت و … نیز نقش بسزایی دارد.

 

مومن زاده نائینی: توضیح بیشتر در خصوص هر یک از این مقوله ها را اندکی توضیح بدهم.

تله ماتیک : یکی از مهم ترین اهداف صنعت بیمه ، توسعه فرهنگ بیمه در کشور و افزایش سطح آگاهی عموم در ارتباط با مفهوم بیمه و آشنایی با رشته های بیمه ای است . قطعآ رسانه های تله ماتیک که با ظهور اینترنت و تلفن همراه در سال های اخیر تحولات وسیعی را در خود دیده اند می توانند ابزار بسیار مهمی در ایجاد ارتباط با مخاطبین و مشتریان بالفعل و بالقوه بوده و به هدف فوق با توسعه شبکه های اجتماعی و تولید برنامه های رادیو تلوزیونی کمک کنند .همچنین می توانند برای ارائه خدمات پس از فروش نیز استفاده شوند..

زنجیره بلوکی : با توجه به عملکرد اصلی تکنولوژی بلاک چین که ایجاد و حفظ یکپارچگی پایگاه های داده ای که در لحظه در حال تغییر و بروزرسانی هستند ، است و کاربردهایی که این تکنولوژی در حوزه های مالی و غیر مالی همچون پول دیجیتالی ، قرارداد های هوشمند و ثبت و نگهداری سوابق و… دارد می توان از آن در بخش های مختلف صنعت به ویژه ایجاد زیر ساخت های امنیتی مناسب ، رمزنگاری ، ارائه خدمات مالی مطمئن و توسعه محصول بهره برد.

کلان داده : یکی از مهم ترین زمینه هایی که چنانچه به صورت مناسب به آن پرداخته شود می تواند کمک شایانی به صنعت بیمه به ویژه در حوزه های مدیریت ریسک ، کنترل خسارت و توسعه فروش داشته باشد مباحث مرتبط با کلان داده هاست که دائمآ از لحاظ حجم و تنوع در حال تغییر هستند. استفاده از فناوری های بزرگ داده ها می تواند منجر به شناسایی نیازهای آینده ، تسهیل در فرایند خرید بیمه نامه و دریافت خدمات الکترونیک در حوزه بیمه با ایجاد ارتباط و یکپارچگی اطلاعات و نیاز به تکمیل فرم های کمتر و طی فرایند های کوتاه تر شود.

اینترنت اشیاء : در برخی شرکت های بیمه خارجی از این تکنولوژی نو ظهور برای دریافت اطلاعات سریع ، کافی و به موقع به منظور ارائه سرویس های بیمه ای بهتر و مطمئن تر ، کاهش ریسک ، جلوگیری از توسعه خسارت و … استفاده می شود. ابزار هایی همچون شناسایی از طریق امواج رادویی (RFID) فناوری حسگرها ، کدهای واکنش سریع (QR)  ، فناوری های بی سیم و… که با توسعه زیرساخت ها در کشور ما نیز قابل استفاده هستند.

هوش مصنوعی : حرکت به سوی استفاده از ابزارها و تکنیک های این حوزه نیز می تواند از طریق بررسی و تجزیه تحلیل هوشمند اطلاعات و رفتارهای گذشته و حال به ایجاد پنجره ای شفاف و در دسترس برای مدیران ارشد و تصمیم گیران صنعت برای برنامه ریزی بهتر و پیش بینی نیازها و سیاست گذاری های آینده منجرشود. بهره برداری از فناوری های داده کاوی و استقرار سیستم های هوش تجاری(BI)نقش موثری در تصمیم سازی مدیران ارشد در مدیریت ریسک، کنترل خسارت ، مدیریت منابع مالی، کنترل مطالبات و … دارد.

هواپیمای بدون سرنشین: اگر چه این ابزار می تواند نقش موثری در کاهش هزینه های کارشناسی و دریافت اطلاعات دقیق تر برای شناسایی ریسک و همچنین ارزیابی خسارت به ویژه در ساختمان های با ارتفاع زیاد و مناطق تحت بررسی با وسعت زیاد داشته باشد لیکن می بایست به محدودیت ها و موانع قانونی و امنیتی استفاده از این تجهیزات نیز توجه شود.

بیمه همراه(موبایل) ونرم افزار های بیمه همراه: این ابزار می تواند کمک شایانی در افزایش رضایت مشتری ، تسهیل در ارائه خدمات ، اطلاع رسانی به موقع ، افزایش فروش و … شود که در یکی دوسال اخیر شرکت های بیمه هر یک در این حوزه گام های موثری برداشته اند و هم اکنون نیز در حال توسعه این نرم افزارها می باشند.

 

 *به نظرشما، آیا سنهاب یک «فن‌آوری بیمه» یا فن‌آوری تنظیم‌مقرراتی (رگ‌تک) محسوب می‌شود؟

 

علی كمندی: با توجه به فرایندهای تعریف شده، سنهاب هر دو نقش را دارد. به عنوان مثال در حوزه اتکایی که بیمه مرکزی خود جزو ذینفعانِ متاثر از فروش و یا خسارت می‌شود، یا مباحث استعلام می‌توان به سنهاب از زاویه «فن آوری بیمه» نگاه کرد. اما به لحاظ نقش حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی و سرویس های فراهم آمده در سنهاب ، حتما یک فن آوری تنظیم مقرراتی و یا Regulatory Technology محسوب می‌شود. در واقع با توجه به تجمیع دیتای صنعت بیمه در سیستم سنهاب، بیمه مرکزی می‌تواند و باید در سیستم سنهاب با استفاده از کلان داده ها و پردازش های ابری داده های مورد نیاز شرکت های بیمه را تهیه و در اختیار آنها قرار دهد. ارتباط داده ای صنعت بیمه با سایر ارگانها و بلعکس نیز با توجه به نقش بیمه مرکزی یکی از مصادیق این فناوری تنظیم‌مقرراتی است.

 

مومن زاده نائینی: نظربه اینکه سنهاب علاوه بر ماموریت اصلی خود که یک فن آوری  تنظیم مقرراتی است و در نقش ابزاری برای توسعه نظارت مقام ناظر صنعت بیمه برفعالیت شرکت ها و در انطباق با قوانین در جهت حفظ حقوق کلیه ذینفعان بویژه مشتریان ظاهر شده است ، با عنایت به اینکه فرایندهای دسترسی به یک بستر اطلاعاتی یکپارچه در کل صنعت را تسهیل می کند در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند در ارائه چهره جدیدی از خود ، به یک فن آوری بیمه و یک زیر ساخت  تحول آفرین در صنعت بدل گشود که تغذیه کننده سایر فن آوری های فعال در صنعت به لحاظ تأمین منابع  مطمئن اطلاعاتی باشد که پایه اصلی همه نوآوری های فناورانه است.

 

 

*حضور شرکت‌های ارائه دهنده بیمه در بسترهای موبایلی را مثبت ارزیابی می کنید یا خیر؟ به نظر شما استقبال عمومی از این رویه به عنوان یک آسیب مطرح است یا نوید بخش روزهای بهتر است؟

 

كاوه قاضی: با توجه به مکانیزه شدن فعالیت های روزانه، هرروز شاهد اضافه شدن اپلیکیشن های جدید در بازار هستیم، از این رو نیاز به اپلیکیشن جامع و کامل در حوزه خدمات بیمه ای در دنیای تجارت الکترونیک کاملا احساس می‌شود. استفاده از اپلیکیشن در حوزه بیمه همانند تمامی کارها حاوی نکات مثبت و منفی و همچنین منفعت و ضرر است، لیکن توجه به میزان منفعت و رشد در مقایسه با نکات منفی آن حائز اهمیت است. کاربران با نصب و استفاده از اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند خود بدون مراجعه حضوری به شعب و نمایندگی های بیمه اقدام به خرید سریع و آسان بیمه نامه نموده و به صورت آنلاین بیمه نامه خود را دریافت می کنند.از نکات برجسته و مثبت استفاده از اپلیکیشن های ارائه شده در صنعت بیمه می توان به سهولت خرید بیمه نامه و صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه با توجه به دنیای پر سرعت و پرمشغله کنونی اشاره کرد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که علاوه بر صدور بیمه نامه، خدماتی از قبیل مشاوره آنلاین و یا اعلام خسارت نیز از طریق اپلیکیشن های بیمه سیار قابل توجه خواهد بود.

 

حسین حسینی: ورود فناوری در هر حوزه ای می تواند نقش بسیار پررنگی داشته و آن صنعت را متحول کند؛ صنعت بیمه نیز از این موضوع مستثنی نیست. با توجه به آمارهای موجود که عنوان می کند حدود40 میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده می کنند و این آمار روزبروز در حال افزایش است ، این استقبال گسترده از اینترنت موبایلی و بالتبع اپلیکیشن موبایلی بیانگر وجود بازارهای و مشتریان بالقوه ای است که می توانند به مشتریان بالفعل شرکت بیمه تبدیل شوند. لذا حضور شرکت های بیمه ای در بسترهای موبایلی را می توان در وهله اول مثبت ارزیابی نمود. اما توجه به این نکته حایز اهمیت است که هر نوآوری خطراتی نیز بهمراه خواهد داشت، بعنوان مثال امکان سواستفاده افراد کلاهبردار از این اپلیکیشن ها می تواند ضربات سختی به یک شرکت بیمه چه از حیث پرداخت خسارت من غیرحق و چه از حیث اعتبار وارد کند. بنابراین وضع قوانین و مقررات مربوط به این حوزه می بایست پیش از هر اقدامی مورد نظر شرکت های بیمه ای باشد و نهادهای نظارتی نیز در این موضوع حساسیت لازم را می بایست داشته باشند.

استقبال عمومی از این رویه به اعتقاد اینجانب می تواند نوید بخش باشد. زیرا باعث ارتباط و آشنایی افراد جامعه به شکل گسترده تری نسبت به گذشته با صنعت و خدمات بیمه ای خواهد شد و بالتبع باعث گسترش فرهنگ بیمه ای در کشور شده که این امر می تواند باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و کمک شایانی به توسعه اقتصادی کشور کند. از طرفی با استفاده از فنآوری بیمه می توان با شیوه های خلاقانه ارتباطات شرکت های بیمه ای با همدیگر، با نهادهای انتظامی و قضایی را توسعه داده که این امر هم در جلوگیری از کلاهبرداری ها حایز اهمیت است، هم در تسهیل مسایل مرتبط با بیمه که افراد جامعه درگیر آن هستند کمک کننده خواهد بود.

 

*در خصوص استفاده از فناوری های بیمه در صنعت بیمه و شرکت مطبوع خودتان توضیح بفرمایید و بگویید چه جایگاهی برای شرکت خود در حال حاضر و آینده متصور هستید؟

 

علی كمندی: تا جایی که به مکانیزه کردن فرایندهای سنتی بیمه گری در صنعت بیمه مربوط است به لحاظ فناوری اطلاعات کلیه فرایند ها در صنعت بیمه از جمله بیمه پارسیان مکانیزه شده اند و شرکت ها، مشتریان و سازمانها از منافع این فرایند های مکانیزه بهره مند هستند. جدای از فعالیت هایی که شرکت های بیمه گر در این حوزه کرده‌اند بیمه مرکزی نیز با راه اندازی سنهاب، جمع آوری داده ها و برقراری ارتباط بین شرکت های بیمه گر و سازمان های بالادستی تلاش در خورِ توجهی کرده است که نهایتا باعث ایجاد زنجیره ارزش درمیان ذینفعان شده است.

در حوزه «فناوری بیمه» در بیمه پارسیان نوآوری هایی بر محور فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است از جمله طراحی نرم افزار همراه جهت بیمه گذاران، موسوم به چتر همراه ، نرم افزار همراهِ بازدید (قابل استفاده جهت بازدید اولیه و خسارت)، ربات اطلاع رسانی تلگرام، کانال های مختلف انجام مبادلات و … البته علیرغم تلاش های صورت گرفته محدودیت سقفِ استفاده از فناوری بیمه به هیچ چیز محدود نمی‌شود مگر به خلاقیت، لذا امروزه در ابتدای راه قرار داریم.

مکانیزاسیون فرایندهای سنتی بیمه توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات شاید ابتدایی ترین استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه باشد و کارهای انجام نشده برای توسعه ، طراحی و بکارگیری فناوری بیمه در این صنعت زیاد است اما جهت به کارگیری و استفاده از آن نیاز به سرمایه گذاری مناسب بوده و امید است تا با تغییر نگرش ها، فرهنگ سازی و توجه ویژه به این مساله راه را برای ایجاد صنعتی پویا، قابل دسترس،فراگیر، مطمئن، به صرفه و مبتنی بر تکنولوژی های نوین باز کند.

 

مومن زاده نائینی: در شرکت بیمه آسیا نیز همگام با سایر شرکت های فعال در این صنعت قدم هایی در این حوزه برداشته شده است  لیکن همانگونه که در پاسخ سؤالات ابتدایی عرض شد برنامه ریزی شرکت در استفاده از این ابزارها، در ابتدا ایجاد زیرساخت های مناسب، تغییر فرهنگ سازمانی ، استقرار مدیریت دانش،پیش بینی تبعات و آسیب های احتمالی به ویژه در حوزه شبکه فروش شرکت ، استحکام بستر فناوری اطلاعات شرکت و … است. قطعآ ما نیز همچون سایر شرکت های بیمه در این بخش راه طولانی در پیش رو داریم و در حال تلاش و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب هستیم. البته هم اکنون نیز اقداماتی از جمله توسعه نرم افزار آسیاهمراه که حدود دو سال از تولید آن می گذرد، استقرار سیستم های هوش تجاری (BI ) و استفاده از داشبوردهای مدیریتی، بازمهندسی و پیاده سازی فرایندهای کسب و کار ، توسعه ابزارهای مدیریت دانش ،طراحی وتوسعه مدل های کسب و کار الکترونیکی و … در دستور کار قراردارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید