سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدریای چین حادثه خیز ترین دریای دنیا

دریای چین حادثه خیز ترین دریای دنیا

مونا مشهدی رجبی:حادثه آتش گرفتن و غرق شدن کشتی سانچی و شهادت ۳۲ خدمه این کشتی باعث شد تا ایرانیان عزادار شوند . عزای از دنیا رفتن فرزندان این سرزمین  که برای خدمت رسانی  به کشورشان  روزها و ماههای زیادی را  در دریاها سپری می‌کردند و خطرات این کار را به جان می‌خریدند. اما در کنار این غم بزرگ ، سوال دیگری هم در اذهان عمومی ایجاد شده است. تا کنون چند نفر در جریان حادثه‌های دریایی  جان خود را از دست داده‌اند و این  حادثه‌های دریایی بیشتر در کدام  دریاها به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از سازمان مطالعات دریایی و کشتی‌رانی، دریای  جنوبی چین به خصوص در  مناطق نزدیک به اندونزی و فیلیپین و هندوچین یکی از حادثه خیزترین دریاها در دنیا است و در سال گذشته ۲۴ درصد از کل سوانح دریایی در این دریا به وقوع پیوسته است . در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۳ کشتی در این منطقه حادثه دیدند  و شمار کشتی هایی که خبر از گرفتار شدن در این دریا و آسیب دادند در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی برابر با ۲۴۹  کشتی بوده است.

در دریای شمال چین  که نزدیک به کره جنوبی و ژاپن بود، بالغ بر ۱۳۹ کشتی در طی ۱۰ سال مورد مطالعه و ۱۱ کشتی در سال ۲۰۱۶ گرفتار حادثه های مرگ بار شدند. این منطقه ای است که به احتمال زیاد کشتی سانچی در آن غرق شد . با احتساب این دو آمار به  نتیجه می‌رسیم که  طی ده سال اخیر ۳۸۸  کشتی در دریای چین  با وضعیت بحرانی روبرو شدند و تنها در یک سال  یعنی از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا انتهای همین سال ۳۴  کشتی آسیبهای جدی متحمل شدند.در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸۵ سانحه دریایی اتفاق افتاده است  و سهم دریای جنوبی و شمالی چین از کل سانحه های دریایی ۴۰ درصد گزارش شده است که سهم بسیار بالایی است.

دریای سیاه و دریای مدیترانه غربی از نظر شمار حوادث دریایی طی ۱۰ سال اخیر جایگاه سوم را دارد. اگرچه در سال ۲۰۱۶ میلادی  ۱۲ کشتی در این دریا گرفتار حادثه شده بودند.در خلیج فارس و دریای عمان در سال ۲۰۱۶ میلادی دو  کشتی و در  ده سال گذشته ۷۷ کشتی با حوادث بزرگ روبرو شدند .

شمار کشتی های حادثه دیده در دنیا
شمار کشتی های حادثه دیده در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶شمار کشتی های حادثه دیده در سال ۲۰۱۶منطقه
۲۴۹۲۳دریای جنوب چین، هند و چین، اندونزی و فیلیپین
۱۳۹۱۱دریای شمال چین، کره و ژاپن
۳۹۴ساحل شرقی افریقا
۳۴۳خلیج بنگال
۷۷۲خلیج فارس و دریای عمان
۱۶۲۱۲دریای سیاه و دریای شرق مدیترانه
۵۱۴دریای غرب مدیترانه
۵۰۰ساحل غربی  افریقا
۸۹۷دریای شمال
۴۴اتلانتیک جنوبی
۲۶۴۱۳دیگر مناطق دنیا
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید