یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدرآمد ساکنان توکیو ۵ برابر تهرانی‌ها

درآمد ساکنان توکیو ۵ برابر تهرانی‌ها

مونا مشهدی رجبی:مقایسه هزینه زندگی درشهر تهران با پایتخت ژاپن برای بسیاری از مردم جالب است زیرا در اغلب محاوره‌ها در مورد وضعیت زندگی مردم در شهرهای مختلف دنیا صحبت می‌شود و مردم زندگی خود را با ساکنان دیگر شهرها مقایسه می‌کنند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سایت نومبو،برای اینکه یک خانواده چهار نفری در تهران زندگی خوبی داشته باشد نیاز  دارند به طور متوسط ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد. همین خانواده برای داشتن زندگی مشابهی در شهر توکیو پایتخت کشور ژاپن باید ماهانه ۱۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان درآمد داشته باشند.این نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی در این شهر بیشتر از تهران است. حال سوال این است که متوسط درآمد مردم در این دو شهر چقدر است.؟

طبق این مطالعه متوسط قیمت کالاهای مصرفی در شهر توکیو ۱۵۵.۰۸ درصد بیشتر از تهران است که در این بخش هزینه اجاره آپارتمان یا خانه لحاظ نشده است. با احتساب هزینه‌ای که هر خانواده برای اجاره خانه باید بپردازد، متوسط قیمت کالاهای مصرفی در توکیو ۱۳۴.۹۴ درصد بیشتر از تهران است زیرا متوسط هزینه اجاره آپارتمان در این شهر از کشور صنعتی ژاپن ۹۳.۷۳ درصد از تهران بالاتر است.

آمار نشان می‌دهد متوسط  هزینه‌ای که هر خانوار برای صرف غذا در رستوران باید بپردازد ۹۶.۱۰ درصد بیشتر ازتهران است و متوسط قیمت انواع میوه و سبزی در این شهر ۱۹۵.۱۹ درصد از تهران بالاتر است.

اما باید در نظر داشت که متوسط قدرت خرید مردم ژاپن ۱۵۵.۴۳ درصد بیشتر از تهرانی‌ها است که دلیل آن را می‌توان در بیشتر بودن متوسط درآمد مردم در این شهر در مقایسه با تهران دید.

آمار نشان می‌دهد متوسط درآمد مردم در شهر توکیو ۵۰۰.۱۱ درصد بیشتر از تهران است یعنی هر فرد شاغل در تهران به طور متوسط یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان درآمد دارد ولی متوسط درآمد هر نفر در شهر توکیو برابر با ۱۱ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان است.از طرف دیگر متوسط هزینه‌ای که هر خانوار در توکیو برای دریافت وام مسکن با احتساب هزینه نرخ بهره و بازپرداخت آن باید متحمل شود ۹۴.۰۱ درصد کمتر از تهرانی ها است.

همین آمارها به خوبی نشان می‌دهد که درآمد مردم در توکیو ۵ برابر تهران است ولی هزینه‌های مردم تنها ۱.۵ برابر تهرانی‌ها است و بدون شک شرایط زندگی مردم بهتر از ساکنان تهران است.

مقایسه هزینه و درآمد مردم در تهران و توکیو
شاخص در توکیو نسبت به تهران(درصد)شاخص
۱۵۵.۰۸ درصدشاخص قیمت کالاهای مصرفی  بدون اجاره
۱۳۴.۹۴ درصدشاخص قیمت کالاهای مصرفی  با در نظر گرفتن اجاره
۹۳.۷۳ درصدشاخص اجاره
۹۶.۱۰ درصدشاخص قیمت غذا در رستوران
۱۹۵.۱۹ درصدشاخص قیمت میوه و سبزی
                ۱۵۵.۴۳ درصدقدرت خرید
۱۱.۱۲۲ میلیون تومانمتوسط درآمد در توکیو
۱.۸۵۳ میلیون تومانمتوسط درآمد مردم در تهران
۵۰۰.۱۱ درصدمتوسط درآمد مردم توکیو نسبت به تهران
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید