جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدانش بنیان نباشیم هر فعالیتی شکست می‌خورد

دانش بنیان نباشیم هر فعالیتی شکست می‌خورد

60 درصد فعالیت وزارت کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی است

****
نتیجه فعالیت‌های اقتصادی باید رشد، افزایش بهره وری و عدالت باشد

 

 

«در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشتر فعالیت کنیم»؛ این جمله ایست که پرکارترین وزیر دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام داشته و معتقد است که باید در این خصوص کارهای جدی کرد.  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص روش‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی گفته است که  باید در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشتر فعالیت کنیم و آن را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش رتبه انلاین، چرا که به اعتقاد او، اگر می‌خواهیم تحلیل و برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، پیش زمینه‌اش داشتن آمار درست است و اگر آن را نداشته باشیم حتماً نمی‌توانیم به اهداف برنامه‌هایمان برسیم. وزیر کشور که معتقد است اقتصاد مقاومتی را در اولویت فعالیت‌های دولت است  می گوید که باید به اقتصاد مقاومتی نگاه میان مدت و دراز مدت داشته باشیم و نباید همه انرژی را در اقدامات کوتاه مدت صرف کنیم.

در ادامه بخشی از دیدگاه های او را می خوانید:

 

شتاب بخشیدن به روند فعلی

وزیر کشور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: در راستای تحقق اصل مردمی‌کردن اقتصاد مقاومتی، وزارت کشور برنامه مشخصی را در پیش گرفته که در نهایت منجر به ایجاد قرارگاه مردمی اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

او با اشاره به شرایط حاکم بر  عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور و تلاش برای تحول چشمگیر در وضعیت کنونی و شتاب بخشیدن به روند رو به رشد مولفه‌های اقتصادی در قالب اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، لزوم ورود همه ‌جانبه و گسترده و البته ساختارمند اقشار مختلف مردم در عرصه‌های متنوع اقتصادی کشور و نقش‌آفرینی همه فعالان اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین با اشاره به مفاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، واگذاری فعالیت‌ها به مردم و فراهم‌ آوردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد.

 

ایجاد قرارگاه مردمی اقتصاد مقاومتی

رحمانی فضلی درباره اقدام‌های عملی هم  افزود: در همین راستا وزارت کشور با تکیه بر ظرفیت‌های قانونی و ساختاری خود در سطح وزارت تا استانداری‌ها و دیگر رده‌های تابعه تا سطح دهیاری‌ها و با همراهی و جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، قضایی و نظارتی مسئول در سطح قوای سه‌گانه، زمینه تحقق اصل مردمی‌کردن اقتصاد مقاومتی را فراهم نماید.

رحمانی فضلی در ادامه به برخی از اقدامات اولیه وزارت کشور  اشاره و گفت :  در این خصوص و برای تحقق طرح مردمی‌کردن اقتصاد مقاومتی اقداماتی انجام شده است، از جمله مذاکره با مسئولین اتاق های سه گانه بازرگانی، اصناف و تعاون، تشریک مساعی با مسئولین خانه معدن و اقدام در راستای تنظیم اسناد همکاری جداگانه با اتاق های موصوف، طراحی اولیه برای فراهم نمودن زمینه‌های حضور گسترده تر بانوان در چرخه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.

او در نامه به جهانگیری گفت: همچنین برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با نخبگان اقتصادی و همچنین کارآفرینان برتر کشور با هدف ارزیابی برنامه‌های دولت برای تحقق شعارِ سال و بررسی راهکارهای عملی برای کنترل و کاهش شاخص‌های نرخ بیکاری و دستیابی به موثرترین راهکارهای موجود در امر اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری، شناسایی مستمر واحدهای تولیدی مشکل‌دار و بحرانی کشور و پیگیری حل مشکلات آنها و رصد دقیق و ارزیابی مستمر اقدامات استانداری‌ها در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفته است.

وزیر کشور در ادامه رصد دقیق و ارزیابی مستمر اقدامات استانداری‌ها در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تحقق اهداف طرح رونق تولید، اجرای برنامه‌های بسته اشتغال، مدیریت و راهبری شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی وکارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید را از دیگر برنامه‌های در درست پیگیری وزارت کشور عنوان و تأکید کرده است: وزارت کشور برنامه مشخصی را در راستای تحقق این اصل مهم در پیش گرفته که در نهایت منجر به ایجاد ” قرارگاه مردمی اقتصاد مقاومتی” خواهد شد.

60 درصد فعالیت وزارت کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی

وزیر کشور همچنین با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد فعالیت وزارت کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی و تحقق این مهم است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ضرورت قطعی است افزود: بعد از پیروزی انقلاب همه راه ها را تجربه کردیم لذا هیچ راهی جز اقتصاد مقاومتی نجات بخش نیست و دولت تدبیر و امید به اصل اقتصاد مقاومتی پایبند و متعهد است.

وی اقتصاد مقاومتی را بر سه اصل مردم، عدالت و دانش بنیان بودن استوار دانست و گفت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم هر فعالیتی با شکست مواجه می شود لذا یکی از اصول اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن آن است.

وزیر کشور افزود: در لبه دانش بنیان حرکت کردن، زنجیره ارزش افزوده را به ما نشان می دهد چرا که محصولات دارای زنجیره ارزش افزوده هستند.

وی به تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه زنجیره ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: امروز بحث اقتصاد مقاومتی درون زایی و تکیه بر ظرفیت های داخلی می باشد لذا باید در این مسیر حرکت کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: عده ای با گرایش کشیدن دیوار دور کشور و قطع ارتباط با خارج و عده ای با گرایش وابستگی کامل به خارج اظهار نظر کردند ولی مقام معظم رهبری این موضوع را برای همه تبیین کردند.

وی گفت: موضوع گفتمان سازی باید به یک فرهنگ تبدیل شود لذا همه مسئولان باید پاسخگو باشند.

 

نباید چیزی منحرف شود

وزیر کشور با بیان اینکه کارها باید در مسیر قرار گیرند و باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم گفت: طرح اقتصاد مقاومتی نباید مثل مسکن مهر شود، گرچه مسکن مهر با نیت خوبی آغاز شد ولی در اجرا اهداف اولیه آن محقق نشد.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی هیچ چیز نباید از مسیر منحرف شود افزود: به دلیل حساسیت این مساله شخصا خودم این موضوع را پیگیری می کنم تا از مسیر خارج نشود.

رحمانی فضلی گفت: دولت سال 1394 به دلیل افت قیمت نفت دچار مشکل شد که اثر این مساله را در کشورهای نفتی دیدیم ولی دولت با روحیه جهادی در جهت رونق مطلوب و کاهش تورم حرکت کرد.

وی اظهار کرد: امروز برای من یک روز بسیار خوب است چرا که تلاش های دولت تدبیر و امید و مسئولان استان کرمان را در چهره مردم شهرستان قلعه گنج احساس کردم.

 

3 شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی

رحمانی فضلی افزود: مزیت طرح شهر اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمدسازی و مشارکت مردم است که باعث موفقیت این طرح شده است.

وی تاکید کرد: به این مناطق باید توجه کرد و به آنها هویت بخشی دهیم تا شاهد آثار اجتماعی مطلوب این طرح باشیم.

وی گفت: این دفترچه های پس اندازی که به مردم داده می شود نوعی هویت بخشی است که موجب اعتماد به نفس مردم می شود.

وزیر کشور با اشاره به انتخاب سه استان (لرستان، آذربایجان شرقی و کرمان) به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور ادامه داد: در این سه استان با حمایت و تلاش استانداران بویژه استاندار کرمان اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است لذا این طرح به عنوان الگویی خوب برای سایر مناطق است.

 

مباحث اقتصادی اولویت اول کشور

وزیر کشور با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب تاکید دارند از هر لحاظ واقعا جای تامل دارد، گفت: با وجود رشد اقتصادی و کاهش تورم مباحث اقتصادی اولویت اول کشور است و باید فرهنگ کار را ایجاد کنیم.

وی تصریح‌کرد: در کشور دارای منابع ارزان قیمت هستیم اما چون دسترسی راحت به نفت داشتیم کمی دارای مشکل در برخی عرصه‌ها هستیم.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب تاکید دارند از هر لحاظ واقعا جای تامل دارد، افزود: با وجود رشد اقتصادی و کاهش تورم مباحث اقتصادی اولویت اول کشور است.

رحمانی‌فضلی یادآور شد: از سوی منابع طبیعی نیروی انسانی و تکنولوژی مشکلی نداریم آنچه مهم است باید فرهنگ کار را ایجاد کنیم و با این فرهنگ خواهیم توانست مشکلات را حل کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: فعالیت اقتصادی در هیچ جای دنیا راحت نیست، لذا برای اقتصاد باید رقابت داشته باشیم؛ باید تلاش کنیم تا روحیه کار و تلاش در کشور محقق شود.

 

ایجاد معاونت اقتصادی در استانها

وزیر کشور  با بیان اینکه در ساختار وزارت کشور و در استان‌ها معاونت اقتصادی را اضافه کردم، گفت: باید اقتصاد مقاومتی که نیاز واقعی کشور است را با کمک هم جلو ببریم؛ به عنوان وزارت کشور به دلیل آنکه استانداران در به ثمر رساندن فعالیت های اقتصادی نقش بسزایی دارند این موضوع را جدی گرفته ایم و اقدامات خوبی انجام داده ایم.

وزیر کشور همچنین گفت: تشکیل بانک اطلاعات عرصه اقتصادی بانوان را باید پیگیری کنیم و آن را جدی بگیریم؛ تاکید می کنم بحث تبلیغی و فرهنگی را باید عملیات سازی کنیم و توسط سازمان‌هایی از جمله صداوسیما دنبال و پیاده‌سازی کنیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه دولت بدون کمک مردم نمی‌تواند معضلات اجتماعی همچون اعتیاد را در کشور مرتفع سازد، تصریح‌کرد:‌ نقش مردم بسیار تاثیرگذار در حل معضلات و مشکلات اجتماعی است، معظل اجتماعی، راهکار آن هم اجتماعی است.

 

تغییرات ساختاری و نهادی در کشور

 

وزیر کشور با بیان اینکه باید به اقتصاد مقاومتی نگاه میان مدت و دراز مدت داشت و نباید همه انرژی را در اقدامات کوتاه مدت گذاشت، گفت: تغییرات ساختاری و نهادی در کشور باید ایجاد کنیم تا اقتصاد مقاومتی به عنوان امری دائمی و پویا بتواند به راه خود ادامه دهد.

وی با اشاره به محدود بودن منابع گفت: باید اقدامات و فعالیت‌ها را دسته بندی کنیم و آن‌هایی را در اولویت قرار دهیم که به حرکت چرخه اقتصاد کمک می‌کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی تأکید دارند، تصریح کرد: نتیجه فعالیت‌های اقتصادی باید همراه با رشد، افزایش بهره وری و عدالت باشد.

وی با بیان اینکه مردم محور اصلی فعالیت‌ها و پیشبرد اقتصاد مقاومتی هستند، گفت: اقتصاد مقاومتی‌‌ همان طوری که مقام معظم رهبری بار‌ها اشاره کردند باید درون زا و برونگر باشد.

وزیر کشور عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید بعد از مذاکرات هسته‌ای و خروج از انزوا و فراهم شدن شرایط جذب سرمایه و ورود به بازار‌های جهانی اکنون اقتصاد مقاومتی در الویت دوم قرار گرفته است.

 

توجه به استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اکنون در اولویت فعالیت‌های دولت قرار دارد، عنوان کرد: دولت در حوزه‌های مختلف برای تحقق و نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و طرح‌های مورد نظر را به رهبر انقلاب اسلامی اعلام نموده و امیدواریم با رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی بتوانیم معضلات موجود را برای همیشه در جامعه اسلامی از بین ببریم.

رحمانی فضلی ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی، توان بخشی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای مورد توجه دولت قرار دارد.

وزیر کشور گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید برای با تغییر اساسی در ساختار، نگرش و عملکرد در حوزه اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند تا اقتصادی که شایسته انقلاب اسلامی است ایجاد شود و آن تمدن اسلامی که دنبال آن هستیم را ایجاد نماییم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید