پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبانک‌‌ها و‌ موسسات مالیخوداظهاری در شبکه بانکی فراموش شده است

خوداظهاری در شبکه بانکی فراموش شده است

رییس گروه بازرسی اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان اینکه خوداظهاری در شبکه بانکی فراموش شده است، گفت: محدودیت در قوانین و مقررات دور زده می‌شود یا چالش‌هایی را برای برخی کسب و کارها ایجاد می‌کند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، محمدحسین دهقان امروز (چهارشنبه) در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با بیان اینکه برای بررسی شناسایی تراکنش‌های مشکوک باید حتماً مشتری از قبل شناسایی شود، اظهار کرد: برای مدل‌های مختلف باید فعالیت حوزه مشتریان بررسی شود، چراکه نگاه به رفتار گذشته شاید در حوزه تقلب پاسخگو باشد، ولی در حوزه پولشویی عملکردی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت بررسی ریسک‌های حوزه پولشویی در کشور، تصریح کرد: همه ریسک‌های عمده باید از قبل بررسی شود و زمانی که درباره ریسک‌های مشتری صحبت می‌کنیم همه موارد از جمله اینکه چه کسی است و چطور خدمت می‌گیرد برای ما مهم است.

رئیس گروه بازرسی اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل و بررسی در مبارزه با پولشویی اهمیت بالایی دارد، گفت: با محدودیت به ویژه در حوزه قوانین و مقررات و استانداردها به شدت مخالفم، چراکه ایجاد محدودیت به صورت استاندارد برای همه دور زده می‌شود یا چالش‌هایی را برای برخی کسب و کارها ایجاد می‌کند.

دهقان افزود: اما اگر برای افراد و فعالیت‌های تجاری مختلف، محدودیت‌ها را مناسب با شغل و عملکردشان تعریف کنیم، خیلی از مشکلات از بین می‌رود.

رئیس گروه بازرسی اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درباره زیرساخت‌های حقوقی و قانونی برای شناسایی تراکنش‌های مشکوک، گفت: فضای مقرراتی در کشور با فضای اجرا فاصله زیادی دارد و دستورالعمل‌ها روی کاغذ با زمان اجرا کاملاً متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه باید مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی اصلاح شود، تصریح کرد: در این حوزه بسترهای مناسبی وجود ندارد و راستی‌آزمایی خیلی از اطلاعات دریافتی ممکن نیست و به همین دلیل حتماً باید مرکزی برای راستی آزمایی اطلاعات مشتریان وجود داشته باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به فراموش‌شدن خوداظهاری در شبکه بانکی، گفت: خوداظهاری در بانک‌ها خیلی کم اتفاق می‌افتد و شاید اصلاً انجام نشود، خوداظهاری شاید امری کامل و جامع نباشد، ولی از این مرحله‌ای که داریم قطعاً خیلی بهتر خواهد بود.

دهقان با اشاره به مشکلات تعامل با سازمان‌های دیگر اظهار کرد: از دوستان متولی خواهش داریم که حتماً اطلاعاتی که می‌توانند از خود مشتری دریافت کنند را از آن‌ها بگیرند و اطلاعاتی از قبیل خوداظهاری و دریافت اطلاعات و مدارک در بانک‌ها می‌تواند انجام گیرد.

وی از تفکیک وظایف در حوزه مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی خبر داد و گفت: البته خیلی از شاخص‌ها هنوز آنطور که ما می‌خواهیم در سیستم کافی نیست؛ بنابراین دوستان بانکی باید رفتار مشتری در هر بانک را رصد کنند و در صورتی که هم‌خوانی با شاخص‌ها نداشته باشد، حتماً به بانک مرکزی گزارش دهند.

دهقان اضافه کرد: در حوزه شاپرک و چکاوک نیز می‌توانیم رفتار مشتری را در سطح شبکه بانکی رصد کنیم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید