پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزخدمات محبوب‌ترین بخش اشتغال در یک دهه گذشته

خدمات محبوب‌ترین بخش اشتغال در یک دهه گذشته

بررسی سهم بخش های مختلف اقتصاد از اشتغال نشان می دهد در یک دهه گذشته بخش خدمات بیشترین رشد را در عرصه ایجاد شغل تجربه کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین،  به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد سهم بخش خدمات در حالی به 50 درصد رسیدهاست که پیش از این یعنی در سال 1384 این بخش 45 درصد از اشتغال کشور را در خود جایداده بود.

اینتغییر معنادار نشان می دهد سرمایه گذاری در این حوزه طی یک دهه گذشته بیشترینبازدهی را داشته است.

بر ایناساس در حالی که در سال 1384 برابر 9 میلیون و 300 هزار نفر در بخش خدمات ایرانمشغول به کار بوده اند، شمار کارکنان این بخش در پایان سال گذشته به 11 میلیون و300 هزار نفر رسیده است. به این ترتیب 2 میلیون نفر از کسانی که وارد بازار کارشده اند، در این بخش اشتغال به کار را برگزیده اند.

در ایندوره زمانی سهم بخش صنایع و معادن نیز از بازار کار ایران رشدی در حدود 2 درصد راشاهد بوده است.

در سال1384 برابر 30 درصد از بازار کار ایران به بخش صنایع و معادن اختصاص داشت اما درپایان سال گذشته این رقم به 32 درصد افزایش یافت. به این ترتیب شمار کارکنان بخشصنایع و معادن از 6 میلیون و 300 هزار نفر به 7 میلیون و 200 هزار نفر افزایشیافته است.

اینگزارش نشان می دهد در عین افزایش سهم بخش صنایع و معادن و خدمات از بازار کارایران، سهم بخش کشاورزی با کاهش روبرو شد. در حالی که در سال 1384 در حدود 5میلیون و صد هزار نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بود ه اند اما این رقم در پایانسال گذشته به 4 میلیون و صد هزار نفر رسیده است. به این ترتیب سهم بخش کشاورزی ازبازار کار ایران از 25 درصد به 18 درصد کاهش یافته است.

سیاستهای ضد تولیدی دولت های نهم و دهم و تمرکز بر واردات مواد غذایی از یک سو و بیتوجهی به مساله کم آبی در ایران که افزایش هزینه های تولید را در پی داشته استمهمترین دلیل تغییرات مذکور عنوان می شود.

بیکارییکی از مهمترین معضلات اقتصادی ایران در دهه های گذشته و آینده پیش روست . در حالحاضر بیش از سه میلیون بیکار از یافتن شغل در بازار کار ایران بازمانده اند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید