جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیحال ناخوش عرضه اولیه های بورس

حال ناخوش عرضه اولیه های بورس

حتی عرضه اولیه ها به عنوان جذاب ترین اتفاق بازار سرمایه هم این روزها حال خوشی ندارند و سازشان ناکوک است! یا لغو میشوند، یا مورد استقبال قرار نمیگیرند یا قیمت آن ها در کوتاه مدت به روز عرضه یا حتی پایین تر از روز عرضه میرسد.

حال ناخوش عرضه اولیه های بورس

عرضه اولیه ها به دلیل بازدهی ای که در پی دارند قسمت مورد علاقه بورسی ها هستند. به طوریکه سهم بسیاری از سهام داران از بازار سرمایه فقط عرضه اولیه ها است و پای بسیاری از این افراد به دلیل عرضه اولیه به بازار سرمایه باز شده است. اما به نظر میرسد این روزها حتی عرضه اولیه ها هم حال خوشی ندارند. اگر لغو نشوند مورد استقبال قرار نمیگیرند و اگر خریدار داشته باشند هم صف خرید آن ها در کوتاه مدت به صف فروش تبدیل میشود.

بررسی میزان مشارکت مردم در خرید عرضه اولیه ها گواه آن است که رنگ قرمز بازار سرمایه بر سر عرضه اولیه ها نیز سایه انداخته است. به طوریکه در عرضه اولیه که در میانه های شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشاکرت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.

    کشف قیمت ۱۲۰ تومانی هر سهم دومین عرضه اولیه/حقوقی‌ها خریدار شدندن

    البته این تنها یک روی حاشیه های این روزهای عرضه اولیه ها است و روی دیگر چالش ها به لغو عرضه آن هم در دقیقه ۹۰ اختصاص دارد! لغو دو عرضه اولیه در همین ۲۴ ساعت گذشته، گواه این موضوع است. وعده عرضه اولیه سهم شرکت ریل پرداز نوآفرین در نماد “حآفرین” در ۱۳ اسفندماه در بازار فرابورس داده شد، هرچند که به این وعده عمل نشد و قرار شد این عرضه اولیه، ۱۹ اسفند صورت بگیرد. اما در این روز هم پای سهم این شرکت به بازار سرمایه باز نشد و ناظر بازار ساعتی قبل از زمان عرضه، در پیامی از لغو آن خبر داد. بر اساس اطلاعیه شرکت بورس، عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار در نماد “مدار” که قرار بود فردا صورت بگیرد، نیز لغو شد!

    البته این اتفاق جدیدی در بازار سرمایه نیست و چندی پیش هم شاهد لغو عرضه اولیه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی بودیم که قرار بود در بازار بورس عرضه شود. اتفاقی که در شهریورماه برای نماد غزر و اواخر مردادماه برای غکورش افتاد و باعث شده برخی سهام داران به این روند اعتراض داشته باشند. چراکه هرچند مانند ماه های ابتدایی سال از عرضه اولیه ها استقبال نمیشود و شاهد کاهش چشم گیرتعداد خریداران عرضه اولیه طی ماه های گذشته بودیم اما این عرضه ها همچنان عنوان جذاب ترین بخش بازار سرمایه را یدک میکشند و بسیاری از سهام داران برای خرید عرضه اولیه ها برنامه ریزی میکنند.

    در این میان سهام دارانی هستند که برای تامین نقدینگی مورد نیاز خرید عرضه اولیه ها، برخی از دیگر سهم های خود را در ضرر میفروشند و یا نقدینگی جدیدی وارد بازار میکنند. حتی برخی کارگزاری ها به صورت خودکار بخشی از پول سهام دار را برای خرید عرضه اولیه نگاه میدارند و سهام دار با این بخش از پول خود امکان خرید سهم دیگر را ندارد.

    به هر صورت لغو عرضه اولیه ها در این روزهای پرنوسان بازار سرمایه که وزنه روزهای چراغ قرمز آن بر وزنه روزهای چراغ سبز آن سنگینی میکند، ممکن است باعث کمتر شدن اعتماد سهام داران به این بازار شود. آن هم در شرایطی که تقریبا هیچ دلیلی برای لغو این عرضه ها از سوی مسئولان به سهام داران ارائه نمی شود!

    منبع: اقتصاد نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید