جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیجمعیت ایران پیرتر می‌شود

جمعیت ایران پیرتر می‌شود

مونا مشهدی رجبی: پیری یکی از معضلات امروز بشر است. هر روز به متوسط سن افراد ساکن در کره زمین افزوده می‌شود و شمار بیشتری از مردم به جرگه دریافت‌کنندگان دستمزدهای بازنشستگی اضافه می‌شوند در حالیکه شمار افراد شاغل و ایجاد کننده درآمد در کشورها کاسته می شود.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل ازworldometer، متوسط سن جمعیت ایران در سال۲۰۰۰ میلادی برابر با ۲۰.۸ سال بوده است ولی تا سال ۲۰۵۰ میلادی ما شاهد افضافه شدن ۲۵ سال به متوسط سن جمعیت ایران خواهیم بود که به آن پیر شدن جمعیت اتلاق می‌شود .

در سال ۲۰۰۰ میلادی ، جمعیت ایران جمعیتی جوان و در سن اشتغال یود که با استفاده از فرصتهای شغلی در کشور توان افزایش سرعت رشد اقتصادی را در کشور فراهم می‌کردند . اما با گذشت زمان،  افزایش سن ازدواج و کاهش زاد و ولد در ایران، متوسط سن جمعیت در کشور رشد کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی متوسط سن جمعیت ایران برابر با ۲۴.۱ سال بود و در سال ۲۰۱۰ به ۲۶.۹ سال رسید . در سال ۲۰۱۵ میلادی متوسط سن جمعیت ایران برابر با ۳۰.۱ سال بود و  انتظار می رود در سال جاری میلادی هم متوسط سن مردم در همین سطح باقی بماند.  این مرکز مطالعاتی انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ میلادی متوسط سن جمعیت ایران به ۳۵.۵ سال و در سال ۲۰۳۰ به ۳۸.۴ سال برسد. این روند ادامه خواهد یافت تا اینکه در سال ۲۰۴۰ میلادی متوسط سن جمعیت در ایران به ۴۲.۹ سال و در سال ۲۰۵۰ به ۴۵.۲ سال خواهد رسید.

افزایش متوسط سن جمعیت ایران در بازه ۵۰ سال مورد بررسی ۲۵ سال خواهد بود و این  نشان می دهد که  ایران به سمت پیری پیش می‌رود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید