چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریجمعیت ایران تا ۱۴۳۰ چقدر می‌شود؟

جمعیت ایران تا ۱۴۳۰ چقدر می‌شود؟

براساس ارزیابی مرکز ملی آمار انتظار مي‌رود جمعيت كشور در سال ١٤٣٠ در كمترين سطح به ۹۵/۳ ميليون نفر و در بيشترين سطح به حدود ۱۱۲/۵ ميليون نفر برسد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از گسترش نیوز، با توجه به اهميت بررسي تغييرات جمعيتي كشور از نظر تعداد و ساختار جمعيت در سطوح مختلف جغرافيايي، مركز آمار ايران نسبت به پيش‌بيني جمعيت كشور تا سال ١٤٣٠ بر اساس آخرين نتايج سرشماري نفوس و مسكن ١٣٩٥ و نيز مطالعات و پژوهش‌هاي صورت گرفته پيرامون نتايج مذكور اقدام نمود كه اين گزارش پس از ارائه در بيست و يكمين جلسه كميته آمارهاي بخشي جمعيت، با حضور متخصصان، مديران و كارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي نهايي گرديد.

براي انجام اين پيش­بيني از روش «تركيبي پيش‌بيني جمعيت» بهره گرفته شده است. در اين روش كه متداولترين روش پيش­ بيني جمعيت مي­باشد بر اساس عملكرد مجموعه عوامل موثر بر تغيير و تحولات جمعيت يعني باروري، مرگ و مير، مهاجرت و تركيب سني و جنسي جمعيت استفاده شده است.

اين گزارش جمعيت كشور را در چهار سناريوي فرض باروري پيش­بيني نموده كه براساس اين چهار سناريو، انتظار مي‌رود جمعيت كشور در سال ١٤٣٠ در كمترين سطح به ۹۵/۳ ميليون نفر و در بيشترين سطح به حدود ۱۱۲/۵ ميليون نفر برسد. با توجه به روند موجود و اجماع كارشناسي اعضاي كميته آمارهاي بخشي جمعيت، محتمل­ترين سناريو، كاهش تدريجي نرخ باروري و رقم ۱۰۱/۳ميليون نفر جمعيت در سال ١٤٣٠ مي‌باشد. به اين ترتيب، جمعيت كشور به روند افزايشي خود حداقل تا ٣٥ سال آينده ادامه داده و انتظار مي­رود در سال ١٤٣٠ شمسي جمعيت ايران به حدود ۱/۳برابر جمعيت سرشماري شده در سال ١٣٩٥ برسد.

همچنين، متوسط رشد سالانه جمعيت كشور در هر چهار سناريو، روندي كاهشي خواهد داشت و در هر چهار حالت، در دهه­هاي آتي به رقم كمتر از يك درصد خواهد رسيد. نتايج اين پيش‌بيني براي كل كشور در جدول شماره ١ فايل پيوست به همراه ساير جداول اين خبر قابل مشاهده است.

منبع:مرکز ملی آمار ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید