سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانهخبرتولد اولین گوساله با فناوری جنین منجمد

تولد اولین گوساله با فناوری جنین منجمد

اولین گوساله نژاد «جرزی» با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی(ابن‌سینا) متولد شده است.
به گزارش رتبه آنلاین، پژوهشگاه ابن سینا، یک پژوهشگاه علوم زیستی و پزشکی است کهدر زمینه‌های زیست‌فناوری تولیدمثل، آنتی‌بادی منوکلونال و نانوبیوتکنولوژی فعالیتمی‌کند.

بهدنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، فرآیند تولیدآزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم‌های ماده‌زای ممتاز و برداشت تخمک بهروش Ovum Pick Up یا  OPU از گوساله‌هایخریداری شده در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا آغاز شد. در اواخر آبان‌ماه این فرآیندمتولد شدن «گندم» اولین گوساله ماده این نژاد ممتاز را به  صورت آزمایشگاهی  به دنبال داشت.

روش OPU در واقع به فرآیند گرفتن تخمک از حیوان زنده به کمک سونو‌گرافیگفته می‌شود. لقاح مصنوعی با اسپرم در آزمایشگاه صورت گرفته و سلول موردنظر در شرایطآزمایشگاهی کشت داده می‌شود. سپس در زمان مشخصی جنین منجمد شده و مستقیماً به گاو ‌گیرندهانتقال داده می‌شود. «گندم» اولین گوساله‌ای است که با این روش و انتخاب جنسیتدلخواه (ماده) متولد شده است.

استفاده از چنین فناوری‌هایییکی از نیازهای مهم در برنامه‌های اصلاح نژادی دام در کشور به حساب می‌آید.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید