دوشنبه 7 خرداد 1403
خانهاسلایدر اصلیتوریستهای درمانی به کجا می روند؟

توریستهای درمانی به کجا می روند؟

توریست‌های درمانی یا مدیکال توریسم  مفهوم  تازه ای در دنیای امروز نیست بلکه طی دهه‌های اخیر  این مساله رواج زیادی  داشته است. اما مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که سرعت رشد در این صنعت در سال‌های اخیر بیش از قبل بود.مدیکال توریسم به خروج افراد از مرزهای کشورشان با هدف درمان و استفاده از خدمات پزشکی اتلاق می‌شود ولی تمامی کشورها نمی‌توانند میزبان این بیماران  باشند. حال سوال این است که کدام کشورها میزبان این بیماران جویای خدمات درمانی  هستند و چه ویژگی‌هایی در این کشورها وجود  دارد که توانستند در این جایگاه قرار بگیرند؟

به گزارش رتبه آنلاین  به نقل از سازمان بهداشت جهانی، در سال گذشته کشورهای  کاستا ریکا، هند، اسراییل، مالزی ، مکزیک ، سنگاپور، کره جنوبی ، تایوان ، تایلند ، ترکیه  و امریکا بیشترین شمار توریستهای جویای خدمات درمانی را داشتند و برای  قرار گرفتن در این جایگاه  عوامل زیادی اعم از عوامل پزشکی، زیر ساختی ، اقتصادی، اجتماعی و حتی قانونی  دخیل بوده است.

سازمان بهداشت جهانی دلایل مختلفی را برای تبدیل شدن این کشورها به بزرگترین میزبانان توریستهای درمانی  ذکر کرده است که مهمترین آنها را  می توان این طور بیان کرد:

در درجه اول سرمایه گذاری زیاد بخش دولتی و خصوصی کشور میزبان در بخش زیر ساختهای بهداشتی و درمانی یک عامل مهم در جذب  بیماران جویای درمان است . کیفیت خدمات رسانی ، کیفیت تجهیزات و تبحر پزشکانی که در این مراکز کار می‌کنند هم در این بخش اهمیت زیادی دارد. به خصوص وجود کادر درمانی تحصیل کرده در دانشگاههای مطرح  جهان باعث می شود تا اعتماد به سیستم درمانی کشور بیشتر شود . از طرف دیگر میزان تعهد کشورهای میزبان توریستها به بیماران  و شفافیت در استفاده از روشهای درمانی و اعلام نتایج درمان در این زمینه اهمیت زیادی دارد .

طبق این مطالعه، هزینه های درمانی هم اهمیت دارد. معمولا افرادی که برای درمان  از کشور خود خارج  می‌شوند ،کشوری را انتخاب می‌کنند که هزینه های درمانی مناسبی داشته باشد و در پروسه‌های مختلف درمانی امکان صرفه جویی در هزینه‌ها فراهم شود. نزدیکی به کشور متبوع بیمار هم که باعث کاهش هزینه های سفر می شود برای بیماران  و همراهان آنها اهمیت زیادی دارد .

داشتن سابقه نواوری در  بخش بهداشت و درمان ،فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی زیاد و پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی که باعث  مطرح شدن نام کشور مذکور در عرصه بین‌المللی شود هم از دیگر مسایل  مد نظر بیماران است. اما مسایل غیر مرتبط با دنیای پزشکی هم برای افراد اهمیت دارد . مطالعات نشان می دهد ثبات سیاسی و اجتماعی یک عامل بسیار مهم است زیرا افراد بیمار و خانواده های انها تمایلی برای سفر به منطقه های نا امن را ندارند. ازطرف دیگر زیر ساختهای   توریستی در کشور میزبان از قبیل شمار و کیفیت هتل ها، رستوران ها ، خدمات رسانی به توریستها ر غیره هم برای بیماران اهمیت دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید