سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبودجه هم یورویی می شود

بودجه هم یورویی می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اعلام علت جایگزینی یورو با دلار و نبود مشکلی برای تهیه اسکناس یورو گفت: از این پس بودجه نویسی براساس یورو انجام می شود.

به گزارش رتبه آنلاین ، محمد حسینی در خصوص علت جایگزینی یورو به خانه ملت گفت: اینکه از چه ارزی استفاده کنیم به این موضوع بر می گردد که کشورها ارز واحدی را برای تبدیل ارز کشورها در نظر می گیرند و به همین دلیل بانک مرکزی مانند کشورهای دیگر دلار را به عنوان ارز واحد معرفی کرد.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه دلار رخ داد و دشمنی که آمریکا با اقتصاد ایران دارد، لازم بود ارز واحد تغییر کند. از سوی دیگر حضور مردم در بازار ارز و تقاضای برای اسکناس دلار به التهاب بازار دامن زد تا در نهایت به سمت جایگزین کردن ارزی دیگر حرکت کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در زمینه تهیه اسکناس یورو مشکلی وجود ندارد. کمبود اسکناس دلار باعث به وجود آمدن حبابی در بازار ارز و اقتصاد کشور ملتهب شد. بنابراین جایگزینی یورو را کار عاقلانه ای می دانیم.با توجه به ارتباطاتی که با کشورهای اروپایی داریم تهیه اسکناس مورد نیاز یورو خیلی سخت نخواهد بود و دیگر چنین تنش های ارزی را تجربه نخواهیم کرد. بعد از اینکه کشورهای اروپایی ارز جدید یورو را در بازار عرضه کردند استفاده از این ارز به عنوان پول واحد در بین شهروندان کشورها رایج شد.

حسینی افزود: یورو رابطه دقیقی با دلار دارد و با دنبال کردن نوسانات دلار و یورو متوجه خواهید شد که این دو ارز رابطه مستقیمی با هم دارند و این جایگزینی تاثیر آن چنانی ندارد. از این به بعد بودجه‌نویسی براساس یورو انجام می شود. و به طور مثال در بودجه سنواتی نوشته می شود به ازای هر بشکه نفت 50 یورو دریافت شود که تفاوتی با دلار نخواهد داشت.

وی گفت: البته با کشورهایی چون، هند، چین و کره مبادلات با ارز همان کشورها انجام می شود اما تبدیل ارز آنها به دلار با شرایط فعلی مشکل بود که با در نظر گرفتن یورو این مشکلات در زمینه تهیه اسکناس ارز برطرف می شود و از سوی دیگر حبابی در بازار شکل نمی گیرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید