جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبهترین و بدترین پیش‌بینی‌ها از قیمت امسال نفت

بهترین و بدترین پیش‌بینی‌ها از قیمت امسال نفت


هیچ چیز مانند نوسان شدید بازار برای اعتبار پیش‌بینی‌ بانکداران و تحلیلگران برجسته از روند قیمت نفت در سال جاری و آینده مخرب نیست اما این کابوس مانع از این نمی‌شود که آنها حتی در بدترین شرایط دست از پیش‌بینی‌ کردن بردارند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در دسامبر سال ۲۰۱۸ بانک‌ها و تحلیلگران به حد کافی جسارت داشتند که پیش‌بینی‌های خود از قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۹ را منتشر کنند.

در آن زمان دومین سال اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک رو به پایان بود و آمریکا چهار ماه قبل ایران را هدف تحریم قرار داده و معافیت‌هایی برای خریداران بزرگ نفت ایران صادر کرده بود. میانگین قیمت نفت برنت برای تحویل در دسامبر ۶۵ و ۵۰ دلار در مقایسه با ۶۵ دلار و ۲۰ سنت در نوامبر بود در حالی که قیمت وست تگزاس اینترمدیت ۴۹ دلار بود. اعضای اوپک در آن ماه با تمدید توافق کاهش تولید خود و ادامه آن در سال ۲۰۱۹ موافقت کردند.

پایگاه خبری اویل پرایس در آستانه پایان سال میلادی جاری در گزارشی به بررسی بهترین و بدترین پیش‌بینی‌های قیمت نفت برای سال ۲۰۱۹ پرداخته که عبارتند از:

بانک جهانی

بانک جهانی در سال میلادی گذشته یکی از نخستین نهادهایی بود که به ارایه دورنمای قیمت نفت برای سال ۲۰۱۹ پرداخت. این وام دهنده جهانی اعلام کرد مهمترین عامل برای سال ۲۰۱۹ اوپک به خصوص عدم وجود مازاد ظرفیت تولید در میان اعضای این گروه خواهد بود. عدم وجود مازاد ظرفیت تولید در صورت بروز شوکهای عرضه، باعث کمبود عرضه نفت شده و احتمال جهش قیمتهای نفت را بالا می‌برد.

در حالی که بانک جهانی خاطرنشان کرد که جهان در حال حاضر در وضعیت مازاد عرضه قرار دارد اما هشدار داد این وضعیت ممکن است به سرعت تغییر پیدا کند. در نخستین ماه سال ۲۰۱۹ بانک جهانی به شکل محافظه کارانه‌ای پیش‌بینی‌ کرد که میانگین قیمت نفت برنت ۶۷ دلار در هر بشکه خواهد بود که دو دلار در مقایسه با پیش‌بینی‌ قبلی در ژوئن سال ۲۰۱۸ کمتر بود. با این حال خاطرنشان کرد که ابهام پیرامون این پیش‌بینی‌ بسیار بالا است.

جدا از نگرانی بیهوده بازار درباره عدم وجود مازاد ظرفیت تولید اوپک، معلوم شد که این پیش‌بینی‌ اندکی بالا بوده است. میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال میلادی جاری ۶۳ دلار و ۳۰ سنت، در سه ماهه دوم ۶۸ دلار و ۳۰ سنت و در در سه ماهه سوم ۶۱ دلار و ۹۰ سنت بود و در نوامبر به ۶۲ دلار و ۷۰ سنت رسید.

سیتی

پیش‌بینی‌ سیتی برای سال ۲۰۱۹ که در دسامبر ۲۰۱۸ انجام گرفت، هوشیارانه‌تر بود و این بانک میانگین قیمت نفت برنت را ۶۰ دلار پیش‌بینی‌ کرد و همچنین بازار پرنوسانی را برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی‌ کرد زیرا آمریکا، روسیه و عربستان سعودی که سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان بود دیدگاههای متفاوتی درباره قیمت مطلوب برای نفت داشتند. این بانک همچنین پیش‌بینی‌ کرد تولید نفت آمریکا کاهش تولید اوپک را جبران خواهد کرد. این پیش‌بینی‌ به واقعیت نزدیک بود. تولید آمریکا امسال ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که دقیقا به همان میزان کاهش توافق شده میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک بود.

بانک امریکا مریل لینچ

بانک امریکا مریل لینچ در اواسط دسامبر سال گذشته پیش‌بینی‌ کرد قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ به روند صعودی خود تا مرز ۷۰ دلار ادامه می‌دهد و احتمال بالا رفتن قیمتها در سه ماهه دوم وجود دارد. این بانک همانند سیتی و بانک جهانی انتظار داشت قیمتهای نفت نوسانی باشند. این پیش‌بینی‌ بر پایه این حقیقت انجام گرفته بود که نفت روند صعودی داشت و در واقع در سه ماهه دوم امسال هم بالا رفته و در ماههای آوریل و مه از مرز ۷۰ دلار عبور کرده بود.

اما بانک امریکا مریل لینچ بعدها جانب احتیاط را پیشه و اعلام کرد تنها یقین ممکن، ابهامی است که وجود دارد. این بانک در آوریل اعلام کرد قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک، کندی رشد نفت شیل آمریکا و مقررات ۲۰۲۰ IMO از شانس صعود به ۱۰۰ دلار برخوردار است اما در اوت از موضع خود عقب نشینی و اعلام کرد اگر چین تصمیم بگیرد با وجود تحریمهای آمریکا حجم بالایی از نفت ایران را وارد کند، نفت ممکن است به ۳۰ یا ۴۰ دلار سقوط کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا

یک ماه پس از این که سیتی، بانک جهانی و بانک امریکا مریل لینچ پیش‌بینی‌های خود را منتشر کردند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ژانویه ۲۰۱۹ خود میانگین قیمت نفت برنت را ۶۱ دلار پیش‌بینی‌ کرد. در ابتدای سال نفت برنت ۵۳ دلار و ۸۰ سنت و وست تگزاس اینترمدیت ۴۵ دلار و ۴۱ سنت بود.

میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ به ۶۱ دلار و ۹۰ سنت و در نوامبر به ۶۲ دلار و ۷۰ سنت رسید که کمتر از دو دلار با پیش‌بینی‌ ۱۱ ماه پیش این آژانس در شرایط نوسانی بازار اختلاف داشت.

این پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال انجام گرفت اما پیش‌بینی‌های دیگری که در ادامه سال انجام گرفتند هم شایان توجه هستند.

اف ایکس ایمپایر

اف ایکس ایمپایر با استفاده از تکنیک ADL یا یادگیری دینامیک تطبیقی در ژوییه امسال پیش‌بینی‌ کرد قیمتهای نفت در فاصله ژوییه تا اکتبر بین ۴۷ تا ۶۴ دلار خواهد بود و در نوامبر تا دسامبر به ۴۵ تا ۵۰ دلار کاهش پیدا می‌کند و ممکن است تا پایان سال یا اوایل سال ۲۰۲۰ به پایین ۴۰ دلار سقوط کند.

پیش‌بینی‌ اف ایکس ایمپایر با استفاده از تکنیک ADL با واقعیت بازار بسیار فاصله داشت. نفت اکنون ۵۹ دلار و ۴۲ سنت معامله می‌شود که حدود ۲۰ دلار بالاتر از پیش‌بینی‌ ۴۰ دلاری این شرکت برای پایان سال است.

گلدمن ساکس

جفری کوری، مدیر تحقیقات کالا در بانک گلدمن ساکس در اکتبر هشدار داد اگر مازاد عرضه به پر شدن سطح مخازن نفت بیانجامد، وست تگزاس اینترمدیت ممکن است تا سطح ۲۰ دلار سقوط کند. اما ذخایر نفت در آمریکا رشد چشمگیری پیدا نکرد و حتی در ۵۰ هفته گذشته مجموعا ۱.۴۱ میلیون بشکه کاهش داشته است. با این حال ذخایر جهانی داستان متفاوتی دارند و کوری در دفاع از نظرش، وی گفته بود کمتر از ۵۰ درصد شانس سقوط نفت به پایین ۲۰ دلار وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی با تکیه بر پیش‌بینی‌ اکتبر گلدمن ساکس درباره پیامد افزایش سطح ذخایر نفت، گفته بود قیمتهای پایین باعث خواهد شد تولید نفت آمریکا کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمتها دوباره بالا رود. آژانس بین‌المللی انرژی در ژوییه پیش‌بینی‌ کرد کندی رشد تقاضا برای نفت، روند رشد قیمتها را محدود نگه خواهد شد و مانع از صعود بالاتر آنها می شود. در آن زمان نفت برنت ۶۳ دلار و وست تگزاس اینترمدیت ۵۶ دلار و ۱۸ سنت معامله می‌شد.

با توجه به این که نفت برنت در ۱۲ دسامبر ۶۴ دلار و ۴۷ سنت بود و ۱ دلار و ۵۰ سنت با پیش‌بینی‌ قیمت این آژانس فاصله داشت، می توان گفت که پیش‌بینی‌ آژانس بین‌المللی انرژی درست بوده است.

نظرسنجی رویترز

بر اساس پیش‌بینی‌ اقتصاددانان و تحلیلگران در نظرسنجی رویترز در اوت، میانگین قیمت نفت برنت ۶۵ دلار و دو سنت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. در آن زمان نفت برنت ۶۵ دلار و هشت سنت بود. این تحلیلگران به مناقشه آمریکا و چین و ریسک کندی رشد اقتصادی برای پیش‌بینی‌ خود اشاره کرده بودند با این حال این پیش بین قیمت اندکی بالا بود.

آر بی سی کپیتال مارکتس

هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس با توجه به تنشهای موجود در خاورمیانه پیش‌بینی‌ کرده بود قیمت نفت برنت به بیش از ۸۰ دلار صعود خواهد کرد. وی تا حدودی حق داشت و قیمتهای نفت تحت تاثیر حملاتی که به چندین نفتکش در آبهای منطقه انجام گرفت و حملات پهپادی و موشکی به زیرساختهای نفتی آرامکوی سعودی صعود کرد اما با این حال قیمتها به نزدیک ۸۰ دلار نرسید.

گروه اوراسیا

هنری رام، تحلیلگر ارشد گروه مشاروه ریسک سیاسی اوراسیا انتظار داشت قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و در صورت رویارویی جدی در خاورمیانه به بالای ۱۵۰ دلار برسد که این پیش‌بینی‌ از پیش‌بینی‌ های نفت ۸۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری هم بدتر بود.

نظرسنجی وال استریت ژورنال

در پایان آوریل یک هفته پس از این که آمریکا اعلام کرد معافیتهای نفتی برای مشتریان ایران را تمدید نخواهد کرد، تحلیلگران در نظرسنجی وال استریت ژورنال میانگین قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار در ۲۰۱۹ پیش‌بینی‌ کرد که دو دلار در هر بشکه بالاتر از پیش‌بینی‌ ماه قبل بود. نفت در آن زمان نزدیک ۷۰ دلار بود با این حال قیمتهای نفت در ادامه سال موفق نشدند به سطح بالاتری صعود کنند که پیش‌بینی‌ آنها را در ردیف پیش‌بینی‌های نه چندان درست قرار داد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید