یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبزرگترین صادرکنندگان فولاد به امریکا

بزرگترین صادرکنندگان فولاد به امریکا

مونا مشهدی رجبی: افزایش تعرفه‌های وارداتی از زمانی که ترامپ کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده است  در دستور کار او قرار گرفت. او ضمن تلاش برای افزایش تعرفه‌های وارداتی،برای وضع محدودیت واردات کالاهای مختلف به داخل امریکا هم سیاست‌هایی وضع کرد .در این دوره صنعت  فولاد و دیگر صنایع فلزی اصلی‌ترین صنایعی بودند که تحت تاثیر  سیاست‌های ترامپ قرار گرفتند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، تصمیم دولت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌های واردات فولاد تا مرز ۲۵ درصد و تعرفه های واردات آلومینیوم تا مرز ۱۰ درصد بازارهای صنعتی دنیا را شوکه کرده است.ترامپ در توییت خود بعد از اعلام این قانون گفت:این تصمیم آزادانه، عادلانه  و در جهت  تجارت هوشمندانه امریکا اتخاذ شده است. رسانه‌های امریکا هدف اصلی این طرح را حمایت از صنعت فولاد داخلی امریکا ذکر کردند که تحت تاثیر واردات محصولات ارزان قیمت عمدتا از کشور چین در سالهای اخیر با چالش‌ها و مشکلات مالی زیادی روبرو بوده است. حال سوال این است که سهم چین در بازار فولاد  امریکا چقدر است؟ آیا چین بزرگترین صادرکننده فولاد به امریکا است و جنگ تجاری اخیری که ترامپ به بهانه ارزان بودن فولاد و فراورده‌های فولادی وارداتی از چین آغاز کرده است، دلیل اقتصادی دارد یا جهت گیری‌های غرض‌ورزانه سیاسی باعث مطرح شدن این دیدگاه‌ها شده است؟

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین حجم از فولاد وارداتی امریکا از کانادا تامین شد. در این سال کانادا ۵.۶۸ میلیون تن فولاد به امریکا صادر کرد . برزیل در این رده‌بندی جایگاه دوم و کره جنوبی جایگاه سوم را دارد و کشورهای مکزیک و روسیه و ترکیه به ترتیب سومین تا ششمین تامین کننده فولاد وارداتی امریکا بودند.

طبق این آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۷۴۰ هزار و ۱۲۶ تن فولاد از چین وارد امریکا شد و این کشور در رده‌بندی بزرگترین صادرکنندگان فولاد به امریکا جایگاه یازدهم را دارد.به همین دلیل می‌توان این طور ارزیابی کرد که مطرح کردن نام چین به عنوان کشوری که تعادل را در بازار فولاد امریکا به هم  زده است تنها جنبه سیاسی داشت و هیچ پشتوانه نظری اقتصادی نمی‌تواند آن را تایید کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید