یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریایران در شاخص رفاه‌ اجتماعی روی پله 117

ایران در شاخص رفاه‌ اجتماعی روی پله 117

بررسی آمارهای ارائه شده در بحث شاخص رفاه اجتماعی، ایران از مجموع 149 کشور نسبت به سال 2016 با یک پله رشد روبه‌رو شده است. به گزارش رتبه‌آنلاین، در تهیه شاخص رفاه جهانی سال 2016، بیشترین کشورهایی که آمار دسترسی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند که از این 149 کشور مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

ایران در شاخص رفاه جهانی سال 2016 در رتبه 118 قرار گرفت که در مقایسه با رتبه 106 از میان 142 کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت.

بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه 71)، سرمایه اجتماعی (رتبه 74) و بهداشت و درمان (رتبه 92) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی 114 و در فضای کسب و کار 114 بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود.

زیرشاخص کیفیت اقتصادی بر اساس باز بودن اقتصاد، شاخصهای اقتصاد کلان و پایه‌های رشد، فرصت اقتصادی و کارآمدی بخش مالی سنجیده می شود، در حالیکه زیرشاخص فضای کسب و کار، محیط کارآفرینی یک کشور، زیرساخت کسب و کار، موانع برای نوآوری و انعطاف پذیری بازار کار را می‌سنجد.

در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه 139، عراق 143 و افغانستان 148پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با 70، ترکیه 78، تاجیکستان 100و جمهوری آذربایجان با رتبه 103 بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی 2016 ایستادند.

رتبه‌بندی ایران در سال 2017

بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی ایران در شاخص رفاه نسبت به سال 2016 با یک پله رشد همراه بوده و در سال 2017 به رتبه 117 از 149 کشور دنیا رسیده است.

ایران از لحاظ رتبه «کیفیت اقتصاد» رتبه ضعیف 103 را بدست آورده که با توجه به فضای اقتصادی پسابرجام و نیاز مبرم به ورود سرمایه‌گذاران به فضای اقتصادی ایران اصلا جایگاه مناسبی نیست.

«محیط کسب‌وکار» در بررسی این شاخص در می‌یابیم که کماکان ایران با عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی نشدن آن، شانس چندانی برای بهبود رتبه جهانی خود نداشته و این رتبه در بین 149 کشور در رده 122 قرار داده است.

در بررسی سومین شاخص یعنی «حکمرانی» جایگاه ضعیف به تمام معنای 133 را در بین کشورها به خود اختصاص داده‌ایم و معنای آن دخالت دولت در تمامی امور اقتصادی و اجتماعی بوده، در این بین اگر قانون اصل44 نیز به درستی رنگ‌وبوی اجرایی شدن را به خود می‌گرفت، شاید رتبه تک‌رقمی کمترین توقع ما از این شاخص جهانی بود.

در شاخص «سلامت» رتبه ایران دو رقمی شده و شاید بخاطر اجرای طرح‌های سلامت همگانی بوده که این شاخص بر عدد95 ایستاده اما بهترین عملکرد ایران نبوده است.

بر اساس بررسی شاخص رفاه اجتماعی ایران، دیگر زیرشاخص بررسی شده «ایمنی و امنیت» بوده که همواره در بحث اقتصادی نظیر سرمایه‌گذاری، گردشگری و … از طرف طرف ایرانی به خارجی‌ها تعارف می‌شود اما رتبه جهانی ایران 119 است ؛ در بررسی شاخص «آزادی شخصی» که ضعیف‌ترین عملکرد ایران بوده،‌ با تاسف باید اعلام شود که ایران رتبه 144 بوده و تنها 5 کشور در تمامی کره خاکی از ایران وضعیت بدتری را دارند.

همانطور که انتظار می‌رفت، ایران در شاخصه «سرمایه اجتماعی» بهترین شاخص خود را از مجموع 9 شاخص توانست کسب کند که با این احتساب رتبه 70 در این شاخص تنها عملکرد موفق ایران در این نظام‌ رتبه‌بندی بود.

در دیگر شاخص مورد بررسی قرار گرفته به «محیط زیست» خواهیم رسید که رتبه 113 را در بین 149 کشور به خود اختصاص داده‌ایم و در آخرین بررسی شاخص «آموزش» بوده که رتبه 75 در دنیا به لحاظ کیفیتی که ارائه کرده‌ایم ازآن کشور شده است.

رتبه بندی ایران در سال 2016

در شاخص رفاه 2016 ایران از میان 149 کشور جهان رتبه 118 را کسب کرده است.

بر پایه این گزارش، شاخص رفاه و رتبه ایران در گزارش ۲۰۱۵، بر شاخص رفاه 106 ایستاده بود که وضعیت ایران در 9 شاخص رفاه به شرح زیر بود.

ایران در شاخص کیفیت اقتصاد نمره 114 را به‌دست آورده و این در شرایطی بود که در گزارش سال گذشته آن، کشورمان در این شاخص نمره 105 را کسب کرده بود.

در شاخص فضای کسب‌و‌کار نیز ایران نمره 114 را کسب کرده و در گزارش سال گذشته مربوط به این تاریخ، شاخص کارآفرینی و فرصت‌ها به جای زیرشاخص فضای کسب‌و‌کار معرفی شده بود.

نمره ایران در شاخص کارآفرینی و فرصت‌ها 92 و نمره امسال در شاخص حاکمیت 136 است، نمره سال گذشته کشورمان در این شاخص 122 بود.

ایران که سال گذشته نمره 65 را در شاخص آموزش به دست آورده بود و امسال نمره 71 را به خود اختصاص داده همچنین در شاخص سلامت نمره امسال ایران 92 است. کشورمان سال گذشته نمره 67 را در این شاخص به دست آورده بود.

نمره ایران در شاخص امنیت و ایمنی 120 است که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و در شاخص آزادی‌های فردی ایران نمره 145 را کسب کرده البته لازم به ذکر اس که نمره سال گذشته کشورمان در این شاخص 131 بود.

نمره ایران در شاخص سرمایه‌های اجتماعی 74 است که نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری یافته چراکه سال گذشته نمره کشورمان در شاخص سرمایه‌های اجتماعی 115 بود.

شاخص محیط‌زیست به شاخص رفاه اضافه شده که در این شاخص جدید، ایران نمره 111 را به دست آورده و همچون سال گذشته، بهترین نمره ایران مربوط به شاخص آموزش است و بدترین نمره ایران مربوط به شاخص آزادی‌های فردی است. پس از آموزش، بهترین عملکرد ایران مربوط به شاخص سرمایه‌های اجتماعی است که نمره 74 را کسب کرده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید