چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیایجاد اشتغال‌مولد و مبارزه با فقرمطلق اولویت دولت‌دوازدهم

ایجاد اشتغال‌مولد و مبارزه با فقرمطلق اولویت دولت‌دوازدهم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، رییس جمهوری در ابتدای این نشست با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به مردم ایران اسلامی گفت:ملت بزرگ ایران بعد از قرن ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و دهها سال که در واقع کشور در اختیار قدرتهای بیگانه بود ، تصمیم گرفت حاکمیت ملی ، عزت ، استقلال ، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی عدالتی ها را محقق سازند .

دکتر روحانی با بیان اینکه این خواسته مردم با پیروزی انقلاب بزرگ محقق شد ، اظهارداشت: امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور، مشارکت ، نشاط و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت های فراوان در عرصه های داخلی و خارجی هستیم.

رییس جمهور ، آرمانها و اهداف انقلاب را هدایتگر مسیر و راه ما برای قرن های پیش رو دانست و گفت: این مردم از اصل آزادی ، استقلال ، حاکمیت ملی ، مبارزه با استبداد و استعمار ، ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بر نمی دارند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره جمعیت 70 درصدی جوانان کشور تاکید کرد: باید افکار و راهی را که نسل جوان ما می خواهند ، بشنویم و بپذیریم . تنها شنیدن  نیزکافی نیست و جوانان نمی خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم، آنها دارای افکار ، ایده ها و خواسته هایی هستند و دنیای جدید را می بینند و پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنان را بشنویم ، ببینیم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت و گو بنشینیم و در مجموع باید راه و مسیر مورد پسند آنان در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: اولویت ما در دولت دوازدهم اشتغال مولد و ریشه کنی فقر مطلق است. این دو هدف را دنبال خواهیم کرد. در بودجه 97 به این دو توجه عمیق کردیم. امیدواریم نمایندگان هم مصوبه‌ای که در اختیار ما می‌گذارند همان اهداف را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم عامل به وعده خود به مردم باشیم.

روحانی در پاسخ پرسشی درباره نوسانات ارزی و اینکه قیمت دلار 4800 تومان است و بازار ارز به ثبات خواهد رسید یا نه؟ گفت:  اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. آینده ما در زمینه ارزی بهتر خواهد بود چراکه منابع ارزی ما درآمد خودمان بود و امروز تاکنون 30 میلیارد فایننس خارجی در اختیار ما است و حدود 12،13 میلیارد تصمیم‌گیری شده  و شرایط آینده بهتر است.

وی سپس گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.

رئیس‌جمهور خطاب به مردم خاطر نشان کرد: من به مردم توصیه می کنم که دراین مسیر پر ریسک قدم برندارند. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند. خواهش من از مردم این است که به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبتهای مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه ها دست بردارد.

وی ادامه داد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه های اقتصادی را رها کنند. این به نفع خود آنها و مردم است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید شما گفتید باید صدای اعتراض مردم را شنید، اگر صدای مردم در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و ناکارآمدی را شنیدید و آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟ گفت: شما وقتی خواست مردم را به بخش اقتصاد می‌برید نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط اقتصادی نیست بلکه در بحث روابط خارجی و سیاسی و اجتماعی هم نقد دارند.

وی افزود: مسیر تورم به سمت بالا نبوده و به سمت پایین بوده و از تورم 34 درصدی سال 94 تا امروز که 8.2 است یعنی مسیر درست انتخاب شده است. این دولت اعلام کرده است اعتراض را قبول می‌کند و می پذیرد و خوشبختانه همه مسئولان می‌گویند باید صدای اعتراض مردم را شنید.

حجت الاسلام روحانی درباره سیاست اخیر ترامپ درباره کنترل ایران بر منطقه و صحبت‌های اخیر ظریف درباره پیمان‌های منطقه‌ای، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای که هستیم و مشکلات فراوانی که شاهد هستیم و راه حل اساسی را راه‌حل سیاسی و مذاکره مخصوصا با کشورهای منطقه می‌دانیم اما هیچ‌گاه ابایی نداریم با غیر منطقه هم حرف بزنیم و فکر نمی‌کنم هیچ ملاقات مهم خارجی داشته باشم مگر اینکه یکی از مباحث ما با بزرگان دنیا بر سر منطقه نباشد.

روحانی با اشاره به این که هدف ما مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه بوده است، ادامه داد: هدف این بوده است دولت‌های خارجی در مسائل منطقه دخالت نکنند. ما هم با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه بر سر منطقه گفت‌وگو می‌کنیم. من در حاشیه سازمان ملل از سران کشورها خواسته‌ام که درباره یمن تلاش کنند تا بمباران یمن متوقف شود.

وی افزود: رسانه‌ها و تریبون‌ها باید همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه‌دار مثل اهو هستند و نباید فرارشان دهیم و رسانه‌ها و دولت با هم همکاری داشته باشند.

در حال تکمیل…

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید