جمعه 21 اردیبهشت 1403
خانهگوناگوناکتشاف و فرآوری مواد معدنی در رده نخست ارزش افزوده

اکتشاف و فرآوری مواد معدنی در رده نخست ارزش افزوده

رییس هییت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: اگر از اکتشاف تا پایان گندله را بخش معدن و از گندله به بعد را در بخش صنعتی قرار دهیم بالاترین ارزش افزوده در کل زنجیره در بخش اکتشاف و فرآوری در معدن است.

مهرداد اکبریان، رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، درخصوص ظرفیت های معدنی ایران در پشتیبانی از مواد اولیه تولید داخل، اظهار کرد: ارزش افزوده در بحث مواد معدنی موضوع کلان و مثبتی است که هر کشوری به دنبال این مسئله بوده و کشور ما نیز از قاعده مستثنا نیست.

وی افزود: این ارزش افزوده ای که گام به گام از شروع تا پایان فرآوری محصولات معدنی صورت می گیرد ممکن است ارزش افزوده ای ظاهری باشد به این معنا که قیمت تمام شده هر کدام از محصولات باید محاسبه شود تا میزان ارزش آن مشخص شود.

اکبریان با بیان اینکه بیشترین ارزش افزوده در اکتشاف و فرآوری در مقطع معدن است، گفت: اگر از اکتشاف تا پایان گندله را بخش معدن در سنگ آهن محسوب کرده و از گندله به بعد را در بخش صنعتی قرار دهیم بالاترین ارزش افزوده در کل زنجیره در بخش اکتشاف و فرآوری در معدن است.

رییس هییت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ادامه داد: در مراحل بعدی به نسبت سرمایه گذاری های کلان تری که از لحاظ مالی باید صورت بگیرد و همچنین موارد و مشکلات دیگر ارزش افزوده کمتر بوده و سودآوری چندانی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر در حوزه تولید فولاد حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید داریم که تولید واقعی این محصول در سال گذشته ۱۸,۵ میلیون تن بوده است و برای افزایش ۱۱.۵ میلیونی تولید فولاد ظرفیت کارخانه های ما باز بوده و توان تولید این میزان را دارند.

اکبریان توضیح داد: ما نقشه راهبردی برای معدن داری و بخش صنایع معدنی داریم که در صنایع فولاد و سنگ آهن ۵ نوع سند را طول زمان های گذشته داشته ایم، اما باید توجه کنیم طرح های ما تا چه اندازه دارای ضمانت اجرایی هستند و یکی از نقاط ضعف این طرح ها نادیده گرفتن بخش خصوصی است.

رییس هییت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تاکید کرد: پروژه های معدنی میان مدت و بلند مدت هستند و باید افق دید ما متمرکز بر چند سال آینده این حوزه باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی با وجود تحریم ها و فشارهای خارجی بخش معدن تحت فشار است و از دولت خواهش می کنیم که به بخش معدن برای توسعه آینده کشور توجه بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید