یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیامن ترین کشورهای دنیا رتبه بندی شدند

امن ترین کشورهای دنیا رتبه بندی شدند

مونا مشهدی رجبی :تامین امنیت در دنیا یک اولویت غیر قابل انکار است . به همین دلیل است که کشورها با اجرای سیاستهای مختلفی سعی در افزایش سطح امنیت خود دارند تا محیط زندگی بهتری برای شهروندان خود ایجاد کنند. اما با وجود اینکه همه کشورها این هدف را دنبال می‌کنند،ولی  همه نمی‌توانند به این هدف غایی دست پیدا کنند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از موسسه مطالعات صلح و اقتصاد، کشور دانمارک امن‌ترین کشور دنیا است . این رتبه بندی که بر مبنای شاخص صلح جهانی انجام شده است ، کشور ایسلند را در جایگاه دوم قرار داده است . شاخص صلح جهانی این کشور در سال ۲۰۱۶ برابر با ۹۴.۵ بود .لازم به ذکر است که شاخص صلح جهانی  بین صفر تا ۱۰۰ است و امن‌ترین کشورها شاخص ۱۰۰  را به خود اختصاص داده اند و هرچه شاخص به صفر نزدیک تر باشد، سطح صلح و امنیت در این کشور کمتر است.

طبق این گزارش اتریش سومین کشور امن دنیا است و کشورهای فنلاند و نیوزیلند جایگاه چهارم و پنجم را دارند. در این رده‌بندی  کشورهای سنگاپور، سوییس ، کانادا،چک و اسلوانی جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

امن ترین ها در آسیا

قطر امن‌ترین  کشور خاورمیانه است . شاخص صلح جهانی برای کشور قطر برابر با ۸۳.۸ درصد برآورد شده است و این کشور جایگاه اول را در خاورمیانه، جایگاه دوم در آسیا و  جایگاه شانزدهم  در دنیا را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی سومین کشور امن در قاره آسیا است که از نظر امنیت وضعیتی شبیه کشورهای سوید و استونی دارد.

شاخص صلح جهانی برای کشور امارات برابر ۷۸.۷، برای عمان برابر با ۷۶.۳، برای مالزی برابر با ۶۹.۳و برای چین برابر با ۶۶.۳ است. در میان ۱۵۹ کشور مورد مطالعه از نظر شاخص صلح و امنیت جهانی، ایران جایگاه ۱۳۹ را به خود اختصاص داده است و شاخص صلح این کشور برابر با ۳۴.۸ است . شاخص صلح  ایران مشابه کشورهای موریتانی ،کامرون، گینه بیسایو، لبنان و روسیه است.پاکستان در این رده‌بندی جایگاه  ۱۴۹ و عراق جایگاه ۱۵۴ را داشت. کشورهای سودان جنوبی و یمن و سوریه در انتهای این فهرست قرار دارند.

امن ترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۶
رتبهنام کشورشاخص صلح
۱دانمارک۹۴.۷
۲ایسلند۹۴.۵
۳اتریش۹۱.۵
۴فنلاند۹۰.۵
۵نیوزیلند۹۰.۴
۶سنگاپور۹۰.۱
۷سوییس۸۹.۱
۸کانادا۸۸.۴
۹چک۸۷.۸
۱۰اسلوانی۸۷
۱۱پرتقال۸۶.۸
۱۲استرالیا۸۶.۳

 

 

شاخص صلح جهانی در کشورهای منتخب
رتبه در جهاننام کشورشاخص
۱۶قطر۸۳.۸
۳۲امارات۷۸.۷
۳۹عمان۷۶.۳
۵۱مالزی۶۹.۳
۵۵امریکا۶۷.۶
۵۸چین۶۶.۳
۶۹اندونزی۵۷.۵
۱۰۲هند۴۶.۹
۱۰۵عربستان۴۶.۳
۱۱۴ترکیه۴۴.۷
۱۳۹ایران۳۴.۸
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید