یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیافزایش نرخ بیکاری آمریکا

افزایش نرخ بیکاری آمریکا


نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ماه اکتبر به ۳.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، با وجود کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان و تداوم جنگ تجاری با چین، بازار کار آمریکا کماکان در موقعیت نیرومندی باقی مانده است به گونه‌ای که عملکرد بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با وجود اعتصاب گسترده در شرکت جنرال موتورز کماکان رضایت بخش بوده است.

در ماه اکتبر ۱۲۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که بخش بزرگی از این اشتغال‌زایی کماکان بر دوش دولت بوده است. دولت طی سه ماهه سوم سال در مجموع ۹۵ هزار نفر را به استخدام خود درآورده است. هر چند نرخ بیکاری تا پایان ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده اما کماکان در یکی از پایین‌ترین سطوح ۵۰ سال اخیر خود قرار گرفته است.

کیتی بوستیانیک، اقتصاددان ارشد بازار آمریکا در موسسه ” اکسفورد اکونومیکس” گفت: این یک گزارش شغلی نیرومند بود. با توجه به از دست رفتن ۴۱ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در نتیجه اعتصابات شرکت جنرال موتورز، انتظار می رود با بازگشت شرایط به حالت عادی و احیای مجدد این فرصت های شغلی، روند نیرومند اشتغال‌زایی ادامه داشته باشد.

طی این مدت هم چنین نرخ مشارکت در بازار کار که نسبت جمعیت فعال در بازار کار به کل جمعیت بالغ را اندازه می گیرد به ۶۳.۳ درصد رسیده است که بالاترین رقم ثبت‌شده از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می شود.

نکته نگران کننده در این بین آن است که هم‌زمان با کاهش نرخ رشد اقتصادی شاهد کاهش میزان فرصت های شغلی بوده ایم: متوسط اشتغال زایی ماهانه از ۲۲۳ هزار فرصت ماهانه در سال ۲۰۱۸ به تنها ۱۶۷ هزار فرصت در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

اکنون و به دنبال کاهش نرخ بیکاری، کارفرمایان مجبور به افزایش سطح دستمزدها برای جذب و حفظ نیروهای کار مورد نیاز خود شده اند. نینا لیم، یک کارفرمای تولید کننده برنج و نشاسته گفت که برای حفظ نیروی کار خود مجبور شده است سطح دستمزد کارگران خود را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از حداقل دستمزد ۱۳.۸۰ دلاری در هر ساعت تعیین شده در کالیفرنیا افزایش دهد. وی افزود: معمولا کارفرما بودن درآمد بیشتری از کارمند بودن دارد اما خیلی وقت‌ها نیز کارفرما بودن با توجه به هزینه های بالای زندگی و دستمزدها دارای مشکلات زیادی است و این مشکلات در حال حاضر نسبت به قبل افزایش پیدا کرده اند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید