چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزادامه روند بازگرداندن آثار باستانی غارت‌شده توسط فرانسه

ادامه روند بازگرداندن آثار باستانی غارت‌شده توسط فرانسه

فرانسه و بنین

فرانسه اعلام کرد آثار باستانی غارت شده دوران استعماری «‌بنین» ‌را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به این کشور بازمی‌گرداند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا،‌ «امانوئل ماکرون»‌- رئیس جمهور فرانسه – سال گذشته قول داده بود ۲۶ اثر باستانی غارت‌شده را بدون تاخیر به کشور اصلی خود بازگرداند.

این تصمیم «‌ماکرون» فشار را  برای بازگرداندن آثار باستانی غارت‌شده توسط دیگر کشورهایی که از آثار باستانی دوره استعماری نگهداری می‌کنند، بیشتر کرد.

تخت سلطنتی که  بیش از یک قرن گذشته توسط سربازان فرانسه از «بنین»‌ غارت‌شده بود و در یکی از موزه‌های پاریس نگهداری می‌شود از جمله ۲۶ اثری است که بازگردانده خواهد شد.

«فرانک ریستر» – وزیر فرهنگ فرانسه- روز دوشنبه در ملاقاتی با «پاتریس تالون» -‌ رئیس جمهور بنین – اعلام کرد تمامی آثار وعده‌داده شده تا پایان سال ۲۰۲۰ و احتمالا اوایل سال ۲۰۲۱ بازگردانده خواهند شد.

«بنین» ضمن قدردانی از تصمیم فرانسه برای بازگرداندن این مجموعه آثار باستانی، ‌برای آماده نبودن مکانی مناسب برای نگهداری این آثار پیش از استرداد آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

وزیر فرهنگ «‌بنین» ‌در کنفرانس خبری اعلام کرد هر دو کشور برای بازگرداندن این آثار طی چند مرحله جداگانه به توافق رسیده‌اند.

فرانسه پیش‌تر نیز در جریان مراسمی اثر تاریخی گرانبهایی را که در دوران استعماری سنگال از این کشور مصادره شده بود به «مکی سال» رئیس‌جمهور این کشور تحویل داد.

حدود ۹۰ هزار اثر از آثار تاریخی «‌آفریقای سیاه» (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) در موزه‌های عمومی فرانسه نگهداری می‌شوند که موزه «Quai Branly» به تنهایی دو سوم این مجموعه را نگهداری می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید