یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاتوماسیون مشاغل کدام کشورها را از بین می برد

اتوماسیون مشاغل کدام کشورها را از بین می برد

اتوماسیون یکی ازمصادیق توسعه صنعتی و تکنولوژیکی در دنیا است و باعث می‌شود تا نیاز به نیروی انسانی در دنیا کمتر از قبل شود.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از موسسه مطالعاتی مک کینزی در صورتی که سرعت اتوماسیون در دنیا بالا باشد  تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۷۳ میلیون شغل در امریکا از بین خواهد رفت اما اگر سرعت اتوماسیون پایین باشد تنها ۳۹ میلیون شغل از بین خواهد رفت. اما امریکا رکورددار از بین رفتن فرصتهای شغلی در نتیجه اتوماسیون نخواهد بود.

بیشترین شمار مشاغل از بین رفته در دنیا در کشور چین خواهد بود.  مطالعه  انجام شده توسط  موسسه مک‌کینزی نشان می دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۳۶ میلیون شغل در چین از بین می‌رود در حالیکه ۱۲۰ میلیون نفر در کشور هند و ۳۰ میلیون نفر در ژاپن بیکار خواهند شد.

حال دو سال وجود دارد.اول اینکه آیا فرصت‌های شغلی تازه‌ای برای مشغول شدن افراد بیکار شده ایجاد خواهد شد یا خیر و دوم اینکه چه مشاغلی بیشتر در معرض خطر هستند ؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت که  تا ۵۷ درصد افراد  بیکار شده در جریان اتوماسیون در بخشهایی  که نیاز به مهارتهای قابل تطابق با مهارتهای قبلی آنها دارد مشغول به کا ر خواهند شد. ولی شانس اشتغال جوانان بیشتر از افراد مسن خواهد بود .

در پاسخ به سوال دوم موسسه مک‌کینزی نوشت: مشاغلی که نیاز به کار بدنی دارد و مسولیت‌هایی یکسان در طول روز دارند بیشتر در معرض از بین رفتن هستند.نکته مهم در مشاغلی که به احتمال زیاد در فرایند اتوماسیون از بین می روند ، پیش بینی پذیری آنها است. در واقع اگر مسولیت‌های یک فرصت شغلی را بتوان پیش‌بینی کرد ، تجهیزات تکنولوژیکی هم می‌توانند آن مسولیت‌ها را بر عهده بگیرند در غیر این صورت  باید انسانی که قدرت تحلیل و تفکر دارد در این کار وارد شود.

طبق این گزارش کارگران رستوران‌ها چه در بخش پخت غذا و چه در بخش خدمات‌رسانی به مشتریان بیشترین تهدید  را از جانب اتوماسیون حس می‌کنند در حالیکه ایمن‌ترین مشاغل را می‌توان مشاغل  مدیریتی ، مهندسی ، دانشمندان رشته های مختلف و معلمان دانست . مشاغلی  که نیاز به قدرت تحلیل و تعامل با افراد دیگر دارد و قابل پیش بینی نیست.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید