پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهفته کاملا نزولی در بورس

هفته کاملا نزولی در بورس


در آخرین روز کاری هفته تمام شاخص‌‌های بورس ریزش کردند تا بازار سهام در تمامی روزهای هفته نزول کرده باشد.

به گزارش رتبه آلاین، در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 5 هزار و 915 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 205 هزار واحد رسید.

شاخص در کف 11 روزه

پس از آن که دیروز در یک ساعت پایانی بازار شاخص کمی بالا آمد، امروز نیز در ابتدای معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن صعودی بود. در 10 دقیقه ابتدایی شاخص کل 4 هزار واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 215 هزار واحد رسید.

اما پس از آن شاخص کل نزولی شد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه 5 هزار و 915 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 205 هزار واحد رسید که پایین ترین رقم در 11 روز کاری گذشته از 25 بهمن به این سو است.

شاخص کل هم‌وزن نیز در 20 دقیقه ابتدایی اندکی رشد کرد ولی خیلی زود تغییر جهت داد و در پایان معاملات 716 واحد نسبت به دیروز نزول کرد و در رقم 434 هزار و 389 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 105 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 118 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی

در روز چهارشنبه برای نهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 545 میلیارد تومان بود.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را بانک پارسیان داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی وپارس 126 میلیارد تومان بود. پس از وپارس، وپاسار و وسپهر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 77 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 23 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 77 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 72 نماد رشد قیمت داشتند که 49 نماد بورسی و 23 نماد فرابورسی بودند. همچنین 388 نماد کاهش قیمت داشتند که 272 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 14 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 77 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در سمت سبزرنگ بازار نیز کچاد (شرکت معدنی چادرملو) به تنهایی شاخص کل را 460 واحد بالا کشید و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت. پس از کچاد، شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) و فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

رشد ارزش معاملات فرابورس

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 961 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز سه‌شنبه 59 درصد افزایش یافته است. امروز ارزش معاملات فرابورس بییش از دو برابر معاملات بورس بود و به رقم 12 هزار و 979 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش معاملات خرد 25 درصد کاهش یافت و به رقم 4 هزار و 158 میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌‌شنبه 13 درصد کاهش یافت و به رقم 203 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 11 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 256 میلیارد تومان شد.

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای پنجمین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 79 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا،  غگیلا (پگاه گیلان) و بالبر (کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 140 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

  فملی در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 262 میلیارد تومان بود.

بانک پارسیان صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز بانک پارسیان با تعداد 525 میلیون و 343 هزار و 371 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به فملی تعلق داشت. بانک تجارت و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید