جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاختتامیه نهمین جشنواره ملی بهره‌وری

اختتامیه نهمین جشنواره ملی بهره‌وری

آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری یک خرداد  در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

به  گزارش رتبه انلاین از روابط عمومی جشنواره ملی بهره وری،یک خرداد ماه و همزمان با روز ملی بهره وری، آیین بزرگداشت روز ملی بهره وری و نهمین جشنواره ملی بهره وری با حضور و مشارکت مقامات مختلف کشوری، فعالان اقتصادی، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
 در این مراسم بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی که طی یک دوره شش ساله گذشته، بیشترین بهره وری را داشته اند، معرفی و بعد از سه دوره تندیس ملی بهره وری اهدا گردید.
در مراسم روز ملی بهره وری، علاوه بر اعطای لوح های تقدیر به شرکت های برتر مسابقه های تجربه های موفق، برترین توان اجرا، بهترین محل برای کار، تندیس ملی بهره وری نیز اهدا خواهد شد. لازم به ذکر می باشد انتخاب شرکت های برتر توسط داوران جشنواره ملی بهره وری به صورت آنلاین انجام می شود .
در حال حاضر بیش از 6000 نفر از متخصصین کشور عضو شبکه داوری جشنواره ملی بهره وری  می باشند
جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری در کشور و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و قدردانی از   بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی به طور سالانه با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می گردد.
در هر دوره این جشنواره سازمان ها در 5 رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه ملی بهترین محل برای کار و مسابقه ملی برترین توان اجرا با یکدیگر به رقابت می پردازند. لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارایه لوح های تقدیر به برترین ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع 5 رویداد، تندیس ملی بهره وری نیز اعطا می شود.
در ادامه شکرخدایی اظهار داشت : براساس اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه قرار بود یک سوم از رشد اقتصادی کشور از طریق ارتقای بهره‌وری محقق شود اما بنا به اظهار نهادهایی که متولی ارایه آمار کلان در کشور هستند این هدف محقق نشده است و بر اساس اظهارات اقتصاد‌دانان، نرخ رشد بهره‌وری در طی سالیان گذشته در درازمدت فاصله معناداری با صفر نداشته است و این موضوع به این معنا است که گویا قرار نیست ما از سرمایه‌گذاری‌های جدید و منابع نفتی موجود در کشور بهتر استفاده نماییم و هر ساله در مجموع کل اقتصاد در اتلاف منابع در کشور توانمند‌تر می‌شویم.
با بررسی وضعیت ساختار اقتصادی در کشور مشاهده می‌شود که 85  درصد از اقتصاد کشور دولتی و یا شبه دولتی است. در ايران ۸ ميليون نفر، به عنوان كارمند و شاغل بخش‌ دولتي، به صورت ثابت از دولت حقوق دریافت می‌کنند. اين افراد با هر سطح از عملكرد و توانايي، بدون آنكه سيستم اثربخشی براي تشويق و تنبيه و ترغیب آنها به اجرای بهتر وظایف وجود داشته باشد، حقوق دريافت مي‌كنند و اين امر بهره‌وري آنها را كاهش مي‌دهد. اين بي‌انگيزگي فقط مختص كاركنان بخش دولتی و شبه دولتی نيست و شامل حال مديران این بخش نيز مي‌شود چرا كه تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که در بخش دولتی تعداد موارد سمت‌های حساس مديريتی که به دليل ارتباطات و بدون دانش و تجربه كافي بوده بیشتر بوده است. در بخش خصوصی فعالان اين بخش امکان کمتری جهت استفاده از رانت‌ها و حمايت‌هاي دولتي دارند و به همين دليل ناچار هستند بهره‌وري و ساعت مفيد كاري را افرايش دهند. اما بخش دولتي به دليل استفاده سهل‌الوصول‌تر از منابع نفتي و در برخی موارد رانت‌هاي اقتصادي، ضرورتي براي اين امر نمي‌بينند.
بنابراین با توجه به اینکه با وجود خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته در کشور هنوز حدود 85 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش دولتی و شبه دولتی است، لذا ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد بخش خصوصی به صورت مداوم در طی سال‌های گذشته به استناد شاخص‌های اندازه‌گیری شده در سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری ایران، در برابر ناکارآمدی‌های موجود در مدیریت سازمان‌های دولتی و شبه دولتی بی تاثیر بوده است.
لذا راه اندازی سیستم‌های اثربخش در پرداخت پاداش‌های بهره‌وری در سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی و پرهیز از سیاسی‌کاری در این سازمان‌ها، خصوصی‌سازی واقعی در کشور، جلوگیری از رانت‌های اقتصادی و افزایش فضای رقابتی در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌تواند راه‌هایی برای ارتقای بهره‌وری در اقتصاد کشور باشد.
این رویداد با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در قالب ۴۰ صنعت به بررسی بهره‌وری کسب‌وکارهای اقتصادی در ۲ هزار بنگاه اقتصادی (در دوره زمانی ۵ تا ۹ سال) می‌پردازد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته‌اند، معرفی و با  لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره‌وری برجسته شوند.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید