جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزآبشار مارگون با شکوه ترین آبشار ایران

آبشار مارگون با شکوه ترین آبشار ایران


مارگون نام آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است.

ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.

این آبشار در۴۸ کیلومتری شهر اردکان (فارس) و در روستای مارگون استان فارس واقع شده است.

آبشار مارگون یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی خوزستان رقابت می‌کند.

روستای مارگون از توابع دهستان کمهر (Komehr) از شهرستان سپیدان (به مرکزیت اردکان) است. اردکان و مناطق اطراف آن به دلیل کوهستانی بودن و داشتن ارتفاعی بالای ۲۲۰۰ متر آب و هوائی سرد دارد .


در منطقه باغ های سیب زرد و سرخ فراوان دیده می‌شود. در بین درختان جنگلی آنجا هم زالزالک و نوعی زرشک دیده می‌شود.

ساکنان منطقه را لرها و کوچندگان قشقائی که بعضی از آنها ساکن شده‌اند، تشکیل می‌دهند. یکی از رسوم زیبای روستای مارگون این است که در هنگام جشن ازدواج، عروس و داماد و شرکت کنندگان در جشن با لباسهای زیبای محلی ساعتی را در کنار آبشار به شادمانی می گذرانند.

برای دیدن این آبشار از شهرهای اردکان (فارس) و یاسوج می‌شود به آنجا رفت که از یاسوج دو راه و از شیراز یک راه وجود داردو همه آسفالته هستند:

۱- شیراز – سپیدان – مارگون به طول ۱۳۰ کیلومتر

۲- یاسوج – سپیدان – مارگون به طول ۱۲۵ کیلومتر

۳- یاسوج – کاکان – مارگون به طول ۶۵ کیلومتر

راه ماشین رو تا جائی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است. ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده رفت که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله‌های سیمانی است.

در محوطه ورودی آبشار پارکینگی ساخته شده که عکس آن را در گزارش می‌توانید ببینید.

در اطراف پارکینگ سرویس بهداشتی و محوطه‌های مسطحی ساخته شده که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است. در اطراف پارکینگ و در طول راه رسیدن به آبشار سطل زباله نصب شده ولی متأسفانه بعضی از گردشگران زباله‌های بسیاری را در محیط پراکنده‌اند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید