جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزثبات قیمت‌ها در استرالیا برای بیست و یکمین ماه متوالی

ثبات قیمت‌ها در استرالیا برای بیست و یکمین ماه متوالی

بانک مرکزی استرالیا در تصمیمی قابل پیش‌بینی اعلام کرد انتظار تسریع در رشد اقتصادی این کشور را دارد و نرخ بهره برای بیست و یکمین ماه متوالی در سطح ۱.۵ درصد باقی خواهد ماند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از رویترز، بانک مرکزی استرالیا اعلام کرده انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بالای ۳ درصد باشد. در سه ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته تولید ناخالص داخلی این کشور ۲.۴ درصد رشد کرد و به دلیل بدی شرایط آب و هوایی نتوانست به طور کامل از تقویت مصرف و مخارج دولتی بهره‌مند شود.

فیلیپ لو- رئیس بانک مرکزی استرالیا- پس از پایان نشست این بانک گفت: پیش بینی بانک مرکزی از اقتصاد استرالیا این است که رشد بیشتر خواهد شد. شرایط کسب و کار مطلوب بوده اند، سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی افزایش یافته است و انتظار می‌رود صادرات شتاب بیشتری بگیرد. وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که هرگونه افزایش در تورم باید تدریجی باشد.

لو از مدت‌ها پیش روی این مساله تاکید کرده است که هرگونه تعیین نرخ بهره جدید افزایشی خواهد بود، اما با رویکردی احتیاط‌ آمیز گفته است که هیات مدیره بانک مرکزی تاکنون دلیلی برای افزایش نرخ بهره در آینده‌ای نزدیک ندیده‌اند. به عقیده سرمایه‌گذاران، تنها ۲۰ درصد احتمال دارد تا پیش از ماه دسامبر بانک مرکزی نرخ بهره خود را به ۱.۷۵ درصد افزایش دهد.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی می‌گویند اعلام کرده‌اند به ویژه حالا که بهای مسکن رو به کاهش است، افزایش نرخ بهره بیش از پیش به خانوارهای استرالیایی آسیب می زند. بهای مسکن در استرالیا پس از یک دوره افزایشی پنج ساله، امسال ۰.۳ درصد کاهش یافته است. قانون‌گذاران در حال تلاش برای تسهیل قوانین وام‌دهی هستند و این درحالی است که بانک‌های استرالیایی، الزامات استقراضی را به دلیل سوءاستفاده گسترده از وام‌ها افزایش داده‌اند.

شان اولیور- کارشناس اقتصادی ارشد موسسه ” ای ام پی” – گفت: ضعف در قیمت‌ها که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد، مطابق با این دیدگاه است که بانک مرکزی تا سال ۲۰۲۰ به نرخ‌های بهره دست نزند. نرخ‌ها اکنون در سطحی هستند که بانک مرکزی استرالیا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱، نرخ بهره را کاهش داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید