جمعه 27 مهر 1403
خانهاسلایدر اصلیرشد دو برابری سود عملیاتی پتروشیمی برزویه

رشد دو برابری سود عملیاتی پتروشیمی برزویه

گزارش تحلیل فاصله داخلی شرکت پتروشیمی برزویه (نوری) طی سال های 1393 تا 1395در مقایسه با  پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بوعلی سینا و میانگین شرکت های مورد بررسی منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، برپایه یافته های شبکه بهینه کاوی ایران،  درصد سهم دارایی های جاری در کل دارایی های این شرکت طی سال های مورد بررسی روندی صعودی داشته این درحالیست که روند این درصد سهم در میانگین شرکت های مورد بررسی روندی نوسانی بوده است. از دلایل افزایش درصد سهم دارایی های جاری می توان به افزایش میزان مطالبات این شرکت نسبت سال های قبل اشاره کرد همچنین نباید از کاهش ارزش برخی از اجزای دارایی های ثابت این شرکت از جمله تاسیسات چشم پوشید. به نظر می رسد این شرکت می بایست در زمینه مدیریت مطالبات و به روز رسانی دارایی های ثابت و زیرساخت های خود توجه بیشتری داشته باشد.

همچنین دارایی های ثابت مشهود شرکت پتروشیمی برزویه روندی نوسانی داشته و در سال 95 با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است. از میان اجزای تشکیل دهنده دارایی های ثابت مشهود درصد سهم تاسیسات با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی قرار گرفته است.

دارایی های در جریان تکمیل نیز در حال افزایش بوده است ولی همچنان نسبت به میانگین شرکت های مورد بررسی با فاصله کمی پایین تر بوده است و در میان شرکت های مورد بررسی در رتبه 3 قرار گرفته است از دلایل افزایش دارایی های در جریان تکمیل می توان به افزایش مخازن احداث واحد LTE splitting و اصلاحات فنی در واحدها اشاره کرد.

در این شرکت مهمترین عاملی که منجر به بالا بودن درصد سهم بدهی های جاری این شرکت شده است حسابهای پرداختنی تجاری می باشد که با فاصله قابل توجهی از سطح میانگین 4 شرکت بالاتراست.

طبق این گزارش سهم ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان در سه سال از متوسط صنعت پایین تر است، و به نظر می رسد کارکنان این شرکت در مقایسه با 4 شرکت مورد بررسی متوسط سنی پایین تری دارند.

سودآوری شرکت پتروشیمی برزویه روندی صعودی را نشان می دهد که با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است. به نظر می رسد این روند صعودی به دلیل افزایش بیش از دو برابری سودعملیاتی این شرکت طی سه سال مورد بررسی بوده است. از آیتم هایی که باعث افزایش سود عملیاتی شده، می توان به فروش محصولات اصلی و سایر درآمده های عملیاتی اشاره کرد.

در بررسی تغییرات صورت و مخرج حاشیه سود خالص پتروشیمی برزویه روند صعودی داشته و بالاتر از میانگین است و در میان شرکت های مورد بررسی در رتبه سوم قرار دارد. شرکت هایی که از حاشیه سود خالص بالاتری برخوردارند امنیت بیشتری در مواجهه با موقعیت های سخت دارند و شرکت ها با حاشیه سود پایین، در دوران افول بازار، وضعیت غیر اقتصادی را پشت سر خواهند گذاشت.

از سوی دیگربرگشت سرمایه شرکت پتروشیمی برزویه طی سال های مورد بررسی روندی صعودی داشته و در سال 95 بالاتر از شرکت های مورد بررسی قرارگرفته است که به نظر می رسد علت افزایش این نسبت مربوط به صورت کسر می باشد چرا که سود عملیاتی این شرکت نسبت به سال های گذشته بیش از دو  برابر شده است.

همچنین نسبت گردش مجموع دارایی ها این شرکت روندی صعودی داشته و از میانگین شرکت های مورد بررسی بالاتر بوده و در رتبه اول قرار گرفته است. بالا بودن این نسبت نشان می دهد که چگونه دارایی های یک واحد انتفاعی به منظور ایجاد فروش به کار گرفته شده است.

نسبت جاری این شرکت روندی نوسانی داشته و در سال 95 با اختلاف بسیار ناچیزی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی قرار گرفته است.نسبت بدهی این شرکت روند نوسانی داشته است و از میانگین شرکت های مورد بررسی پایین تر بوده و در این نسبت در رتبه اول قرار گرفته است.

ترکیب ارزش افزوده پتروشیمی برزویه نشان دهنده این موضوع است که سهامدار بیشترین سهم از ثروت ایجاد شده را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با 4 شرکت مورد بررسی سهم سهامدار خیلی بالاست و به همین نسبت سهم کارکنان در مقایسه با شرکتهای رقیب خیلی پایین بوده است. توازن و تعادل در بین اجزای ارزش افزوده با پایداری بلند مدت به ثروت آفرینی شرکت کمک می کند به نظر می رسد این شرکت در مقایسه با سایر شرکتها، در ایجاد این توازن کمتر موفق بوده است. با بررسی ساختار ارزش افزوده شرکت پتروشیمی برزویه می توان مشاهده کرد درصد سهم سود در ارزش افزوده با وجود روند نوسانی که داشته با فاصله زیادی از میانگین 4 شرکت دیگر در رتبه اول قرار گرفته است. در مقابل جبران خدمات پایین ترین درصد سهم در ارزش افزده را بین 4 شرکت داشته که البته در طول سه سال 93 تا 95 روند نوسانی داشته است. البته علت افزایش میانگین جبران خدمات کارکنان چهار شرکت مورد بررسی مربوط به شرکت پتروشیمی اصفهان می باشد که 80 درصد از سهم ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.

مدیریت مناسب سهم ذینفعان سبب شده که در مقایسه با سایر شرکت های بررسی شده سهم سهامدار بیشترین مقدار را در پتروشیمی برزویه داشته باشد ولی در عین حال این شرکت باید توازن بیشتری در توزیع ثروت ایجاد شده در بین ذینفعان بوجود آورد.

بالابودن نسبی سهم هزینه های مواد مصرفی در هزینه های تولید و همچنین پایین بودن نسبی بهره وری مواد و نیز بالابودن سهم موجودی مواد و کالا در کل دارایی ها نشان دهنده آن است که در مدیریت بهتر مواد مصرفی می تواند یکی از نواحی قابل بهبود شرکت باشد.

 

نسبت های سودآوری

نسبت های سودآوری برای شرکت پتروشیمی برزویه در مقایسه با میانگین 4 شرکت مناسب بوده است. سودآوری شرکت پتروشیمی برزویه روندی صعودی را نشان می دهد که با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است. به نظر می رسد این روند صعودی به دلیل افزایش بیش از دو برابری سودعملیاتی این شرکت طی سه سال مورد بررسی بوده است. از آیتم هایی که باعث افزایش سود عملیاتی شده، می توان به فروش محصولات اصلی و سایر درآمده های عملیاتی اشاره کرد. یکی از دلایل این افزایش تسعیر وجوه نقد ارزی موجود در حسابهای بانکی و همچنین از دلایل دیگر می توان به اصلاح قیمت گذاری خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت است.

در بررسی تغییرات صورت و مخرج حاشیه سود خالص پتروشیمی برزویه روند صعودی داشته و بالاتر از میانگین است و در میان شرکت های مورد بررسی در رتبه سوم قرار دارد. زمانی که یک شرکت حاشیه سود بالایی دارد، نشان دهنده این است که در عرصه رقابت خود از نقاط قوت برجسته تری نسبت به سایرین برخوردار است. شرکت هایی که از حاشیه سود خالص بالاتری برخوردارند امنیت بیشتری در مواجهه با موقعیت های سخت دارند و شرکت ها با حاشیه سود پایین، در دوران افول بازار، وضعیت غیر اقتصادی را پشت سر خواهند گذاشت.

بازگشت دارایی یکی از مهم ترین شاخص های عملکرد شرکت می باشد. این شاخص نشان می دهد که شرکت ها در ازای دارایی های ثابت مشهود مورد استفاده چه اندازه سودآوری بوده اند.

برگشت سرمایه شرکت پتروشیمی برزویه طی سال های مورد بررسی روندی صعودی داشته و در سال 95 بالاتر از شرکت های مورد بررسی قرارگرفته است که به نظر می رسد علت افزایش این نسبت مربوط به صورت کسر می باشد چرا که سود عملیاتی این شرکت نسبت به سال های گذشته بیش از دو برابر شده است.

در مورد بازده حقوق صاحبان سهام باید گفت این نسبت از نظر صاحبان سهام واحد تجاری مهم تر از بقیه نسبت هاست زیرا نتیجه سرمایه گذاری آن ها را نشان می دهد. روند بازده حقوق صاحبان سهام در این شرکت صعودی بوده و با اختلاف کمی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی قرار گرفته است و در رتبه اول قرار دارد.

گفتنی است نسبت حاشیه سود ناخالص نسبت اثربخشی سیاست گذاری و کارایی تولید (کنترل مطلوب هزینه های تولید) را منعکس می کند.

نسبت جاری این شرکت روندی نوسانی داشته و با اختلاف بسیار ناچیزی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از اقلامی که در ترازنامه به عنوان دارایی جاری ثبت می شود موجودی مواد و کالاست که در بسیاری از اوقات قابلیت نقد شوندگی پایینی دارد اما در نسبت جاری به عنوان یکی از دارایی های نقدشونده به آن نگریسته می شود و برای حل این مشکل از نسبت آنی استفاده می شود که توان واحد انتفاعی را برای انجام تعهدات کوتاه مدت خود از محل دارایی های نقد اندازه گیری می شود. اختلاف بین نسبت جاری و آنی به دلیل موجودی انبار است.

بالا بودن موجودی مواد و کالا موجب پایین آمدن ریسک (ریسک عملیاتی) در شرکت ها شده ولی از طرف دیگر مسایلی همچون خواب سرمایه وکاهش بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

نسبت بدهی این شرکت روند نوسانی داشته است و از میانگین شرکت های مورد بررسی پایین تر بوده و در این نسبت در رتبه اول قرار گرفته است.

نسبت گردش مجموع دارایی ها این شرکت روندی صعودی داشته و از میانگین شرکت های مورد بررسی بالاتر بوده و در رتبه اول قرار گرفته است. بالا بودن این نسبت نشان می دهد که چگونه دارایی های یک واحد انتفاعی به منظور ایجاد فروش به کار گرفته شده است.

دوره وصول مطالبات بیانگر مدیریت مناسب یا  نامناسب حسابها و اسناد دریافتنی است. بالا بودن این نسبت نشان دهنده وجود منافع مالی زیادتر مشتریان می باشد که به عنوان هزینه فرصتهای ازدست رفته در نظر گرفته میشود. در مورد شرکت پتروشیمی برزویه روند بهبود را نشان می دهد و پایین تر از میانگین شرکت های مورد بررسی نیز بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید