چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریجمع آوری ۳۵هزار نسخه بازی غیرمجاز

جمع آوری ۳۵هزار نسخه بازی غیرمجاز

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با عنوان «چرا بازی های ایرانی ویترین ندارند؟» با حضور فرشاد صمیمی طراح بازی های رایانه ای در ایران و مدیر پروژه های بازی رایانه ای و  ارتباط تلفنی با محمدرضا داوودی سرپرست معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در آغاز این برنامه صمیمی با بیان اینکه پیشرفت های این روزها در حوزه بازی های یارانه بسیار خوب است، گفت: فعالیت بر روی بازی های موبایلی بسیار بهتر از بازی های کنسولی است.ساخت بازی های ویدئویی از حدود  هفت سال پیش تا کنون روند رکودی داشته است تا اینکه در این روزها تولید این نوع بازی ها به صفر رسیده است.

وی در خصوص محدودیت های ساخت بازی گفت: از آنجایی که ما می خواهیم بازی بسازیم، پس محدودیت فرهنگی وجود ندارد اما در مورد حوزه فنی مشکلات زیادی وجود دارد. کاربر، سازنده و ناشر سه ضلع مثلث تولید بازی رایانه ای هستند. در حالی که ما در کشور ناشر نداریم چگونه می توانیم تولید کنیم و انتظار ویترین داشته باشیم.

طراح بازی های رایانه ای به فروش آنلاین بازی های رایانه ای خارجی اشاره کرد و گفت: از نظر من باید بازار باز باشد و به عنوان سازنده محصول با کیفیت تولید کنم. اما مشکل این است که بازی های خارجی توسط برخی فارسی می شود و عرضه می شود و به عنوان بازی ایرانی فروخته می شود.

در ادامه برنامه داوودی در گفت و گوی تلفنی با این برنامه گفت: در چندسال اخیر شاهد حضور بازی های نوظهور با کیفیت پایین در مارکت هستیم که سبب تغییر نگاه مخاطبان ایرانی به بازی های داخلی شد و از نظر این کاربران بازی موبایلی ایرانی از نظر کیفیت نتواند با نمونه خارجی رقابت کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی این حوزه نبود ناشر نیست، گفت: نداشتن ناشر به این معناست که بازی پس از تولید به مصرف کننده نمی رسد در حالی که این گونه نیست.

سرپرست معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای به تشریح هزینه لازم برای ساخت یک بازی که مورد پسند کاربر ایرانی قرار بگیرد پرداخت و گفت: کمترین سرمایه گذاری در این خصوص سیصد میلیون تومان است تا بتوان بازی تولید کرد که توان رقابت در بازار داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: در ابتدای فعالیت بنیاد، به دلیل نوظهور بودن ناچار بود به یک شرکت برای ساخت بازی پول تزریق کند یا از برخی از سازمان ها سفارش دریافت می کرد. در گذر زمان شرکت هایی پرورش داده شدند که در صورت وجود پول، بازی می سازند و باید از قبل مشتری وجود داشته باشد. نبود فرهنگ خرید بازی های رایانه ای اصل در کشور منجر به دریافت این بازی های از مبادی غیر رسمی تولید می شود. بنابراین تا زمانی که فرهنگ سازی نشود حتی اگر تمام بازار ها و اینترنت را هم غیرفعال کنیم مشکل کماکان باقی است و مردم بازی اوریجینال نمی خرند.

داوودی از جمع آوری بیش از ۳۵ هزار نسخه بازی غیرمجاز در روزهای گذشته خبرداد و گفت: زمانی که هزینه و درآمد یک بازی بالاست باید ظرفیت کنترل آن نیز افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید