سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرکوردشکنی جهانی ایران در پس انداز ملی

رکوردشکنی جهانی ایران در پس انداز ملی

 

 

 

کشورهای نفت‌خیز  و اقتصادهای در حال گذار در دنیا بالاترین سهم پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی را دارند.

به گزارش رتبه آنلاین، پس‌انداز به معنای تفاوت بین درآمد و هزینه‌ها است ولی در سطح ملی مجموع منابع مالی پس‌انداز شده، توسط افراد، سازمان‌ها، صاحبان مشاغل و دولت را شامل می‌شود.

سهم بالای پس‌انداز نسبت به تولید ناخالص داخلی برای کشورها اهمیت زیادی دارد زیرا قدرت مانور اقتصاد را بیشتر می‌کند و آسیب‌پذیری آنها در برابر شوک‌ها را کمتر می‌کند. به همین دلیل کشورها از سیاست‌ها و ابزارهای  مختلفی برای افزایش میزان پس‌انداز ملی استفاده می‌کنند. مطالعات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد دو دسته از کشورها هستند که بالاترین سطح پس‌انداز ملی را دارند. اول کشورهایی که دارای اقتصاد وابسته به نفت هستند و دوم  اقتصادهای در حال گذار.

سازمان ملل در گزارشی به بررسی میزان پس‌انداز ملی کشورهای مختلف پرداخته است. در این رده‌بندی ایران به عنوان چهاردهمین کشور دنیا از نظر سهم پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی معرفی شده است که رکورد بی‌نظیری برای ایران است. در سال گذشته سهم پس‌انداز ملی به تولید ناخالص داخلی ایران برابر با ۳۴.۸ درصد بود و وضعیتی شبیه دو کشور گابن و تایوان داشت.

اقتصادهای نفتی در صدر

در سال ۲۰۱۶ میلادی ، قطر رکورددار بالاترین میزان پس‌انداز ملی بود. در این سال سهم پس‌انداز ملی به تولید ناخالص داخلی برابر با ۵۸.۵ درصد بود. کشورهای کویت و الجزایر و امارات هم در این رده بندی جایگاه ششم تا هشتم را داشتند. در تمامی این کشورها بخش اعظم درآمد ملی از فروش نفت و گاز طبیعی حاصل می‌شد و رشد قیمت نفت در سال‌های آغازین دهه جاری میلادی، هم تاثیر زیادی روی  میزان پس‌انداز این کشورها گذاشت.

سهم بالای پس‌انداز در اقتصادهای در حال گذار

اقتصادهای در حال گذار به اقتصادهایی اتلاق می‌شود که در جهت ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته اقتصادی و  توسعه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در فرایند صنعتی شدن و دیگر تکنیک‌های شناخته شده در جهت ارتقای سرعت رشد اقتصادی خود می‌کند. بارزترین اقتصاد در حال گذار در دنیای امروز را می‌توان دو کشور عربستان‌سعودی و چین دانست که هر دو برای تبدیل شدن به اقتصادهای صنعتی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند و سیاست‌های خارجی خود را در جهت تحقق این هدف تنظیم کرده‌اند.

در سال گذشته کشور چین سومین کشور دنیا از نظر سهم پس‌انداز ناخالص ملی به تولید ناخالص داخلی بود. در این سال نسبت پس‌انداز به GDP این کشور آسیایی برابر با ۴۸.۵ درصد اعلام شد که بعد از قطر و برونیی قرار داشت. کشور سنگاپور در این رده‌بندی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد. عربستان در این رده‌بندی جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

کشورهایی که بالاترین سطح پس انداز به تولید ناخالص داخلی را دارند

سهم پس انداز به GDP(درصد)نام کشور

رتبه

۵۸.۵

قطر۱

۴۹.۴

برونیی۲
۴۸.۵چین

۳

۴۷.۶

بوتسوانا۴

۴۶.۷

سنگاپور۵
۴۶.۳کویت

۶

۴۳.۳

الجزایر۷
۳۸.۳امارات

۸

۳۸.۲

آذربایجان۹
۳۸.۱عربستان

۱۰

۳۷.۹

نروژ۱۱
۳۵.۵کره جنوبی

۱۲

۳۵

گابن۱۳
۳۴.۸ایران

۱۴

۳۴.۷

تایوان۱۵
۳۳.۳نپال

۱۶

۳۲.۸

کنگو۱۷
۳۲.۵ازبکستان

۱۸

۳۱.۷

اندونزی۱۹
۳۱سوییس

۲۰

نویسنده: مونا مشهدی رجبی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید