جمعه 31 فروردین 1403
خانهگزارش روزمواضع ترامپ بر بازار نفت، اثر آنی دارد نه آتی

مواضع ترامپ بر بازار نفت، اثر آنی دارد نه آتی

 

پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: ایران نزدیک به یک‌میلیون بشکه نفت خام و معادل آن میعانات گازی به اروپا صادر می‌کند که در چهارچوب‌های قراردادی است که به این راحتی قابل‌فسخ نیست و خریداران را در صورت لغو آن دچار خسارت‌های زیادی خواهد کرد.

 

پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: ایران نزدیک به یک‌میلیون بشکه نفت خام و معادل آن میعانات گازی به اروپا صادر می‌کند که در چهارچوب‌های قراردادی است که به این راحتی قابل‌فسخ نیست و خریداران را در صورت لغو آن دچار خسارت‌های زیادی خواهد کرد.

 

روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استراتژی جدید خود را درباره برجام اعلام کرد: «پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید نمی‌کنم.» اما بعد از سخنرانی او در ساعت 8 شب به‌وقت‌ایران، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پایبندی ایران به برجام گفت. تأثیر مواضع ترامپ بر روابط اقتصادی ایران و اروپا چیست؟ تأثیر مواضع ترامپ بر بازار نفت و قراردادهای نفتی بین ایران و اروپا چیست؟ رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «سخنان رئیس‌جمهوری امریکا با توجه به پیشینه او و شخصیت و مواضع‌ تندش، بیشتر اثرات آنی دارد تا پیامدهای آتی.»

پدیدار درباره تاثیر گفته‌های ترامپ بر بازار جهانی نفت می‌گوید: «روند تفاهمی کشورهای اوپک و غیراوپک موقعیتی را فراهم کرده که مکانیزم عرضه و تقاضا انرژی حاکم بر فضای سیاسی مصنوعی شده و به نظر می‌رسد در آینده تلاطمی حاصل از این رفتار نخواهیم داشت.»

او درباره اینکه آیا ممکن است دامنه تحریم‌ها به صنعت نفت برسد؛ می‌گوید: «هرگونه تحریم جدید نیاز به همدلی و همگرایی با کشورهای اروپایی دارد که با اعلام رسمی نماینده اتحادیه اروپا مبنی بر تداوم تعهدات برجام این همگرایی به‌هم‌خورده است. لذا در حال حاضر تحریم جدیدی به وقوع نخواهد پیوست و اگر هم اتفاق بیافتد زمان‌بر خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر ایران نزدیک به یک‌میلیون بشکه نفت خام و معادلان میعانات گازی به اروپا صادر می‌کند که در چهارچوب‌های قراردادی است که به این راحتی قابل‌فسخ نیست و خریداران را در صورت لغوان دچار خسارت‌های زیادی خواهد کرد.»

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به‌هیچ‌وجه در حال حاضر اروپا با امریکا در زمینه تحریم نفت برای ایران توافقی نکرده‌اند و شاهد مثال آن مطالب صریح مدیرعامل توتال بود که در مراسم امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با تأکید هر بیشتر اعلام کرد، که ما به تعهدات خود در صورت بروز وقایع آینده پای بند خواهیم ماند.

پدیدار تاکید می‌کند: «آینده سرمایه‌گذاری و تکنولوژی با توجه به تفاهم‌نامه‌های مبادله شده فعلی که بالغ‌ بر 20 میلیارد دلار است، می‌تواند در صورت لغو، بازار اروپا را دچار مخاطره اقتصادی جدی کند. تلاش مقامات مسول حوزه نفت ایران، اجرای تفاهم‌نامه‌ها در قالب قرارداد است که می‌تواند بنیه اقتصادی آنان را دوام بخشد. لغو این قراردادها بسیار دشوار است.»

منبعپایگاه خبری اتاق ایران

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید