پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیمشخصات کامل سهام برکت در بورس + تحلیل بنیادی

مشخصات کامل سهام برکت در بورس + تحلیل بنیادی

در این مقاله مشخصات کامل سهام برکت ارائه می شود تا علاقه مندان اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند و بتوانند در خصوص سرمایه گذاری و خرید و فروش برکت تصمیم بهتری بگیرند.

مشخصات کامل سهام برکت در بورس + تحلیل بنیادی

معرفی گروه دارويي بركت ‌

شرکت گروه دارویی برکت (سهامی عام) با بیش از ۲۰ شرکت تابعه در سال ۱۳۸۹ بر اساس تحلیل و آینده نگاری صنعت دارویی ایران و با هدف پاسخگویی به نیاز‌های جامعه، تحت عنوان «شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر» تاسیس گردید. این شرکت به عنوان یک مجموعه اقتصادی دانش‌محور، رویکرد خویش را تمرکز بر فرآورده‌های سلامت انتخاب نموده است.

این شرکت از طریق تعامل با موسسات دانش‌بنیان و دانشمندان عرصهٔ دارویی جهان به ارائهٔ خدمات می‌پردازد. گروه دارویی برکت از طریق ۲۵ شرکت تابعهٔ خود ۱۴ درصد از کل دارو‌های ضروری کشور را تأمین می‌کند. گروه دارویی برکت سهامدار عمده و اصلی مجموعه کارخانه‌های دارویی مصادره شده از خانواده خسروشاهی است. سهام گروه دارویی برکت ۷۰۰ قلم دارو را در شرکت‌های زیرمجموعه تولید و در داخل کشور ارائه می‌کند. از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه دارویی برکت ایجاد شهرک دارویی به مساحت ۲۰۰ هکتار بوده‌است.

همچنین «سلول درمانی» با تولید پنج فرآورده برای معالجهٔ بیماری‌های قلبی، آرتروز زانو و پوست، تولید «دارو‌های پپتیدی» برای استفاده در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند اِم اِس، بیماری‌های خونی و سرطان، «تحقیق و توسعه و فرآوری گیاهان دارویی»، به منظور استفاده از ظرفیت‌های داخلی و جلوگیری از خام فروشی و ورود به بازار‌های جهانی، باغ موزهٔ طب ایرانی-اسلامی برای نمایش نقش دانشمندان ایرانی در علم طب و هم‌چنین پروژه‌های «جامدات و نیمه‌جامدات» برای افزایش تولید محصولات مختلف دارویی، از جمله فعالیت‌های دیگر گروه دارویی برکت به به‌شمار می‌رود. گروه دارویی برکت در مرداد ۱۳۹۵ از سوی بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و با نماد «برکت» به‌عنوان پانصد و ششمین شرکت در بورس درج نماد شد در ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۳۴۰ میلیون سهم از سهام شرکت گروه دارویی برکت برای نخستین بار در بازار دوم بورس به روش ثبت سفارش در محدودهٔ قیمتی ۲۲۰ تا ۲۴۲ تومان عرضه اولیه شد. تا این تاریخ ۵۰ درصد سهامداران این شرکت را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دادند.

این گروه سهامدار شرکت‌های زیر می‌باشد:

شرکت سرمایه‌گذاری البرز

شرکت بیوسان فارمد

شرکت شفا فارمد

شرکت شهرک دارویی برکت

شرکت سل تک فارمد

شرکت هربی فارمد

گروه دارویی برکت (شرکت شفا فارمد) به تولید واکسن کرونا پرداخته است و این واکسن که «کوو ایران برکت» نام دارد، اولین واکسنِ ایرانی کرونا محسوب می‌شود.

مشخصات کامل سهام برکت در بورس + تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی برکت

گروه دارویی برکت باسرمایه فعلی ثبت شده ۲۰۰ میلیارد ریال یکی از شرکت‌های متوسط بورس تهران و از نظر توسعه شرکتی میانه که جای رشد دارد به حساب  می‌آید. این نماد در بازاراول بورس در گروه مواد و محصولات دارویی قرار دارد.
سود و زیان برکت
برکت در صورت سود و زیان ۱۲ ماه سال مالی سود خالص هر سهم را ۴۳۱ ریال ثبت کرده است در حالی که در مدت مشابه این میزان ۳۳۹ ریال بوده است و عملکردمناسب شرکت را در این زمینه نشان میدهدلازم به ذکر است که اعداد گزارش حسابرسی نشده لحاظ شده اند.

سود آوری شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷%رشد داشته است.

برکت طی عملکرد ۱۲ ماهه خود مبلغ ۳۰۹۳ میلیار ریال سود محقق کرده است.

میزان شناوری سهام برکت

مقدار سهام شناور این شرکت ۲۷ %است که میزان مطلوب برای سرمایه گذاری است و ارزش بازار آن تا لحظه تهیه این گزارش ۱۸۳۴۵۴ میلیارد ریال است.

پی بر ای برکت P/E

EPS شرکت برمبنای سود و زیان ۱۲ ماهه اخیر (TTM) عدد ۴۳۱ ثبت شده است.

P/B آن نیز عدد ۱۸.۹۳ محاسبه شده و P/E آن نیز ۷۳.۳۹ است.

تاثیر دلار بر سهام برکت

برکت با توجه به صادرات نداشتن و کم بودن این میزان در سود سازی شرکت از این عامل بهره نخواهد برد.

سهامداران اصلی برکت

شرکت کاراندیش دوران معاصربامالکیت ۵۶.۲۲ ٪

شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیربامالکیت ۸.۵ ٪

شرکت سرمایه گذاری پویابامالکیت٪ ۳.۶۹

شرکت پالایش پارسیان سپهربامالکیت ۲.۰۹ ٪

PRX سبد-شرک ۱۳۳۶۴–ستا ۰۷۱۵۶-ستاداجرایی فرمان امام  با مالکیت ۱.۵۵ ٪

آمارهای برکت

این سهم در طی سه ماه گذشته ۳۵ روز در دامنه منفی قرار داشته و میانگین حجم معاملات آن در این سه ماه عدد ۳۷.۴۴  میلیون برگه سهم بوده این در حالی است که همین آمار برای میانگین حجم این ماه سهم  ۳۱.۱۸۹ میلیون برگه سهم است و با توجه به حجم مبنا این سهم که عدد ۲.۳۲ میلیون است میتوان فهمید که این سهم در پر کردن مقدار حجم مبنا با مشکلی رو به رو نخواهد بودو همچنین توجه بازار به این نماد در ماه گذشته بسیاربیشتر شده است.

آمار بازدهی این سهم در بازه‌های زمانی مختلف به شرح زیر است:

بازده در سه ماه: منفی ۲%

بازده در شش ماه:  ۴۵%

بازده در نه ماه:  ۵۰%

بازده در یک سال:  ۱۵۰%

وضعیت برکت نسبت به گروه مواد و محصولات دارویی

برکت با داشتن P/E ۷۳.۳۹ و میانگین گروه آن با داشتن P/E ۱۲.۳۱ بدتری از گروه خود عمل کرده است.

نقد شوندگی سهام برکت

برکت عملکردخیلی خوب با روند بهبود یافته‌ای در بحث نقد شوندگی داشته است. رتبه نقد شوندگی این سهم در بازه‌های مختلف در زیر آمده است:

در سه ماه:  ۶

در شش ماه:  ۸

در نه ماه:  ۱۵

در یک سال:   ۱۹

اخبار مجامع گذشته برکت

مجمع عمومی عادی صاحبان سهام منتهی به سال مالی (۲۹/۱۲/۱۳۹۸) شرکت گروه دارویی برکت در تاریخ ۲۱/۰۴/۱۳۹۹ برگزار شد وبه تصویب صورت‌های مالی و همچنین انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برای شرکت و دیگر مسائل در صلاحیت مجمع عمومی عادی پرداخته شد و در پایان این مجمع سود خالص هر سهم ۳۳۹ ریال و ۳۰۰ ریال به عنوان سود نقدی (DPS) تقسیم گردید.

افزایش سرمایه برکت

شرکت گروه دارویی برکت در آخرین افزایش سرمایه خود در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد ریال معادل ۷۱%  افزایش سرمایه داده است.
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید