پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهفته امیدوار کننده بورس | حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش می‌یابد

هفته امیدوار کننده بورس | حجم معاملات در بازار سرمایه افزایش می‌یابد

پس از فرازو نشیب‌هایی که بازار سرمایه پشت سرگذاشت بالاخره شورای عالی بورس تصمیم گرفت دامنه نوسان را به حالت اولیه برگرداند و از امروز دامنه متقارن مثبت و منفی ۵ اعمال شود. اکثر کارشناسان بازار سرمایه، این تصمیم را مثبت ارزیابی می‌کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از همشهری آنلاین، قرار است از امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت دو اتفاق جدید برای بازار سرمایه رخ دهد، یکی اینکه دامنه نوسان از مثبت و منفی ٥ تغییر یابد که این موضوع به افزایش نقدشوندگی در بازار کمک می‌کند. دیگر اینکه حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵ میلیارد ریال تغییر یابد.

یک کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: متقارن کردن دامنه نوسان در حقیقت راه را برای نقدشوندگی و روان شدن بازار فراهم می‌کند و باعث می‌شود نمادهای قفل در صف فروش با حجم معاملات کمتری اصلاح خود را تکمیل کنند و وارد یک دوره اصلاح فرسایشی نشوند و زودتر به تعادل برسند.

احسان خاتونی اضافه کرد: از طرفی این مصوبه باعث می‌شود سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری به بازار ورود کنند چون وقتی بازار در صف فروش قفل می‌شود، فعالان و سرمایه گذاران بازار، کمتر ترغیب می‌شوند که در بازار بمانند و خرید و فروش کنند.

وی ادامه داد: البته نوسان، ذات بازار سرمایه است و با کارهایی از جمله دامنه متقارن یا نامتقارن و افزایش حجم مبنا وبالعکس که نوعی دستکاری در معاملات است، نمی‌شود جلوی روند را گرفت.

خاتونی معتقد است اجرای دامنه نامتقارن در بازار به هیچ عنوان مثبت نبود و بازار را در صف فروش قفل کرد.  به عنوان نمونه در چند روز گذشته چندین نماد با ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی باز شدند و یک سری نماد که در صف فروش قفل بودند به مجمع رفتند، شفاف سازی داشتند و بدون دامنه، باز شدند. وقتی بدون دامنه باز شدند و تمام نمادهایی که باید به مرور در طول یک ماهه گذشته روند کاهشی داشته باشند، یکباره کاهش یافتند و با آمدن خریدار اغلب متعادل شدند. این مساله به ضرر سرمایه گذار است. اگر آرام آرام روزی ۵ یا ۳ درصد سود منفی بگیرد برای سرمایه گذار بهتر است.

این کارشناس بازار سرمایه روند بازار را به سمت تعادل پیش بینی کرد و گفت: با توجه به درپیش بودن انتخابات و موضوع برجام و نرخ ارز نمی توان گفت بازار مانند سال گذشته دوباره حرکت شارپی را تجربه می‌کند و آن مثبت‌های پی در پی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به طور کلی معاملات روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت برای تداوم این روند بسیار مهم بود و معاملات امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت نیز بسیار مهم است. با اینکه معتقدم که بازار کف جدید را دیگر شناسایی نخواهد کرد اما معاملات این دور روز مهم است و از طرفی باید روند ورود و خروج نقدینگی را هم رصد کنیم تاببینیم به چه صورت است. در حقیقت این حقیقی‌ها هستند که بازار را روبه جلو حرکت می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اجرایی شدن مصوبات سران قوا را نیز برای بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار خواند و افزود: همه این مصوبه‌ها منجر به تکان خوردن بازار سرمایه خواهد شد. به عنوان نمونه مصوبه هایی که سران قوا به تصویب رساندند مانند سرمایه گذاری بانک‌ها در  بازار سرمایه، ارائه تسهیلات بانک‌ها به فعالان سرمایه و تزریق منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی هلدینگ‌ها از طریق اوراق اجاره به بازار سهام تحول خوبی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

خاتونی اظهار کرد: نتیجه این مصوبه‌ها را در روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت با ورود ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی شاهد بودیم و می توان گفت این ورود نقدینگی به بازار، تقریبا از ۲۹ بهمن ۹۹ تا کنون، اولین ورود جدی پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه گذاران توصیه کرد که اگرچه بازار بیشتر از این روند کاهشی نخواهد داشت، اما سرمایه گذاران باید با دید ۶ ماهه تا یکساله وارد بازار شوند. در این صورت می‌توان ۵۰ درصد سود را برای آنها ارزیابی کرد. همچنین سرمایه گذارانی که از قبل سهامی دارند باید سهام خود را نگه دارند و به فروش آن اقدام نکنند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید