سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیاحتمال تداوم وضعیت بد "بورس" تا چندماه آینده

احتمال تداوم وضعیت بد “بورس” تا چندماه آینده

احتمال تداوم وضعیت بد بازار سرمایه تا چند ماه آینده

بزرگ‌ترین مشکل بازار سرمایه ما در شرایط فعلی، اجرای تصمیم نادرست و غیر کارشناسی شده دامنه نوسان نامتقارن است.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، باوجود تمام وعده‌های حمایت از بازار سرمایه، بورس تهران امروز هم سرخ‌پوش است و به نظر می‌رسد قفل صف‌های فروش بالاخص در سهم‌های کوچک و متوسط بازار، به این راحتی‌ها گشوده نخواهد شد.

سعید شیرزادی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل بازار سرمایه ما در شرایط فعلی، اجرای تصمیم نادرست و غیر کارشناسی شده دامنه نوسان نامتقارن است. به لحاظ علمی، اثبات‌شده که دامنه نوسان نامتقارن روند بازار را بهبود نمی‌بخشد و این تصمیم نادرست، خود به خروج نقدینگی از بازار سرمایه دامن زد. فراموش نکنید که دست‌کاری دامنه نوسان و اجرای دامنه نوسان نامتقارن، سیگنال کمبود نقدینگی به بازار می‌دهد و ترس و نگرانی سهامداران را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت موجب شده عده‌ای در منفی ۳ خرید کنند و روز بعد، در صفر تابلو اقدام به فروش کنند تا نوسان بگیرند و همین رفتار، مجال بهبود اوضاع به بازار سرمایه نمی‌دهد. بنابراین برای کمک به بازار سرمایه، اولین گام اساسی، لغو دامنه نوسان نامتقارن خواهد بود. بد نیست از تجربه کشورهای دیگر هم استفاده کنیم. دامنه نوسان معاملات باید متقارن باشد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: دومین مشکل بازار سرمایه هم عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار است؛ جلب اعتماد دوباره سهامداران هم مشروط به فعالیت حقوقی‌های بازار خواهد بود‌. مادامی‌که برای فروش حقوقی‌ها محدودیت ایجاد کنیم، رغبتی هم به خرید نخواهند داشت. در غیر این صورت، حتی تزریق ۱ درصد منابع صندوق توسعه ملی و انتخابات و… هم مؤثر نخواهد بود.

وی گفت: حقوقی‌ها باید امکان خریدوفروش داشته باشند و سختگیری بر حقوقی‌ها، نتیجه‌ای جز سوءاستفاده سفته‌بازان نخواهد داشت. بازار سرمایه ما، حقوقی‌های بزرگی مثل صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ های سرمایه‌گذاری دارد و حمایت از سهم‌ها باید از سوی همین حقوقی‌ها صورت بگیرد.

شیرزادی ضمن تاکید بر ارزندگی بازار، اظهار کرد: اگر اصرار بر تداوم روش‌های نادرست داشته باشیم و فقط صندوق توسعه بازار را مسئول حمایت از سهم‌ها بدانیم و حقوقی‌های بزرگ بازار اقدام به خرید نکنند، نمی‌توان انتظار جلب اعتماد مجدد سهامداران حقیقی داشت و این وضعیت می‌تواند حتی چند ماه دیگر، به طول انجامد. این در حالی است که متأسفانه فضا برای خرید ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین فراهم است! خرید ارزهای دیجیتال به معنای خروج مداوم ارز از کشور و انتفاع عده‌ای قلیل و تشدید مشکلات اقتصادی برای عموم مردم است و باید هر چه زودتر برای جلب اعتماد مردم به بازارهای داخلی تدبیری اندیشید. در سایر کشورها هم معاملات ارزهای دیجیتال معمولاً بدون محدودیت نیست و حتی در آمریکا، از معامله گران ارزهای دیجیتال، مالیات گزافی اخذ می‌شود. در کشور ما اما، از سویی باسیاست‌های نادرست به اعتماد سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی داخلی ضربه زده‌ایم و از سوی دیگر، راه را برای خروج سرمایه‌ها از کشور بازکرده‌ایم. تداوم این وضعیت، قطعاً به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید