سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراجتماعی و شهریدریاچه‌های اطراف نوشهر را بشناسید

دریاچه‌های اطراف نوشهر را بشناسید

دریاچه‌های اطراف نوشهر را بشناسید

یکی از شهرهای محبوب و سرسبز در قسمت غربی استان مازندران، نوشهر است. شهری که از شمال به بخش بلدهٔ نور و رشته کوه‌های البرز، از غرب به شهرستان چالوس و از شرق به شهرستان نور متصل می‌شود. این شهر همانند دیگر شهرهای حاشیهٔ دریای خزر از نعمت کوه‌های سرسبز و دریای آبی و پهناور بهره‌مند است.

به گزارش رتبه آنلاین از 55آنلاین، یکی از شهرهای محبوب و سرسبز در قسمت غربی استان مازندران، نوشهر است. شهری که از شمال به بخش بلدهٔ نور و رشته کوه‌های البرز، از غرب به شهرستان چالوس و از شرق به شهرستان نور متصل می‌شود. این شهر همانند دیگر شهرهای حاشیهٔ دریای خزر از نعمت کوه‌های سرسبز و دریای آبی و پهناور بهره‌مند است. شهری با آب‌وهوای معتدل و مطبوع که در دل خود دریاچه‌های زیبایی را جای داده است. دریاچه‌هایی با اسامی عجیب و بسیار دیدنی که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. دریاچه‌هایی مانند: دریاچهٔ ممرز یا تالاب ارواح،‌ دریاچهٔ فراخین، دریاچهٔ جنگلی خضر نبی و دریاچه و سد خاکی آویدر از جمله دریاچه‌های معروف شهرستان نوشهر هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این دریاچه‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها آشنا شوید.

دریاچه ممرز یا تالاب ارواح

نام این دریاچه همانند ظاهر آن عجیب و غریب است. دریاچه‌ای که درختان خشکیدهٔ آن همانند ارواحی سیاه روی آب نمایان هستند و ظاهری رعب‌آور به آن داده‌اند. اما نگران نباشید در این دریاچه خبری از ارواح و شیاطین نیست. این زیبایی طبیعت است که فضا را اینگونه اعجاب‌انگیز کرده است. دریاچه ممرز در ۵ کیلومتری روستای چلندر و در قسمت شمالی آن واقع شده است.. این دریاچه ۷۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض دارد. دلیل پوسیدگی تنهٔ درختان در این دریاچه تماس بیش از حد آن‌ها با جریان آب است. این تماس به مرور زمان باعث پوسیدگی درختان و شکسته شدن تنهٔ آن‌ها شده و چنین ظاهری را برای دریاچه ایجاد کرده است.

اگر برای تماشای این تالاب قدم در روستای چلندر گذاشتید از تماشای این روستا نیز غافل نشوید. روستایی با طبیعت زیبا و خانه‌های ویلایی شیک که فضایی مناسب برای سکونت دارد. برای خرید ویلا در اینجا هرگز فرصت را از دست ندهید زیرا در این روستا از نعمت کوه و دریا و آب‌وهوای مطبوع بهره‌مند هستید.

دریاچه فراخین

نام یکی دیگر از دریاچه‌های اطراف نوشهر، دریاچهٔ فراخین است . این دریاچه در ۵ کیلومتری روستای چلندر واقع شده است. دریاچه‌ای که ظاهری تالاب مانند دارد و چندان بزرگ نیست؛ اما مشاهدهٔ مناظر آن در میان درختانی با تنه‌های خزه گرفته و سرسبز بسیار تماشایی است. دریاچهٔ فراخین در مسیر رسیدن به کوه‌های البرز و در ۲۰ کیلومتری شهرستان نوشهر واقع شده و دسترسی به آن کمی مشکل است. آب این دریاچه از چشمهٔ فراخین و باران تامین می‌شود و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری واقع شده است. این دریاچه یکی از بکرترین دریاچه‌های این بخش بوده و در دل کوه قرار دارد. بهترین زمان برای بازدید از دریاچهٔ فراخین، فصل بهار و تابستان است که سرسبزی و زیبایی درختان، منظرهٔ آن را تماشایی‌تر می‌کند. البته ناگفته نماند که فصل پاییز و زمستان این دریاچه نیز بسیار دیدنی است؛ اما به دلیل ریزش باران و برف دسترسی به آن کمی مشکل است. در نزدیکی این دریاچه آبشار زیبایی به نام آبشار دارنو وجود دارد. آبشاری که از مجموعهٔ ۷ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده و بسیار زیبا و تماشایی است.

دریاچهٔ جنگلی خضر نبی

یکی دیگر از دریاچه‌های روستای کجور در نوشهر دریاچهٔ خضر نبی است. دریاچه‌ای که پنج متر عمق و ۵۰۰ متر مساحت دارد. در اطراف این دریاچه، طیف وسیعی از گیاهان و جانوران مختلف زندگی می‌کنند و رنگ سبز آب آن زیبایی خاصی به دریاچه داده است. این دریاچه در میان جنگل قرار گرفته و به عقیدهٔ بومیان منطقه، دریاچه مقدسی است. دریاچه خضر نبی در منطقهٔ حفاظت شدهٔ البرز مرکزی واقع شده و در ارتفاعات روستای نیمور معروف به بام کجور قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های خضر رودکنار و خزر رود نیز معروف بوده و از نوع دریاچه‌های روان است.

آب این دریاچه از رودخانهٔ ویسر گذشته و پس از ورود به رود خیرود به دریای خزر می‌ریزد. در اطراف این دریاچه انواع وحوش و پرندگان نظیر گوزن، شوکا، مرال و پلنگ نیز دیده می‌شود. برای رسیدن به این دریاچه باید در کیلومتر ۲۵ جادهٔ کرج به چالوس وارد دوراهی کجور شده و پس از عبور از پل رودخانهٔ چالوس و طی کردن ۴ کیلومتر وارد روستای نیمور شوید. پس از عبور از مسیرهای پر پیچ و خم و پرشیب و کوهستانی به دریاچهٔ خضر نبی می‌رسید.

جنگل

دریاچه و سد خاکی آویدر

دریاچه‌ای دیگر که در اطراف نوشهر و در نزدیکی سی‌سنگان قرار گرفته، دریاچه آویدر است. این دریاچه در سمت شرقی شهرستان نوشهر واقع شده است. فاصلهٔ شهرستان نوشهر تا دریاچهٔ آویدر حدود ۳۰ کیلومتر است و در اطراف آن سد آویدر به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی منطقه احداث شده است. اطراف این دریاچه آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد و در کنار آن مجموعهٔ گردشگری با تمامی امکانات دایر شده است. از جمله امکانات این مجموعهٔ گردشگری؛ رستوران، سفره‌خانه سنتی، سوپرمارکت، اتاق عکس، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و  قایق‌سواری است.

 

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید