جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیریزش غیرعادی "بورس"

ریزش غیرعادی “بورس”

ریزش طولانی بازار غیرعادی است

کارشناس بازار سرمایه گفت: پدیده غیر عادی در ریزش بازار طولانی مدت و فرسایشی شدن آن است، اتفاقی که قطعا ناشی از تصمیمات دولت و سازمان بورس و بعضا ناشی از فشار مجلس بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مهدی قلی پور در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: معتقد نیستم که بازار به صورت هیجانی منفی شده چراکه هیجان، رویدادی موقتی است و نمی‌توان افول هشت ماه بورس را هیجانی دانست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: پدیده غیر عادی در ریزش بازار طولانی مدت و فرسایشی شدن آن است، اتفاقی که قطعا ناشی از تصمیمات دولت و سازمان بورس و بعضا ناشی از فشار مجلس بوده است.

وی گفت: شاخص بورس از ۵۲۵ هزار واحد به علت انتظارات رشدی برای دلار تا بیش از دو میلیون واحد در کمتر از پنج ماه رشد کرد و با تغییر و تعدیل این انتظارات با آمدن بایدن طبیعی بود این رشد پنج ماهه اصلاح شود، ولی اقداماتی مثل دامنه نوسان نامتقارن، الزام صندوق‌های فیکس اینکام به خرید بیشتر سهام و افزایش اعتبار این اصلاح را به تعویق انداخت.

قلی پور بیان کرد: احیای برجام و هر چه منجر به تقویت ریال به علت افزایش جریان ارزی کشور بشود، در کوتاه مدت بورس را به خاطر انتظارات دلاری تحت فشار قرار خواهد داد هر چند در بلند مدت به نفع بورس و اقتصاد خواهد بود، بخش عمده‌ای از این اصلاح هم صورت گرفته، ولی شرایط فعلی بورس با کاهش شدید نقدشوندگی ممکن است احیای بازار را تا یکسال به تاخیر بیندازد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مورد اثر برجام بر شرکت‌های بورسی، مهم‌ترین مساله امکان فروش شرکت‌هاست که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها در بیشتر صنایع نشان می‌دهد که دوره ترامپ فروش شرکت‌ها کم نشده هر چند ممکن است هزینه‌های نقل و انتقال پول یا خرید مواد اولیه خارجی یا قطعات و … بیشتر شده باشد که در جریان رصد شدید نرخ ارز به چشم نیامدند.

وی تصریح کرد: اثرات برجام را می‌توان کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دید، در کوتاه مدت قطعا تقویت ریال اثر منفی بر بورس خواهد داشت و ارزش دلاری بورس مشخص است، در میان مدت آثار برجام بر برخی صنایع ناشی از گشایش در تعاملات بانکی خواهد بود و هزینه‌های شرکت‌ها را در انتقال پول کاهش خواهد داد. در بلند مدت نیز به شرط تفاهم در سایر حوزه‌ها به جز مساله هسته ای، امکان جذب سرمایه و افزایش تولید بواسطه طرح‌های توسعه‌ای جدید برای شرکت‌ها و در نتیجه افزایش ارزش شرکت‌ها وجود دارد
در کوتاه مدت صنایع دارو، بانکی، حفاری، سیمان و شاید خودرو و تجهیزات احتمالا از احیای مذاکرات سود ببرند و صنایع با محصولات دلار محور متوقف شوند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید