جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیاقتصاد ایران قابل درمان است اما به کارآمدی مدیران آینده بستگی دارد

اقتصاد ایران قابل درمان است اما به کارآمدی مدیران آینده بستگی دارد

اقتصاد ایران قابل درمان است اما به کارآمدی مدیران آینده بستگی دارد

یک اقتصاددان گفت: در شرایط کنونی نگرانی که وجود دارد این است که دولت بعدی ادامه دهنده راه دولت کنونی باشد و این به فضای ابهام و سردرگمی در اقتصاد دامن می زند. در واقع اقتصاد ایران قابل درمان است اما به کارآمدی مدیران آینده بستگی دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از موج، در شش ماه گذشته بسیاری از مسئولان دولتی به بهبود شرایط اقتصادی بعد از تغییر دولت آمریکا امیدوار بودند، اما روند اقتصادی ایران در ماه های گذشته نشان داد شرایط تغییری نکرده است، به گفته برخی از کارشناسان این مشکلات ناشی از سوءمدیریت است و اقتصاد ایران قابل درمان است اما به کارآمدی مدیران آینده بستگی دارد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در حوزه تحریم ها و برنامه های اقتصادی واقعیت سال ۱۴۰۰ شده است، گفت: در حال حاضر شرایط با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد و معلوم نیست که چه کسی قرار است رئیس جمهور شود و چه برنامه هایی اجرا خواهد کرد.

کامران ندری با بیان اینکه در دنیا کاندیداها چند ماه قبل از انتخابات برنامه های خود را اعلام می کنند، افزود: وقتی که نامزدهای تیمی که قرار است با آنها کار کنند معرفی می کنند و نگاهشان به مشکلات کشور را بیان می کنند مردم راحت تر می توانند انتخاب کنند و از طرف دیگر چشم انداز اقتصادی کشور هم روشن تر خواهد شد، اما در شرایط کنونی همه چیز مبهم است.

افزایش متوسط رشد نقدینگی و تورم

او با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصاد در ایران به قدری به آن پرداخته نشده که کهنه شده اند، تصریح کرد: در حال حاضر متوسط رشد نقدینگی و تورم در کشور بسیار بالاست و رتبه ایران در فضای کسب و کار بسیار پایین است، زیرا کشور درگیر مشکلات اداری در بخش سرمایه گذاری، رانت، فساد و … است.

او افزود: طبق آمارها ایران نه تنها یک دهه با کاهش سرمایه گذاری خارجی و داخلی مواجه بوده بلکه بازارهای مالی آن هم بسیار محدود شده و تنها خلاصه به بازار سهام شده که رشد چندانی نداشته و در بخش مالیاتی هم کشور با موانعی روبرو شده است.

ندری با تاکید بر اینکه معلوم نیست مسئولانی که امسال بر سرکار خواهند آمد چه درکی از مشکلات اقتصادی کشور خواهند داشت، تصریح کرد: در شرایط کنونی نگرانی که وجود دارد این است که دولت بعدی ادامه دهنده راه دولت کنونی باشد و این به فضای ابهام و سردرگمی در اقتصاد دامن می زند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی و بانک ها با مشکل جدی مواجه هستند،  اظهار کرد: در شرایط کنونی مجلس هم توانایی حل مشکلات اقتصادی را ندارد و قوه مجریه هم کاملا بلاتکلیف به مسائل اقتصادی نگاه می کند.

رشد اقتصادی در ایران نزدیک به صفر است

او با تاکید بر اینکه اطراف ایران را دشمنان قسم خورده ای احاطه کرده اند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده می کنند؛ اما برنامه مشخصی برای شکستن این محاصره در کشور وجود ندارد، گفت: باید روابط تجاری مبتنی بر تامین منافع ملی با سایر کشورهای دنیا اجرا شود.

ندری با بیان اینکه در چند سال گذشته در حوزه نیروی انسانی ظرفیت سازی برای حل چالش نداشته ایم، گفت: بخشی از نیروی انسانی ماهر ایران مهاجرت کرده اند و بخشی هم از عرصه اجرایی و مدیریتی کشور حذف شده اند و کسانی هم که در راس کار هستند وضعیت بد کنونی را به وجود آورده اند.

او با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی در ایران نزدیک به صفر است، گفت: مشکلاتی که هم اکنون در اقتصاد وجود دارد منجر به تورم، کاهش سرمایه گذاری، افزایش حجم نقدینگی و … شده است.

ندری با بیان اینکه تورم ایران در سال های اخیر بسیار بالا بوده تا جایی که ایران جزو چند کشور دارای بدترین تورم در جهان شده است، گفت: رتبه ایران از منظر فسادپذیری و رانت خواری بسیار بد است که نشان می دهد از نظر مدیریتی اقتصاد ایران پایین ترین سطح را در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه داشته است.

وضعیت  آمارهای اقتصادی

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ایران در وهله اول به آرامش نیاز دارد تا بتوان روی مشکلات تمرکز کرد، گفت: درگیری های سیاسی داخلی و خارجی منجر شده که انرژی برای حل مشکلات وجود نداشته باشد، این در حالی است که مشکلات اقتصادی ایران به قدری بحرانی است که اصلا نباید فرصت سوزی کرد.

او با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات ایران طبق تجربه سایر کشورهای دنیا قابل حل است، گفت: در شرایط کنونی می توان فساد اداری را کاهش داد و بروکراسی را از بین برد، همانطوری که در دنیا کشورهایی که قبلا با این مشکلات مواجه بودند امروز این مسائل را کاملا حل کرده اند

ندری درباره آمارهای اقتصادی که بانک مرکزی منتشر می کند، گفت: اقتصاد ایران مانند بیمار بستری است که ممکن است یک روز حالش خوب باشد و بعد دوباره حالش بد شود بنابراین گزارش های بانک مرکزی هم با همین رویکرد است نباید انتظار داشته باشیم که همچنان اقتصادی که به ته دره رفته کماکان به سقوطش ادامه بدهد، البته امیدوار هستیم که دیگر شرایط از این بدتر نشود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید