شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبازار فولاد با تمرکز عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود/ تضعیف نگاه...

بازار فولاد با تمرکز عرضه در بورس کالا ساماندهی می‌شود/ تضعیف نگاه قیمت‌گذاری در حوزه سیاست‌گذاری

حجت الله فیروزی معتقد است که با عرضه مستمر و مطلوب محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، هیچ نیازی به دخالت مستقیم در بازار و اقداماتی مانند قیمت‌گذاری دستوری نیست که این رویداد مهم با تلاش‌های دولت و مجلس و البته حمایت صنایع عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رتبه آنلاین و به نقل از کالا خبر، بازار محصولات فولادی با توجه به ارتباط گسترده این محصولات با سایر صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو اقدامات برای اصلاح برخی روندها در بازار ضمن حمایت از تولید و صادرات کشور در دستورکار دولت است. در این میان آنچه بیش از هر چیزی در این حوزه خودنمایی می کند، نیاز صنایع خودروسازی، مسکن و لوازم خانگی به فولاد است که در دو سال گذشته به دلیل نبود تعادل در سمت عرضه و تقاضا، مشکلاتی در این بخش ایجاد شد که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس مسیر اصلی و پایدار برای حمایت از تولید و صادرات کشور را ایجاد شفافیت حداکثری در مبادلات و احیای رقابت در این صنعت می داند.

حجت الله فیروزی در این رابطه اظهار کرد: یکی از برنامه های مهم در مجلس، تلاش برای اصلاح سیاست ها و ساماندهی بازار فولاد کشور است که در همین راستا اقداماتی با هماهنگی دولت و سایر ذی نفعان این حوزه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا مطالبات کل زنجیره فعالان بازار فولاد به طور معقول و همزمان برآورده شود، گفت: اگر زنجیره تولید محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود هیچ نیازی به قیمت دستوری نیست و بازار تنظیم و متعادل خواهد شد؛ در همین زمینه مجلس از همان ابتدا با قیمت دستوری فولاد مخالف بود و خوشبختانه این نگاه نیز در حوزه سیاست گذاری تضعیف شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: درصدد هستیم میزان بیشتری از فولاد تولیدی کشور در بورس کالا عرضه شود و براساس آمار، امسال حدود ۳۰ درصد فولاد کشور در بورس کالا عرضه شد و به همین دلیل، بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست داد که با تحقق رشد عرضه ها به طور مستمر، علاوه بر تنظیم بهینه بازار، شفافیت نیز در این صنعت افزایش می یابد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید