جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینگرانی رئیس سازمان بورس از بازار رمز ارزها

نگرانی رئیس سازمان بورس از بازار رمز ارزها

نگرانی رئیس سازمان بورس از بازار رمز ارزها

ظاهرا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مانند برخی فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه نگران بازار رمز ارزها در ایران است؛ از این رو از مجلس شورای اسلامی در خواست کرده که در بحث خرید و فروش رمز ارز‌ها ورود کند.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی دهقان دهنوی که امروز در برنامه رونمایی از معاملات اوراق آتی نقره و عرضه سنگ آهن حضور یافته بود، در خصوص بورس گفت:

امروز ۶۲ میلیون سهامدار در بازارسرمایه حضور دارند که چشم امیدشان به این بازار است. بر این اساس، مقامات سیاسی هم نمی‌توانند به این بازار بی توجه باشند، با این حال توصیه می کنم که در این بازار از ادبیات سیاسی دوری کنیم و با واژگان علمی و تخصصی در این بازار به ارائه نظرات بپردازیم. این بازار مسیر و جایگاهی اختصاصی دارد و گاهی صحبت‌هایی هرچند از سر دلسوزی ممکن است به اعتماد مردم آسیب وارد کند.

    بازار سرمایه یک محل تخصصی است به همین سبب ما باید از روش سنتی عبور و ابزار‌هایی را تقویت کنیم تا ریسک کمتر شود.

    از مجلس توقع داریم فرمولی ارائه دهد تا دیگر در صنایع مختلف شاهد دگرگونی نباشیم. نهادهای مربوط به صنایع باید به سرمایه گذاران افق بلند مدت بدهند. زیرا سرمایه گذاران باید بدانند که چه مکانیسم و فرمولی برای ۱۰ سال آینده صنایع مختلف وجود خواهد داشت که قابل تغییر نبوده و سرمایه گذاران می توانند بر اساس آن سرمایه گذاری خود را به طور بلند مدت انجام دهند.

    نظارت در بازار سرمایه با تمام قوا در جریان است

    ما در سازمان بورس با تمام قوا روی بازار نظارت می‌کنیم اما این کار ۱۰۰ درصد نیست. موضوع نظارت در سازمان بورس، اقدامی اساسی و مهم است. اداره دیده بان بازار از گزارش های مردمی در این خصوص استقبال می کند و حتی این روش گزارش دهی را مکمل نظارت سازمانی میداند. در دنیا شاهد هستیم که کشف تخلفات بیشتر از سمت مردم انجام می‌شود. نیرو‌های انسانی و سیستم‌های نظارتی باید افزایش یابد تا عمق بازار افزایش پیدا کند.

    در مجموع باید گفت که فضای بازار برای سرمایه‌گذاران آرام است اما برای متخلفان جایی وجود ندارد.

    حمایت از سهامداران خرد همان انتشار اوراق تبعی است

    قرار است برای سهامداران خرد کانونی را تعیین کنیم تا در رابطه با تصمیم هایی که برای حمایت از سهامداران خرد گرفته می‌شود، مشارکت کنند. مصوبه اخیر شورای عالی بورس مبنی بر حمایت از سهامدارانی که پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند همان اوراق اختیار فروش تبعی است. این اوراق روی یک سهم منتشر می‌شود، اما این بار قرار شد روی یک پرتفو صورت بگیرد. صندوق توسعه بازار نیز این آمادگی را دارد. اگر این سهامداران مورد حمایت قرار بگیرند بازار نیز به آرامش خواهد رسید.

    انتقاد از رمز ارزها

    سرمایه گذاری در رمز ارزها ضمن اینکه که اقدامی غیر قانونی است و ممکن است به از دست دادن سرمایه شان منتهی شود و سرمایه گذاری مبهم است، همچنین به خروج سرمایه از کشور و ضرر به اقتصاد منجر شود.

    بازار سرمایه هوشمند است و از طرفی نسبت به دیگر بازارها واکنش سریعتری نشان می دهد، براین اساس به افرادی که قصد دارند به این بازار وارد شوند توصیه میکنم درگیر هیجانات، فضای غیررسمی سیگنال دهی نشوند. همه دارایی خود را وارد این بازار نکنند و برای مدیریت دارایی و کنترل ریسک خود از روش های غیرمستقیم در این بازار برای سرمایه گذاری استفاده کنند.

    از دولت و دستگاه های اجرایی میخواهم برای رسیدن به اهداف بازارسرمایه و نیز به عنوان ناشر در این بازار کمک کنند. از مجلس نیز خواهانم که برای ایجاد نگاه بلند مدت و ایجاد شفافیت در افق دید سرمایه گذاران و عدم تغییر در قوانین صنایع مختلف یاری رسان باشند. تقاضای ما از مجلس شورای اسلامی این است که در بحث خرید و فروش رمز ارزها ورود پیدا کنند، این امر تخلف بوده و کانالی است که منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود.

     

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید