شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزاخبار مهم برای بورس بازان در سوم اسفند

اخبار مهم برای بورس بازان در سوم اسفند

 بورس بازان امروز چشم به اخبار هسته ای و بودجه در سطح کلان دارند، اخبار صنایع متمرکز بر اعلام نرخ فرآوده های نفتی است.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز مهمترین رویدادها و اخبار اثرگذاری که در 24 ساعت گذشته می‌توانند در سه سطح کلان، صنایع و شرکت‌های روی بازار سهام اثر بگذارند، کدامند؟

اخبار کلان: بورس بازان چه اخباری را باید دنبال ‌کنند؟

مهمترین رویدادهای که بورس بازان در این روزها کانون توجهات خود را معطوف آن کرده‌اند، اتفاقات و رویدادها درباره مباحث هسته‌ای ایران و سرنوشت پیچیده معاهده برجام است. ایران در کانون این تحولات اعلام کرده تنها زمانی اقدامات جبرانی در برجام را انجام می‌دهد که امریکا نیز به تعهدات خود برگردد؛ بدین معنا که تمام تحریم‌ها برداشته شده و آثار عملی رفع تحریم‌ها را ببیند و این را البته گام قطعی اعلام کرده است.

، رئیس جمهور (در تماس تلفنی با رئیس جمهور سوییس و صدراعظم آلمان) و وزیر امور خارجه هر دو در سخنان روزهای گذشته خود روی این موضوع تاکید و آن را حرف و گام قطعی ایران اعلام کردند. در تازه ترین رویداد نیز ایران اعلام کرده بر مبنای طرح قانونی مجلس در صورتی که تحریم‌های امریکا برداشته نشود، در چارچوب معاهدات برجام از پنجم اسفند نظارت‌های فراپادمانی خود را متوقف می‌کند. چین و روسیه هر دو در دو روز گذشته تاکید کرده‌اند، گام اول برای حیات دوباره برجام را امریکا باید در قالب بازگشت به برجام بدون هیچ گونه قید و شرطی انجام دهد. در طرف دیگر اروپا در بیانیه اخیر خود از بازگشت امریکا استقبال کرده اما نسبت به اقدام‌های جدید ایران در چارچوب معاهده برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. آنکلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ امیدوارنه نسبت به احیای دوباره برجام یاد کرده و البته جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از همراهی با اروپا برای تقویت برجام خبر داده است. امریکا در سه اقدام، محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را برداشته و البته دعوت اروپا برای حضور در نشست برجام 5+1 را پذیرفته، درخواست دولت ترامپ مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه (فعال شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) را پس گرفت. رافائل گروسی، هم امروز به تهران آمد و هدف از سفر خود را رایزنی و تلاش برای بازگشت ایران به تعهدات برجام اعلام کرده، فردا هم قرار است وزرای خارجه سه کشور اروپایی با همتای امریکایی درباره برجام به گفت‌وگو بنشینند. البته امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای با روزنامه ایران از رفع کامل تحریم‌ها در آینده نزدیک ابراز خوشنودی کرده است. با این وصف به نظر می‌رسد اوضاع اندکی پیچیده شده و باید منتظر تحولات آینده بود زیرا که ایران به صورت قانونی تنها در صورتی حاضر به پذیرش تعهدات خود در برجام است که طرف دیگر (امریکا) بدون قید و شرط تحریم‌ها را بردارد و به برجام برگردد.

البته بورس بازان بررسی لایجه بودجه 1400 را هم پیگیری می‌کنند، امروز یکشنبه قرار است در صحن مجلس لایحه بودجه بررسی می‌شود. این در حالی است که کمیسیون تلفیق در خبری مهمی که می‌توانند روی صنایع بورسی بسیار تاثیرگذار باشد، اعلام کرده، هزینه گاز مصرفی تولید را که دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود، ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده تا در سال حمایت از تولید، گاز صنایع با فشار کمتری به بخش صنعت تامین شود. کمیسیون تلفیق همچنین گفته که سهم صندوق توسعه ملی تا سقف فروش یک میلیون بشکه نفت در روز، 20 درصد و در صورت فروش بیشتر، 38 درصد خواهد بود. در اصلاحیه بودجه سال آتی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق افزایش مالیات به منابع بودجه اضافه شد. البته همچنان باید منتظر تصویب نهایی و جزییات پایانی در این خصوص بود. تحقق عملکرد ۹ ماهه درآمدهای صادرات نفت و گاز در بودجه 99 به رقم مصوب در این مدت ۱۵.۸ درصد بوده و ۶.۷ هزار میلیارد تومان فروش ثبت شده است. به عبارت دیگر، دولت ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و میعانات گازی در سالجاری درآمد کسب کرده است.

پیگیری اخبار مجلس از سوی بورس بازان تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود، ناظران کانون توجه خود را معطوف طرح تحقیق و تفحص مجلس از بورس کرده‌اند. در تازه‌ترین رویداد در این خصوص، طرح تحقیق و تفحص 50 نماینده از بورس در هفت محور در کمیسیون اقتصادی تصویب شد؛ رشد حبابی شاخص، علت تشویق ‎روحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گرانفروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول ها و رانت حاصله از محورهای مهم طرح است. البته همسو در این طرح گفته شده که تدوین استقلال بورس از دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در رویدادهای مربوط به اقتصاد ایران، طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور با افزایش به ٣٤,٢ درصد رسید. در سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خبری گفته است که از ابتدای سال تاکنون ۳۲ میلیارد دلار تامین واردات شده که بیش از ۲۲ میلیارد دلار آن از آن صادرات غیرنفتی بوده است. همتی البته خبر دیگری هم اعلام کرده و آن باقی ماندن دلار 4200 تومانی تا 6 ماه آینده (نیمه اول سال 1400) در تخصیص منابع ارزی با هدف ادعایی کنترل قیمت کالاها است.

اخبار صنایع: بورس بازان چه اخباری را باید دنبال ‌کنند؟

در این بخش تازه‌ترین رویدادهای قطعی اثرگذار بر بازار مربوط به صنایع بورسی در طول 24 ساعت گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد:

در صنایع پتروشیمی و پالایشی، مهمترین رویداد اعلام نرخ فرآورده‌های نفتی ویژه داخلی در نیمه اول اسفند امسال بود. نرخ فرآورده‎های نفتی مزبور با نرخ دلار نیمایی 23 هزار و 357.2 تومان محاسبه شده است. گزارش‌های قبلی روزهای گذشته از صورت‌های مالی شرکت های پالایشی نمایانگر این بود که افزایش قابل توجه حاشیه سود عملیاتی شرکتهای پالایشی برای 5 فرآورده اصلی در فصل سوم سال کاملا مشخص است.

در صنایع قند و شکر، براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت مصوب هرکیلوگرم قند شکسته بسته بندی ۱۰۵۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی، خرید تضمینی چغندرقند بهاره به هر کیلوگرم ۱۲۴۷ تومان و چغندرقند پاییزه به هرکیلوگرم ۱۲۰۴ تومان رسیده است. سال گذشته قیمت مصوب چغندر قند برابر با 600 تا 730 تومان بود.

در خودرویی‌ها طبق مصوبه جدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود و فروش خودرو در بورس‌کالا تصویب شد. در راستای بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس، عرضه خودرو در بورس کالا با اکثریت آرا در کمیسیون صنایع به تصویب رسید.

در صنایع شوینده تازه‌ترین مصوبه دولت مبنی بر رفع ممنوعیت صادرات اقلام شوینده و صابون تا اطلاع ثانوی است.

در صنایع سیمانی نیز در دیدار وزیر صمت با فعالان سیمانی برای تدوین فرمولی برای تعیین قیمت سیمان موافقت شد. قرار است که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با توجه به نهاده ها و عوامل اثرگذار بر قیمت تمام شده تولید، الگویی برای افزایش قیمت به وزارت صمت ارائه دهد.

اخبار شرکت‌ها: بورس بازان چه اخباری را باید دنبال ‌کنند؟

در این بخش تازه‌ترین رویدادهای قطعی اثرگذار بر بازار مربوط به شرکت‌های بورسی و فرابورسی در طول 24 ساعت گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد:

رادیاتور ایران (ختور): افزایش حدود 30 درصدی قیمت محصولات؛ افزایش نرخ مربوط به فروش محصولات آلومینیومی به شرکت ساپکو است که  بخشی از فروش شرکت را شامل می‌شود.

شوکوپارس (غشوکو): نظر به افزایش نرخ مواد اولیه و سایر نهاده های تولید و اثر آن بر بهای تمام شده محصولات ، جداول تغییر قیمت برخی از محصولات این شرکت پس از اخذ مجوز انجمن صنفی صنایع بیسکویت ، شیرینی و شکلات اعلام شد. تاریخ شروع موثر اعمال افزایش نرخ 3 ردیف اول( انواع شربت مایع ) از اول اسفند ماه 99 و سایر ردیف‌ها از اول فروردین 1400 است.

بیمه کوثر (کوثر): بیمه کوثر حدود هزار میلیارد تومان در شرکت آپادانا ایساتیس سرمایه گذاری کرده و 15 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده است. این سرمایه گذاری شامل سهام اپال و تعدادی سهام دیگر است. سال آینده نیز از محل پورتفوی بورسی سود خوبی عاید بیمه کوثر شود اما تا پایان سال جاری نمی توان سود چندانی از این محل شناسایی کرد و صرفا از محل سود نقدی شرکت های نفت و گاز پارسیان و غدیر مبلغی به درآمدهای سرمایه گذاری های کوثر در دوره 12 ماهه سال مالی 99 افزوده خواهد شد. بیمه کوثر در نظر دارد احتمالا بخشی از سود محقق شده سال مالی 99 را به افزایش سرمایه از محل انباشته اختصاص دهد که البته این موضوع هنوز قطعی نیست

داروسازی زهراوی (دزهراوی): در راستای تعیین تکلیف مطالبات سنواتی از شرکت توسعه دارویی رسا، پیگیریهای مستمر حقوقی منجر به انعقاد قرارداد تحصیل ملک واقع در جاده دماوند به مساحت 3929.5 متر مربع به نفع شاکیان پرونده از جمله این شرکت شد که سهم این شرکت از ملک مذکور 1.42 دانگ است.

پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی): مدیرعامل پتروشیمی بوعلی‌سینا از راه‌اندازی طرح عظیم به روز رسانی و افزایش ظرفیت تولید واحد «پارازایلین» این زنجیره محصولات آروماتیکی ایران در سال 1400 خبر داد و گفت: پروژه «شیرین‌ سازی نفتای» این مجتمع هم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در شرایط کنونی 60 درصد محصولات پتروشیمی بوعلی‌ سینا صادراتی است، سالانه حدود 1 میلیارد دلار انواع محصولات این شرکت به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد): ثبت رکورد تولید روزانه 135 ذوب در ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان. رکورد قبلی با 133 ذوب در سی ام شهریور 99 به ثبت رسیده بود

گاز لوله (پلوله): رای دیوان عالی کشور مبنی بر رد ورشکستگی شرکت گاز لوله اعلام شد. این شرکت از اخذ رأی دیوان عالی کشور مبنی بر رد ورشکستگی شرکت خبر داد.

چادرملو (کچاد): نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهید فخری زاده چادرملو توسط وزیر صمت افتتاح شد. همچنین گندله‌سازیکچاد در یک ماه مانده به پایان سال، از ظرفیت تولید اسمی عبور کرد.

سنگ آهن گهر زمین (کگهر): خط تولید پنج میلیون تنی گندله سنگ آهن گهرزمین ظرفیت بهره برداری در زمان راه اندازی 30 درصد ظرفیت اسمی، در تاریخ 30 فروردین ماه 1401 به ظریفت 100 درصد خواهد رسید.از نظر درآمدی محصول گندله در جایگاه دوم بعداز کنسانتره قرار می گیرد و پیش بینی می شود در سال مالی منتهی به 30 آذر سال 1400 شرکت از محل فروش گندله به 58 هزار میلیارد ریال برسد.

خدمات فنی فولاد یزد (خفولا): خدمات فنی فولادیزد بعنوان برنده استعلام شماره الف-ک /26/99 با موضوع انجام آبیاری و نگهداری فضای سبز به مبلغ 22،236،410،700 ریال به مدت یک سال کامل شمسی از تاریخ 99/12/01براساس شرایط در اسناد استعلام و قرارداد مربوطه معرفی می شود.

کیسون (کیسون): الحاقیه قرارداد اجرای عملیات فونداسیون و سازه بتىی پروژه پاراتاک مال توسط شرکت عمران کیسون (100 درصد متعلق به گروه کیسون) با کارفرما (مهندسین مشاور بازفت) به مبلغ 579.960 میلیون ریال منعقد شد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس (فارس): هلدینگ خلیج فارس از موافقت بانک‌ها برای تامین مالی ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر در پروژه‌های ‌هلدینگ خلیج فارس در حاشیه رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی خبر داد.

همچنین کارخانجات صنعتی و تولیدی اتمسفر به عنوان دویست و پنجاه و هفتمین نماد در فهرست اوراق بهادار بازار پایه فرابورس تابلوی قرمز درج شد. پیش تر شرکت ریل پرداز نوآفرین به عنوان دویست و سی و چهارمین نماد با نماد حآفرین و توسعه سرمایه و صنعت غدیر به عنوان دویست و سی و سومین نماد با نماد سغدیر در فهرست نرخ های فرابورس ایران درج شده بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید