پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینوسانات غیرطبیعی بورس منطق ندارد

نوسانات غیرطبیعی بورس منطق ندارد

نوسانات غیرطبیعی بورس منطق ندارد

مهدی طغیانی گفت: نوسان در ماهیت بورس است و اگر بازار سرمایه شرایط نزولی یا صعودی خود را طی کند امری طبیعی است، اما برخی از این نوسان‌ها غیرطبیعی هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از ايسنا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیر صعودی بازار سرمایه در اوایل امسال و هم‌چنین کاهش شدید آن در اواخر سال، نمونه بارز نوسانات غیرطبیعی به شمار می‌رود که منطق سرمایه‌گذاری در بورس را مخدوش کرد.

مهدی طغیانی در این باره که با وضعیت فعلی بورس چگونه می‌توان به این بازار اعتماد کرد، اظهار کرد: نوسان در ماهیت بورس است و اگر بازار سرمایه شرایط نزولی یا صعودی خود را طی کند امری طبیعی است، اما برخی از این نوسان‌ها غیرطبیعی هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: منطق اصلی سرمایه‌گذاری در بورس بر اساس سه مقوله حقیقت اقتصاد کشور، صنعت و بنگاه مربوطه استوار است که از این سه گان اقتصادی به “تحلیل‌های بنیادین” تعبیر می‌شود.

طغیانی تصریح کرد: هرگونه حرکتی برخلاف این سه شاخصِ تحلیل بنیادین در بازار سرمایه، غیرطبیعی و نادرست است که بر این اساس، در اوایل سال، با وجود تحریم، شیوع کرونا و رکود اقتصادی حاصل از آن، رشد ۲۵ درصدی برخی از دارایی‌ها را شاهد بودیم و یا بعضی از صنایعی که به طور کلی راکد و رو به زیان بودند روز به روز با افزایش سهام مواجه شدند.

 وی ادامه داد: باید سرمایه‌گذار توانایی تشخیص شرایط طبیعی از غیرطبیعی را داشته باشد و بسنجد که ارزش جایگزینی و ارزش واقعی سهم خود چقدر است. ضروری است که این موضوع در زمان کنونی افت بازار سرمایه که سرمایه گذاران، بدون توجه به ارزش واقعی سهام خود صرفاً خواهان خروج از این بازار هستند مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اهمیت دانش و آگاهی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به عنوان یک راهکار گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، بهره‌مندی از دانش لازم در این حوزه بسیار مهم است. برخی از افراد هم که به هر دلیل قادر به کسب این دانش نیستند، ضروری است تا به مشاوران متخصص در این امر برای سرمایه‌گذاری اصولی رجوع کنند.

طغیانی خاطرنشان کرد: نباید بدون بهره‌مندی از دانش کافی، تحت تأثیر جو حاکم بر این بازار قرار بگیریم و یا ملاک ورود و خروج خود از بورس را بر اساس سیر صعودی یا نزولی روزانه آن قرار دهیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید