جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرشد ارزش معاملات بورس کالا + جزییات

رشد ارزش معاملات بورس کالا + جزییات

در هفته سوم بهمن ماه، ۷۹۰ هزار و ۲۸۳ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به ترتیب رشد ۹ و ۸ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، در هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۳۶۷ هزار و ۴۳ تن انواع کالا به ارزش ۶۱ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار ۳۴۲ هزار و ۷۳ تن فولاد، هشت هزار و ۴۰ تن مس، هشت هزار و ۶۵۵ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۵ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۵۰۰ تن کک، ۸۰ تن سرب و ۸ هزار و ۱۰۰ تن روی از سوی مشتریان خریداری شد.

    همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۴۱۵ هزار و ۴۱۰ تن انواع کالا به ارزش ۴۷ هزار و ۱۸۸ میلیارد ریال به فروش رسید.

    در این تالار ۹۹ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم ( مواد اولیه تولیدقیر )، ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ تن قیر، ۹۳ هزار و ۸۸ تن مواد پلیمری، ۳۸ هزار و ۵۰ تن مواد شیمیایی، ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات (ماده اولیه تولید روغن موتور)، ۷۰ تن آرگون و ۱۰ هزار تن گوگرد معامله شد.

    همچنین هفت هزار و ۸۳۰ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

    گفتنی است بورس کالا در سال ۹۸ پر رونق بود و ارزش معاملات این بازار در سال ۹۸ به ارزش معاملات در سال ۹۷ نزدیک شد و ارزش معاملات بازار فیزیکی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

    پارسال راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی بر روی زیره سبز و پسته نیز راه اندازی شد که در کنار زعفران سه گانه محصولات مهم کشاورزی را شکل دادند. پیش بینی شده این بازار خود را مهیای پذیرش محصولات جدیدتر از جمله خرما و زیتون کرده است.

     ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

    بر این اساس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سالی که گذشت معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

    همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید