جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتغییر دامنه نوسان بورس یک مسکن مقطعی

تغییر دامنه نوسان بورس یک مسکن مقطعی

بورس نمایه

یک کارشناس مسائل اقتصادی، تغییر دامنه نوسانات بورس از مثبت و منفی پنج، به مثبت شش و منفی دو را صرفا یک مسکن مقطعی برای بورس ایران دانست که نتایج آن فقط تا چند روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران، علی حیات‌نیا کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تصمیمی که برای تغییر دامنه نوسانات بورس گرفته شده، گفت : این تصمیم صرفا مسکن مقطعی است و مشکلات بازار سرمایه را حل نخواهد کرد، زیرا حل این مشکلات نیازمند اصلاح ساختاری است.

او با بیان اینکه این تصمیم با دو هدف اصلی اتخاذ شده، گفت : هدف اول این تغییر دامنه نوسان، مدیریت کوتاه مدت بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی سهام‌داران و خروج سرمایه‌های آنان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: پیامدهای این تصمیم برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس و کاهش سرعت ریزش آن عمدتا روانی است و چند روز بیشتر ادامه نخواهد داشت.

حیات‌نیا افزود: بعد از چند روز بازار به مکانیسم قبلی خود برخواهد گشت و جو روانی ایجاد شده نیز فروکش می‌کند.

او دومین هدف احتمالی از این تصمیم را جذب دوباره نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه در روزهای پایانی سال دانست و ادامه داد: معمولا در روزهای پایانی هر سال در کشور با افزایش نرخ تورم مواجهیم که به نظر می‌رسد تلاش شده با این تغییر دامنه نوسان بورس و مثبت شدن مقطعی آن، نقدینگی مردم جمع‌آوری شده و جلوی تورم بیش از حد گرفته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مشکلات بورس ایران با چنین راهکارهایی مرتفع نمی‌شود، گفت: مشکل ساختاری بورس از آنجایی منشا می‌گیرد که این بازار عمدتا تحت تاثیر عوامل خارجی است تا عوامل داخلی بازار سرمایه.

حیات‌نیا افزود: بورس ایران به جای آنکه متاثر از ارزش واقعی سهام شرکت‌ها، مباحث مالی و سوددهی شرکت، میزان تولید شرکت‌ها و … باشد عمدتا به مسائل سیاسی، جو روانی، وضعیت بازارهای موازی و … بستگی دارد که تا این معضل حل نشود مشکلات بازار سرمایه پابرجا خواهد بود و شاهد نوسانات شدید و غیرمنطقی این بازار هستیم و چنین راهکارهایی نیز پاسخگو نخواهد بود .

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید